VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Reven på august 03, 2010, 12:29:01 pm



Tittel: Tuv papirer?
Skrevet av: Revenaugust 03, 2010, 12:29:01 pm
Noen som vet hvor jeg kan finne alle disse tyske godkjenningen som har blitt skrevet opp gjennom tiden?
Er pa vei til a bygge om en boble, og hadde vert kjekt med en oversikt over hva jeg kan fa godkjent og hva som ikke er lov.
slik jeg ikke gar pa en smell med biltilsynet.

Rolfi :)


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 03, 2010, 16:47:26 pm
ved ikke hvor du får sådan en liste, men det kan jo være en ide at lufte dine ideer og planer og høre folket her om det er godkendt i andre biler...


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: TomRaugust 03, 2010, 17:21:57 pm
Det aller tryggeste er nok å gå i dialog med den instansen som skal godkjenne endringene - det er IKKE automatikk i at man får godkjent noe fordi en annen har fått det...


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'august 03, 2010, 18:15:43 pm
Sandt nok det.  :)
Man får nok mere godkendt end mange tror hvis der er dialog og man går fornuftige ting.


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: Revenaugust 04, 2010, 06:07:24 am
ja ok.. jeg forstår. ;) nej planen er egentli a bygge en tro kopi av en far min bygget og fikk godkjent for mangen år siden.
ombygginga består av å sette på bredda skjermer, front og bak, stotfanger osv. alt dette her sitter jeg med stopeformer på.
så er det å ha forskjellig dekkbredde fremme og bak, samme som porche 911 kjorte med, i å med det er en 1303s -74 model som jeg skal starte på, og den skal vist ha samme hjulopphenget som 911'n etter tyskerene tok over produksjonen da..
utenom alt karosseriet så blir det vell en trimmet orginal blokk med scat deler inni og utpå, håpet på å kunne nerme meg 300hk på bakhjulene uten å måtte bygge en turbomaskin, (gjelder å kunne ha det morsomt på hele registeret seh  ;) ) og seffolgelig oppgraderte bremser  :)

er pga dette jeg lurte på dette med tuv papirene, fadern hadde samme oppbygginga selv med alle detaljene godkjent, og satt med tuv papirene på dette fra tyskland, men det ser ut som at alt dette forsvant under en av flyttesjauene. så kunne vert morsomt å fått tak i noen av dem igjen..

Reven :)


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: tezeraugust 04, 2010, 12:08:38 pm
skal du bygge en sugemotor med 300hk på hjula,så er det ganske vanskelig og veldig dyrt!
minst må du regne med 100k bare i motor!


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: Syncronautaugust 04, 2010, 12:46:52 pm
...i å med det er en 1303s -74 model som jeg skal starte på, og den skal vist ha samme hjulopphenget som 911'n etter tyskerene tok over produksjonen da...

Reven :)

Hmmm, 1303 har vel aldri vært produsert noe annet sted enn i Tyskland? Porsche 911 hjuloppheng har aldri vært levert originalt på noen type 1. Du tenker kanskje på at det er mulig å bruke deler fra hjuloppheng og bremser fra Porsche 924/944 på 1303...?

Hvis du gjør et søk her på forumet finner du både litt om det med hjuloppheng og om godkjenningspapirer. Lykke til!


Tittel: Sv: Tuv papirer?
Skrevet av: Revenaugust 04, 2010, 14:36:41 pm
Takker for alle innleggene =)

som du sier, 300hk på hjulene er både vanskeligt og dyrt. det stemmer nok godt det, er motormekaniker av yrke, så det er en del av komponentene som jeg kommer til å bygge om selv, men det blir en stor kostnad det er ingen tvil om. men skal nok klare det skal vi se.. men blir nok oppgradert til 3 litern med single topper istedet for dem dobble. for å kunne holde høy nok kompresjon på stort nok volum. større problem blir det med å holde toppene nede, ettersom jeg har sett så er det litt begrenset hvor kraftige toppbolter som jeg kan sette nedi..

ang. hjuloppsettet, er som du ser ikke så veldi kjent med hvordan den egentligt er bygget opp. fikk høre fra en tidligere kollega som har drevet med bygging, om at det skulle være slik, men er godt muligt jeg missforstod han der.. men skal skumme gjennom forumet her som du sier.. er veldi mye nyttigt som hopper opp.. ;)