Tittel: VENTIL! KLATT! Skrevet av: mono2n på juli 02, 2010, 18:40:24 pm Hei
Jeg har en 68 mod 1300 med singelport topper. Den ene siden har det med å kile innsugsventilene i halvopen stilling. Og de kiler seg virkelig fast også. Har brukt det meste av slagvåpen for å få de løs igjen. Men til ingen nytte. Etter en relativt hissig temp i hodet mitt, gikk det en jækel i meg og starta opp og ruste motoren ca 4000-4500 rpm og lot den stå på det i ett kvarter , med en hel del fortenning. hellte pro-long i forgasserinnsug. og vipps løssna driten. Problemet var at det hørtes ut som styringen også løsnet. Det blei en del stygge liyder både fra meg og motoren. Men den sveiv på 4 igjen og jevnere eller noen gang. Styringen satte seg ikke etter nedkjøling, så en hard kjøretur va tingen. da ser det ut for at styringen sitter. justert tenning til normalen og alt ser fint ut bortsett fra den vanlige flatspotten. Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette skjer (ventil fast i halvopen stilling ) og måter å unngå det på. Åja forresten pluggene ser ut svartsotete, som om den hadde litt feite blanding. Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: cato® på juli 02, 2010, 19:07:15 pm :o
Håper reparasjonen din holder Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: Kjell Roar på juli 03, 2010, 10:19:51 am Hvis ventilen står i halvåpen stilling når den er varm, er det for trangt mellom ventil og styring,lett bøyd ventil eller drit som har havnet imellom.
Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: Einic på juli 03, 2010, 13:05:56 pm Eller sete som har sluppet. Typisk T4 feil.
Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: mono2n på juli 15, 2010, 19:55:43 pm sete og styring er på plass . fant ut hvorfor dette skjedde åsså . Det var nok for liten klaring etter ventiljustering. brukte 0.15 mm , men dette var ikke bra. Kan hende jeg justerte det for stramt likevel . Økte til 0.20mm og bilen kjører som aldri før. Eksos har nok passert igjennom innsugsventil og gjort den varm og fæl . Dermed kilte den seg.
Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: Formula Vee på juli 16, 2010, 08:34:53 am Forskjell på 0,15 og to millimeter skal ikke i resultere i annet en høy klakkelyd og redusert effekt.
0,15 er satt både på grunn av at material endrer fasong/størrelse når det er varmt/kaldt, og at de 0,15mm kan fylles med oljefilmen for å redusere slitasje mellom vippearm, støtstang og ventiltopp. Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: mono2n på juli 17, 2010, 20:34:22 pm Forskjell på 0,15 og to millimeter skal ikke i resultere i annet en høy klakkelyd og redusert effekt. 0,15 er satt både på grunn av at material endrer fasong/størrelse når det er varmt/kaldt, og at de 0,15mm kan fylles med oljefilmen for å redusere slitasje mellom vippearm, støtstang og ventiltopp. jaja 0,2 mm ikkje 2mm .. Tittel: Sv: VENTIL! KLATT! Skrevet av: Formula Vee på juli 18, 2010, 19:49:27 pm Ja, men jeg mente faktisk 2mm.
Jeg har liggende komplette topper til 1300 i Egersund, sto på en trike og er produsert i 1998. Tipper dem er kjørt 40.000.- Du kan få med sylindersats og kam på kjøpet, om du betaler kr. 1.200.- |