VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Raymond på mars 02, 2008, 19:00:48 pm



Tittel: Bensinvarmer info/manual på nett???
Skrevet av: Raymondmars 02, 2008, 19:00:48 pm
Vet jeg har vært borti en genial side på nettet med masse info om Ebersprecheren, men husker ikke hvor... Google har heller ikke kunnet hjelpe meg for en gangs skyld. Sitter bensinvarmer i min nyinnkjøpte boble, men den funker ikke. Trenger derfor info :-)


Tittel: Sv: Bensinvarmer info/manual på nett???
Skrevet av: Magnus LHmars 02, 2008, 19:31:06 pm
Denne f.eks.?
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/eberspacher.php


Tittel: Sv: Bensinvarmer info/manual på nett???
Skrevet av: Raymondmars 02, 2008, 19:52:06 pm
Takk! Haha, ikke rart jeg ikke fant noe. Bommet LITT på stavingen....


Tittel: Sv: Bensinvarmer info/manual på nett???
Skrevet av: Raymondmars 02, 2008, 22:51:24 pm
Og der var den igang. Feilsøking i følgende rekkefølge:

- Vifte går, sjekke skjema. Da er det mye annet som også får den spenningen det skal ha. Glødeplugg blir varm å ta på.

- Får ikke bensin, virker som bensinpumpa ikke går. Tar den fra hverandre, mye sot og dritt. Børster rent, elektronikkrens og trykkluft. Setter spenning på den, pulserer. Ok.

- Bensinpumpe går, men får fortsatt ikke bensin. Sjekker slangene bakover, holder finger foran hull og kjenner etter om pumpe klarer å lage vakuum. Virker som noe er feil mellom filteret og tankarmaturen. Tar den ut, blåser i slangen mens den holdes i en bøtte vann. Slangen mellom tankarmatur og filter lekker som en sil. Kapper klemte koblinger forsiktig av og erstattes med ny bensinslange og slangeklemmer. Setter sammen, får bensin gjennom hele systemet.

- Returslange lekker også, byttes den også. Tenner fortsatt ikke.

- Dysa taes ut, MYE dritt i det lille plastfilteret der. Blåse rent, blåser også rent dysene når vi først er igang. Tenner fortsatt ikke.

- Skrur ut glødeplugg, mye rust i gjengene, gjør rent med roterende stålbørste i Dremel. Blir ganske rød? Monterer, tenner fortsatt ikke.

- Måler spenninger. Hmmm, seriemotstand foran glødepluggen=lav spenning over den (4-5 volt?)=følsom for lav spenning på batteri.

- Starter bilen, og SÅ prøve å starte Eberspacher. JUHUU, suksess! Fikk opp spenningen littegrann når dynamoen begynte å lade var tydeligvis det lille som skulle til! Dro igang med en del røyk, men røyken ga seg ganske fort igjen. Sikkert noen år siden sist den var igang.

Alt i alt, en vel anvendt søndagskveld  :D Bedre enn å sitte å glane på kopekassa ihvertfall!!