VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Squareback på juli 21, 2010, 12:16:58 pm



Tittel: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: Squarebackjuli 21, 2010, 12:16:58 pm
Ser at det finnes en del oljer og lignende saker for lagring og innvendig rustbeskyttelse av båtmotorer. Noen anbefalinger for "våre" motorer?


Tittel: Sv: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: Tistlojuli 21, 2010, 13:45:52 pm
Det eg har høyrd er jo att det for langtidslagring er lurt å fylla opp blokka med olja, og då mykje meir enn 2.5 liter, 4 liter kanskje?? Og det er viktig å tørna motoren rundt regelmessigt, kanskje ikkje ein gong i månaden men i vertfall fleire gongar i året sånn att den ikkje sett seg.(kan ogso vera ein ide og fylla olja i sylindarane?
Dette er med vanlig motorolja men kanskje QMI har noko som er spessielt eigna for sånt?


Tittel: Sv: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: Einicjuli 21, 2010, 16:14:58 pm
Luftkjolte motorer kan fa et oljeskift, kjores god og varm, og sa parkeres i en torr garasje. Ta ut batteriet, la den sta til den skal brukes igjen. Evnt kjor den god og varm en gang i aret.


Tittel: Sv: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: Bekkelagsmafiaenjuli 21, 2010, 16:25:53 pm
tips 2 dra bilen litt på startern (trenger ikke tenning)
gjenta hver annen måned da er det olje på alt.
Nb! ikke glem bensin utskifting!!!! gammel bensin kan bli en kjedelig opplevelse på våren når man ønsker å kose seg og starte for første gang.
Enkel huske regel:
1 oljeskift i året eller når du har starta og stoppet så mye at det lukter benz.
2 sett i en smartlader som holder batteriet på topp
3"kjynne" litt på startern hver annen måned.
4 bytt bensin helt fra til våren.
5 klar for tur...


Tittel: Sv: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: rallybugsjuli 23, 2010, 07:13:58 am
ta av vipparmene så alle ventilene står lukket og fjærene er avlastet


Tittel: Sv: Kondisjonering/lagring av motorer o.l...
Skrevet av: Squarebackjuli 25, 2010, 22:00:28 pm
For langtidslagring er nok en liten skje med olje i hver sylinder er sikkert ikke dumt og dreie litt rundt etterpå...Fastrustede stempelringer er ikke moro...