VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: vidar eiane på juli 03, 2010, 10:35:08 am



Tittel: Full flow og ekstern oljekjøler
Skrevet av: vidar eianejuli 03, 2010, 10:35:08 am
Har litt problemer med varme på lange turer, oljen ligger gjerne på 100-120C.
Har dypsump og det vil jeg tro holder tempen nede. Nå skal motoren inn i 1303`en min, og den har ekstern kjøler i front. Hvordan skal jeg rute olja? Olja skal ut til frontkjøleren og gjennom eksternt filter.


Tittel: Sv: Full flow og ekstern oljekjøler
Skrevet av: Svein.juli 03, 2010, 10:49:24 am
Hei
Først gjennom eksternt filter så frontkjøler og retur blokk.
Slik var det på min.

Mvh Svein


Tittel: Sv: Full flow og ekstern oljekjøler
Skrevet av: JSjuli 03, 2010, 10:51:15 am
Hvorfor tror du sumpen holder temperaturen nede?


Tittel: Sv: Full flow og ekstern oljekjøler
Skrevet av: vidar eianejuli 03, 2010, 10:57:41 am
Vel den henger jo godt under motoren, så jeg vil tro luftstrømmen kjøler noen hvertfall, samt 1,5 liter mer olje gjør susen. Men jeg er ingen ekspert :)


Tittel: Sv: Full flow og ekstern oljekjøler
Skrevet av: Einicjuli 03, 2010, 13:05:03 pm
På min motor har jeg en plate med termostat mellom filterholderen og filteret med to slangestusser på. Den fungerer sånn at oljen blir tvunget gjennom kjøleren når temperaturen går over ca 80 grader, under 80 går oljen direkte tilbake til motoren. Jeg har beholdt resten av systemet originalt inkl kjøleren i viftehuset.
Jeg fikk også 120 grader ved rask motorveikjøring, med ekstern kjøler og termostat har jeg ikke vært over 95. (Målt i peilepinnehull. Dvs øverst i bunnpanna)
Jeg har imidlertid aldri målt topplokkstemperatur så den vet jeg ingen ting om. Toppene kan bli for varme selv om oljetemperaturen er ok.