VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Thor E på juli 25, 2010, 16:42:37 pm



Tittel: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 25, 2010, 16:42:37 pm
Hallo.

1641 motor som ikke er helt med ved bråt gasspådrag under kjøring. Motoren gjør da "hopp/juks" før den begynner å dra, og da henger motoren litt når turtallet øker, smeller litt i potene også. Har ikke vakum forbeler, kan det være feilen.  ???  ???

      Thor


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2010, 16:45:06 pm
hva slags gasser/gassere?


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 25, 2010, 17:02:03 pm
To stk empi 40 mm. Som er helt nye.


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2010, 17:16:15 pm
størrelse på halsringer og dyser?


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 25, 2010, 19:00:44 pm
28 hasringer. Dyser, litt usikker hva som sitter der nå. Må I såfall kikke etter, men av anbefaller du?


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2010, 19:05:54 pm
halsringene hørtes fornuftig ut. dyser må du sjekke,

hva med tenning?

kam? kompresjon?


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 25, 2010, 21:27:50 pm
Motoren er helt ny, kjørt ca 150 mil med den.En erfaren mekaniker har sett litt på problemet og mener en fordeler med vakum kan løse saken.


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2010, 21:38:22 pm
jeg kjører 1641, med 9,5 i komp, 1,4vipper org kam, 2 weber itc og 009 fordeler uten vakum,

sjekk tenning før du begynner å endre deler :)


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 25, 2010, 22:06:43 pm
Dette er en såkalt sp2 motor. Kjøpt på unneberg bil.Skal sjekke tenning før noe annet blir gjort.  :)


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Hot Owljuli 26, 2010, 11:06:46 am
Dette problemet kan løses med dysing om fordeleren står riktig. Vanligvis kommer juksingen av at motoren får mager blanding i overgangen mellom lav farts dysene og hoved dysene. For å fikse dette kan du feite opp lavfarts dysene så tetter du igjen dette "hullet". Har ingen erfaring med slike gassere du har, men det er slik man gjør det på Webere i hvertfall.


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juli 26, 2010, 12:47:29 pm
Dette er en såkalt sp2 motor. Kjøpt på unneberg bil.Skal sjekke tenning før noe annet blir gjort.  :)

Kan også være en løsning at høre med gutterne på Unneberg?


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Jærvajuli 26, 2010, 18:14:34 pm
Dette problemet kan løses med dysing om fordeleren står riktig. Vanligvis kommer juksingen av at motoren får mager blanding i overgangen mellom lav farts dysene og hoved dysene. For å fikse dette kan du feite opp lavfarts dysene så tetter du igjen dette "hullet". Har ingen erfaring med slike gassere du har, men det er slik man gjør det på Webere i hvertfall.

Har akkurat samme erfaring med et oppsett som jeg hadde, og løsningen var akkurat som JHU skriver over her, men jeg anbefaler gjerne en WBX-fordeler i tillegg, i stedet for den 009-fordeleren. Du får da dratt ned tenninga di ved gasspådrag på lavt turtall , noe som vil hjelpe på bunndraget og funksjonabelitet på motoren.


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Formula Veejuli 26, 2010, 18:45:08 pm
Hvıs det er HPMX er det sikkert 55 idle 115 main og 200 luft.
Skrur du utav emulsjonsroerne og kjoerer uten skal motoren fungere greit under 3000rpm. Hvis ikke maa du gjoere noe med tomgangsdysene.


Tittel: Sv: 1641 motor
Skrevet av: Thor Ejuli 26, 2010, 20:15:47 pm
Det er HPMX gassere, men jeg tror det sitter 150 luft dyser.
Takk for mange gode forslag. Skal snakke litt mer med gutta på unneberg bil.

                Thor