Tittel: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 12, 2010, 23:10:48 pm Ok.. Trenger litt hjelp om hva som "hjelper" oljen å bli varmere enn den skal være! Er ikke det helt elementære med hvordan en motor fungerer jeg er ute etter, men litt VW-lære :)
1641SP portede mexico topper 34 ITC'er 9,51 i komp 009 fordeler :P Hva kan være feil innstilt for at oljen skal bli varmere enn 100' ? har alt av kjøleblekk, doghouse, nye gummilister i motorrom, Har laget en liten liste om hva som kan være synderen: - For høy tenning - For tynn blanding - Stramme ventiler?? - Motoren drar inn varm luft til viften Noen som har noen fler punkter ? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Squareback på juli 12, 2010, 23:56:53 pm Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 12, 2010, 23:58:17 pm Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene? jepp :) Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: JS på juli 13, 2010, 00:01:25 am Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene? jepp :) Om dette er feilen blir jeg litt overrasket, da jeg aldri har sett så høye temperaturer på min motor med ettermarked topper og innsug, mao ingen tettinger. Den er dog litt større, uten at jeg tror det gir lavere oljetemp... Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 13, 2010, 00:06:18 am er ingen åpenbare "hull" i blekkene så er litt i villrede :S
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: H-MEK på juli 13, 2010, 00:33:47 am Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller..
Hva måler du tempen med? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Formula Vee på juli 13, 2010, 00:36:46 am Var akkurat det jeg ville spør om.. Selv med dypsump og stor oljekjøler kommer motoren min opp i 100 grader hvis jeg ligger lenge over 4500.
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 13, 2010, 00:52:24 am Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller.. Hva måler du tempen med? kjørte til kongsberg her om dagen, og da gikk den opp mot 130 grader. var sikkert litt rampekjøring (3000-4500) men mest i 80kmt i 3000 eller noe :P men når lett 100 grader har vdo i oljepeilern og vdo viser Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Formula Vee på juli 13, 2010, 07:27:08 am Jeg måler med akkurat samme, og skal tyne motor mye for å komme opp i over 100 grader.
Da ville jeg begynt på sjekklista di, den så grei ut. Kjøp gjerne den biltema ir temp måleren, da kan du finne hotspots som gjerne forteller en del. Best å gjøre det før du når makstemp, så du kan se forskjell. begynn med å måle hvert eksosutløp? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Squareback på juli 13, 2010, 07:42:50 am For mager bensinblanding (for lite "bensin") gir varm motor. For tidlig tenning ("høy") gir varm motor, men også tenningsbank i motbakker o.l. Har du merket noe? Oktantall på bensinen din? Åpner termostaten flapsene helt? Hvilken olje kjører du med? 130 grader kan skade motoren din...
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Einic på juli 13, 2010, 08:04:01 am 100 grader er vel ikke unormalt? 130 virker noe høyt. Vet at "ny" kjølevifte i "gammelt" karosseri dvs uten luftspalter i selve motorlokket kan være et problem. Da VW startet med den brede kjølevifta og oljekjøleren utenfor luftstrømmen til sylinder 3 måtte de lage hull i motorlokket for å få inn nok luft. Tror luftmengden økte fra 400 til 600 l/sek ved 4000 omdr. Prøv å kjøre med motorlokket litt åpent, og sammenlign temp. Jeg måtte selv sette på ekstern oljekjøler med termostat, og senket temp på rask motorveikjøring fra 120 til 95 grader. (1302 med 1915 cc)
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 13, 2010, 08:08:30 am motoren trekker som ett lokomotiv og feiltenner ikke i det hele tatt.. litt vanskelig å starte når den er varm men det kan kanskje skyldes stramme ventiler.
99 eller 98 oktan uten flapper, vet dette er dumt, men er sommerbil og det er delte meninger om kjøleeffekten flappene har på oljen har 20w 50 valvoline racing mineralolje Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Squareback på juli 13, 2010, 08:53:46 am Juster ventiler og sjekk om Vdoen måler riktig også
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: justandy på juli 13, 2010, 11:43:25 am jeg har kjørt med motorluken ut i toppen, da ligger oljen på ca 95-100 grader har lukket igjen motorluken på toppen nå og sliter med samme problem som deg.
har en -67 med par og 70 motor så har oljekjøleren utenfor vifte huset. skal sjekke opp hvordan det fungerer med lukken oppe igjen. Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 13, 2010, 11:49:15 am da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom??
hvordan tester man VDO utstyret? prøvde forøvrig standoff sett idag, men er ikke helt sikker på looken, og med tanke på uværet i oslo igår tror jeg ikke dette er veien å gå, hvis jeg ikke får lagd meg noen slike: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307407&highlight=adjustable+stand+offs http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307793 det hadde vært kult.. blir nok en tennisball som må bøte med livet og være foring imens :) noen som har tynt de små grå? skiftet olje her forleden og oppdaget deler av noen plastforinger eller avstandsstykker av noe slag:S sjekket litt rundt på thesamba og de mente at man bare skulle drite i det, at det var noe fra vippestellet? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: H-MEK på juli 13, 2010, 11:52:34 am Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut.
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 13, 2010, 11:55:36 am Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut. jasså? tenkte også på å frese ( eller hulle) ut baksiden av skiltet, og hylse ut skiltet 1,5 - 2 cm, samt å vinkle skiltet slik at det ikke kommer inn vann.. vil dette ha noen effekt? har en 67 modell, som "dessverre" har en helt ren bakluke.. dvs ikke noe luft inn utenom den tunge veien fra toppen :( Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Hot Owl på juli 13, 2010, 13:19:40 pm Hvor stor oljepumpe har du? Høyt oljetrykk? Høyt trykk er varme. Trang eksos? Restriktiv potte?
Hvordan ser pluggene ut etter et fullt drag hvor du skrur av tenningen? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 14, 2010, 12:37:22 pm har en ny 26mm pumpe, som gir godt med trykk men ikke overkill,
grenrør med stor flens og hideaway, så tror ikke den er restriktiv, og pluggene er fine :S Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: HansO på juli 14, 2010, 12:58:13 pm Ser du skriver at du har alt av kjøleblekk. Har du de blekkdelene bak oljekjøleren som fører den varme luften fra kjøleren ned og ut av motorrommet også?
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 14, 2010, 13:07:43 pm jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Pan på juli 14, 2010, 15:34:36 pm jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren Litt off topic, men det er meg en gåte hvorfor mange mener at glemmeblekk fra Type 3 skal fungere bedre på en Type 1-motor enn det originale. De to motorene har vidt forskjellig plassering av kjølevifta og dermed forskjellig luftstrøm over sylindrene. Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 14, 2010, 16:11:50 pm det kan godt være det ikke har noen effekt, men nå har ikke denne motoren de, og det er denne motoren som blir varm..
noen fler som har tanker ang. varme? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: jaru på juli 14, 2010, 23:07:45 pm Hjalp det at vi justerte tenninga og monterte en boks med ramlösa under lokket? ;)
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på juli 14, 2010, 23:19:22 pm er motoren nybygd?
i såfall kan man vel få noe mere frikskjon mellom syl/stempelringer med nyhona sylindere som kan skape noe høyere olje temp. til ringer er kjørt inn. Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Jee på juli 14, 2010, 23:41:42 pm da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom?? ;D Nå må du åpne manualen din igjen. Dette er ikke en måte å justere ventiler på ::) Når motor står på TDC, og rotor peker mot tennkabel nr 1. Skal innsug og eksos sylinder nr 1 justeres. Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 2 Drei så motoren 180 grader mot klokka, til "TDC" merket igjen. Og juster så sylinder nr 3 Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 4 På kald motor. Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 15, 2010, 00:10:31 am logikken min tilsier at ventilene kan justeres så lenge de ikke har noe spenn fra vippestellet? eller tar jeg fryktelig feil? at man justerer der hvor man kjenner at vippearmen ikke treffer ventligen?
fikk forøvrig ordnet med varmen.. justerte tenningen og slapp inn litt mer luft i motorrommet, så nå kom ikke oljen over 100grader, selv med ordentlig tung høyrefot fra strømmen og inn til oslo :) Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Bj?rn på juli 15, 2010, 01:39:18 am Man kan justere som du gjorde, men metoden som JEE sier er nok den sikreste. Da er man helt sikker på at det ikke er noe spenn.
Er ikke så mye som skal til :D Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 15, 2010, 02:14:07 am hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free?
Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Hot Owl på juli 15, 2010, 12:37:35 pm hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free? Forutsatt at den ikke var feiljustert fra før.... og det er vel det du vil sjekke eller? Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Roy Grelland på juli 15, 2010, 13:22:06 pm hvordan tester man VDO utstyret? Kokende vann er ganske nærme 100°C, så putt den oppi en kjele med kokende varm, så ser du fort om den er way off Tittel: Sv: Trenger litt hjelp ang varm olje ! Skrevet av: Erlend / bug66 på juli 15, 2010, 14:26:02 pm hvis man hadde justert ventilene på feil "sted" en gang i tiden så hadde vel presset fra kammen gjennom stptstangen og vippearmen raskt vist meg at noe var alvorlig feil ;)
men vi satser på at dette problemet her nå er ute av verden!:) |