Tittel: Trimme 1600 motor Skrevet av: FooZ på juni 11, 2010, 15:45:04 pm Hei, noen som har noen tips på hvordan jeg kan få en 1600 motor litt sprekere, med budsjett på ca 5000 ?
Har allerede trimpotte, så jeg tenker på småfiks som samtidig ikke kutter så mye ned på levetiden til motoren =) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: vidar eiane på juni 11, 2010, 17:14:12 pm dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass
Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Anders Røsåsen på juni 11, 2010, 18:04:22 pm Itte at je har noe særlig greie på motor så huk tak i mei om je sier noe feil :)
men, for 5000 får du jo et pent brukt sett med f.eks Solex 40/44 kadron og en bra kam og nye stempelfjærer + slitedeler som lagrer, fordeler lokk, rotor, kondensator og tennplugger nye. Da får du jo litt mer en f, eks den orginale 1600 :) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: HansO på juni 11, 2010, 19:18:08 pm Nr 1: Jeg er ingen motormann!
Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor. Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut. Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand? Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Erlend / bug66 på juni 11, 2010, 20:38:34 pm dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass dette kan vel ikke være reellt? 200.000,- for en 2332 med 200hk? får til mye for 5.000 kjøp brukte gassere port toppene øk kompresjonen hvis de er teknisk anlagt kan du jo sette inn en ny kam selv.. sparer mye der :D kjør på! Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Formula Vee på juni 12, 2010, 02:51:10 am Spar pengene til du får et litt videre budsjett, er mitt råd. Ellers ville jeg brukt de 5000 på doble gassere.
Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Dewil på juni 12, 2010, 03:13:05 am 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: FooZ på juni 12, 2010, 04:58:06 am Nr 1: Jeg er ingen motormann! Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor. Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut. Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand? Ikke sikker enda, så det kan hende jeg velger å bygge opp en motor, mens jeg har 1600 sittende midlertidig i. =) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: FooZ på juni 12, 2010, 04:59:35 am 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: FooZ på juni 12, 2010, 05:00:42 am Supert forum forresten, masse hjelp, og maaaasse deler å huke tak i ;D
Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Squareback på juni 12, 2010, 10:33:40 am 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. 54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Formula Vee på juni 12, 2010, 10:40:47 am 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. 54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600. Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Bj?rn på juni 12, 2010, 13:57:59 pm 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =) 1600 dårlig utgangspunkt? 1600 blokkene er de beste (fra boble i alle fall), så lenge det er en AS 21 eller AS 41 blokk. De har størst oljekanaler. Jeg har blitt overrasket over noen her, som har blodtrimmede t1 motorer! De går styggfælt, og det virker som de holder! ::) Hvis ikke kan man bruke T4 motor, men må modifisere kjøling, annen dynamofot og kanskje litt annet småtteri. (Koster 2900 for ombygningssett hos Hotshop) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: FooZ på juni 13, 2010, 07:45:30 am Ok, skal sjekke det ut.
Forresten, er bobleunderstellet sveiset fast, eller kan det løsnes uten kutting? (i forbindelse med rustfjerning) =) Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Kjell Roar på juni 13, 2010, 08:35:07 am Det er til å skru ifra hverandre, hvis ingen har fusket når de har sveiset rust.
Da kan chassi og karosseri være sveiset sammen, og det er noe dritt for seinere. Finns tråder på forumet hvor deling beskrives. Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: BeetleBug på juni 13, 2010, 10:37:15 am 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. 54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600. Interessant. VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor. Mvh BB Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Formula Vee på juni 14, 2010, 15:19:05 pm 2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge. 54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600. Interessant. VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor. Mvh BB Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: BeetleBug på juni 14, 2010, 15:38:14 pm De fulgte opp reportasjen jeg linket til med en reportasje i bladet. Jeg skal se om jeg ikke finner den reportasjen, hvis ikke så er det sikkert noen her som har den og som kan scanne den. Ja, motoren var ny men som du ser så bremset de den også helt original, altså før dem begynte med eksosen.
Bemerk, de boltet ikke på doble gassere da dette ble sett på som for dyrt. Det var fokus på cheap`o bolt-on trim og de endte som sagt opp med over 80hk. Mvh BB Tittel: Sv: Trimme 1600 motor Skrevet av: Formula Vee på juni 14, 2010, 17:37:43 pm Ja, selv om motoren hadde 57hk før de begynte, var det imponerende at de fikk ut så mye. Du trenger ikke finne artikkelen for min del, jeg tror deg. Men det er klart du skal ha over gjennomsnittet peiling for å få dette til så det blir riktig.
Bare det å ha kontroll på blandingen er det ikke vanlig at folk har utstyr til... |