Tittel: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Ed Németh på juli 10, 2010, 08:28:00 am http://www.araoengineering.com/VWheads.htm
Tittel: Sv: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Filip/purity på juli 10, 2010, 20:16:42 pm Hmm, ser ut som en lobe på kammen driver to ventiler? Ser for meg det stiller høye krav til støtstenger, løftere og kamaksel... Og ikke minst overføringen mellom vippearmen og den halve vippearmen som åpner den andre ventilen.
Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken. Litt skeptisk ja! Tittel: Sv: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Jærva på juli 10, 2010, 23:19:11 pm Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken. Litt skeptisk ja! Øhh, nei. Dem åpner nok likt ja. Hvordan ville du ha gjort det da feks på en 20V 4 syl motor? Hva skulle hensikten være med å åpne på forskjellig tidspunkt? Feks. VVTI -motorene til Toyota har såkaldt variable valve timing, men begge innsug og eksosventilene åpner likt, men det varierer når begge skal åpne/lukke. http://no.wikipedia.org/wiki/Kamaksel Tittel: Sv: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Dewil på juli 12, 2010, 00:24:31 am Fett med 16V, mangler bare variable kamtider nå... ;D
Bare å handle Eivind ;) Tittel: Sv: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Kjell Roar på juli 12, 2010, 18:35:32 pm Hmm, ser ut som en lobe på kammen driver to ventiler? Ser for meg det stiller høye krav til støtstenger, løftere og kamaksel... Og ikke minst overføringen mellom vippearmen og den halve vippearmen som åpner den andre ventilen. Og åpner ikke ventilene på forskjellig tidspunkt på vanlige biler med flere enn to ventiler per sylinder? Altså de to innsugsventilene åpner ikke på likt, i motsetning til innretningen i linken. Litt skeptisk ja! Flere motorer har hatt problemer med 2 ventiler på samme knast på kamakselen. Det stiller store krav til sterk oljefilm, hvis hensikten er å få ut mer effekt. Honda hadde store problemer med dette på V4 motorene, fra 82-85. Dessuten Opel, Mazda m.m. på 12 V motorer på 80-tallet. En løsning vi brukte var å bruke Motul 300V Competition, som har en meget sterk oljefilm (22 tonn pr cm2 mot 6-700 kg for mineralolje). Tittel: Sv: 16 Valve Volkswagen Heads (Type1) Skrevet av: Ed Németh på juli 13, 2010, 08:44:34 am Fett med 16V, mangler bare variable kamtider nå... ;D Bare å handle Eivind ;) Hehe. Tror ikke dette er noe for Putte. For holde oss til "vanlige" topper ;-) |