Tittel: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 01:45:28 am Lager en prosjekttråd om min Type 3 Variant.Ligger en del info på vw2you , men legger inn det meste her etterhvert.
Bilen er pr dags dato reltivt ferdig , men som ett skikkelig prosjekt skal være er det alltid noen planer på gang. Bilen er opprinnelig en 1966 variant 1500 som blei kjøpt som delebil for 2000.- og måtte hentes i en potetåker etter påbegynnt restaurering og stått ute i maaange år. Fødselbeviset fra Volkswagen museumet sier dette: Model 365 vw 1500 Squareback Colour:L 633 VW-blue Buildt: 26MArch1966 Left factory:13April1966 Destination:Norway Extras: M246 Ebersprecher heater M267 Additional suspension for rear axle M286 Rear bumper prepared for numberplate M265 Welded-in side window panels: center and rear Så det har vært en varebil da. Bilder fra starten av restaurering: (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00020.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00008.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 01:47:12 am forrige eier hadde tiltenkt og påbegynnt èn hel siderute så jeg sveiset inn "C" stolpe fra en donorbil + att jeg ville ha den som en "S" modell med Pop-out's +++
BIlen hadde også en liten frontskade (http://www.tangen.nu/linked/dsc0001622.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00014.jpg) (http://www.tangen.nu/linked/dsc00007.jpg) (http://www.tangen.nu/linked/dsc00008.jpg) (http://www.tangen.nu/linked/dsc00040.jpg) (http://www.tangen.nu/linked/dsc00041.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00003.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 01:51:15 am bilen var ganske bra for rust, men noe var det selvom den var sandblåst og grunnet før den blei satt i åker'n
Kanalene var heldigvis hulromsbeskyttet tidlig og var like hele. noen rustbilder: (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00019.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00023.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00024.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00114.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 01:53:53 am så blei det sandblåsing. leide utstyr og gjorde jobben sjøl... i minus 18° som resulterte i litt sykdom.
Og bilder av grunnet/kit'et skal (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00012.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00006.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 01:55:31 am Som de fleste Type 3 karosser som har vært satt på bakken , så var denne bakplata også bulkete .
Valgte å bytte denne kontra å rette. (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00004.jpg) (http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00005.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Tistlo på mars 09, 2008, 12:29:23 pm deta vette gydd :)
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Squareback på mars 11, 2008, 01:55:46 am Og når skal denne være klar?
Du greier vel denne til sesongen? Halvard Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: FreddyB på mars 11, 2008, 07:30:23 am Og når skal denne være klar? Du greier vel denne til sesongen? Halvard Trur han greidde den til forrige sesong, eg.. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: anders. på mars 11, 2008, 16:18:25 pm hehe. ja det er ikke en ny en etter hva jeg leser i første post. det er helt konge dette prosjektet her . ja til mer bilder ;D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Squareback på mars 11, 2008, 19:10:42 pm Hallo i luken...
Da er jeg på nett igjen...Jeg trodde pinadø at du var på gang med en til.... Vi kjenner jo til din arbeidskapasitet....du pusser jo opp en bil eller to per år...? Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Rocket-Racing på mars 12, 2008, 23:15:44 pm Artig at du legger ut hele prosjektet selv om bilen er "ferdig" siden tråden på tuju begynte når den var godt i gang. Helt ferdig blir den vel aldri...
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 12, 2008, 23:46:56 pm :) slapp av det er den gamle varianten ja.
Legger ut bilder fra det jeg har av prosjektet,sikkert noen som synes det er artig med bilder/info til inspirasjon. tross alt der jeg får MYE av egen inspirasjon ved å snoke rundt på andres prosjekter. :P Blir en liten stund før jeg pusser opp helt lik bil.... :-X Planen i utgangspunktet var å lage Cruisebil med 3 trinns automat og en lettere trimmet WBX ,men så blei det en iten pause med oppussinga og i mellomtiden blei jeg lurt inn i strid med dragkjøring/turbo..og da var løpet kjørt. Varianten måtte også ha TURBO :P HEr er den første bunnplata jeg pusset opp (AUtomat) (http://tangen.nu/66square/pan/bunnplate_pre01.JPG) (http://tangen.nu/66square/pan/plate_new_paint01.JPG) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 12, 2008, 23:49:15 pm og så den originale manuelle kasse plata:
Skilleveggen under baksete blei fjærnet da det lurte litt rust under der og forsterkninger under bunnplata fra nyere modeller blei montert (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01688.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01687.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01684.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01676.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 22:56:03 pm Videre blei det gått på bakstilling.
Brukte den originale svingakselbakstillinga og sveiste inn IRS braketter. Ville ha mere motor/girfester enn den som IRS bakstillinga har, som bare er opphengt foran og ett tverrstag bak. Lagde også ett par extra fester (http://tangen.nu/66square/pan/dsc00459.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc00725.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc00723.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01790.jpg) (http://tangen.nu/66square/pan/dsc01792.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:05:23 pm Så var det kjølingens tur.
Kjøleslanger blei lagt inne i tunnelen. Radiator fra Transporter T-4 med dobble vifter passet veldig fiint inn her. Disse vifteene er super kraftige på 450w stk. Sveiste inn riller fra 1303 bakluke i frontplata og i tilleg laget hull under. Maks kjøling var tanken (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00003.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00001.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00008.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00007_2.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01519.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01525.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01735.jpg) (http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01755.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:19:25 pm så kom bunn og karross sammen.
(http://tangen.nu/66square/body/dsc01856.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01858.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:26:36 pm grunnarbeide på deler.
Fikk tak i NOS baskjermer og forskjermer. Oiginale dørene blei brukt , selvom de var ganske bulkete, + for att de var rustfrie(som er ganske vanlig på type 3). passformen var bra (http://tangen.nu/66square/body/dsc00096.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc00097.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc00129.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc00128.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc00134.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc00135.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01562.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01567.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:36:49 pm så blei det farge på den etter noen forsøk inkl fargeforskjeller og problemer med vannbasert base/skjolder.
(http://tangen.nu/66square/body/dsc01440.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01450.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01455.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01453.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc03342.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc01413_2.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:38:56 pm alle inneskjermer og inv. skjermer blei sprøytet med sprøytekit fra Innotec for beskyttelse og støydemping
(http://tangen.nu/66square/body/dsc02122.jpg) (http://tangen.nu/66square/body/dsc02123.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 01, 2008, 23:52:08 pm Motor
2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning. Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX med original topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam. Bremset 260HK/356NM v/1 bar. Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene. (http://tangen.nu/66square/engine/dsc00031.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc01930.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc02230.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc02007.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc02021.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc03606.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc02518.jpg) (http://tangen.nu/66square/engine/dsc03736.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: OAS på mai 01, 2008, 23:56:15 pm Meget bra. :) :)
Ser ut te og vere veldig godt gjennomtenkt og godt gjennomført arbeid. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Tistlo på mai 02, 2008, 21:02:37 pm Detta ser kjempeflott ut :)
Endå ein dele/åker-bil er reddet ;) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: taigagreen på september 13, 2008, 23:45:51 pm Ble du ferdig med tråden? Vet jo at bilen er ferdig men dette er gromgod lesning....
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 15, 2008, 18:41:10 pm tjo
Som du sier er bilen jo "ferdig" eller ferdig blir den vel aldri da det er alltid noe som skal ordnes/fixes/forbedres/testes :) har brukt sommeren på å teste et par motorløsniger. og funnet felgløsning jeg er fornøyd med. Havnet på 6x16" Fuchs foran og bak. Skal til JPMotorsport og måle effekten på motoren neste helg.' kommer en liten oppdatering da :D Ellers vært og kjørt på ett par stevner Beste tid 12.20@185Km/t på 402m her noen action bilder fra SCC2008 :P (http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Sunday_17_08/Small__MG_7898.jpg) (http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Saturday_16_08/Small__MG_7301.jpg) (http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Saturday_16_08/Small_IMG_1082.jpg) (http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Sunday_17_08/Small__MG_7901.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Bj?rn på september 15, 2008, 19:54:18 pm Knalltøff bil!!
Fet motor, fet lakk, fet bil osv osv ;) Likte spesielt luftrillene fra boblelokket, utrolig kult! ;D Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 28, 2008, 21:49:36 pm phu.. akkurat kommet hjem fra JPM i sverige nå og målt effekten i motoren
Resultatet blei litt over forventet ;D Hadde tippet mellom 300-330hk /400+NM på en god dag slik blei lappen: 343HK/506NM i moment. alt under 6000. (332HK på hjula) de originale toppene/ventilene og det originale plenumkammeret/runners må strupe motoren på høyt turtall utifra momentkurven da den bare gjør en peak og faller . og att toppeffekten er såpass lavt i turtallet(tror jeg) med den kam'en jeg har nå skulle momentet vært mere flatt lenger opp i turtallet+maks effekt høyere opp i turtallet har levert topper for bearbeiding og montere større ventiler og skal bygge om til separate spjeldhus i vinter + litt mere ladetrykk. men med de tallene som utganspunkt håper jeg på 100-150 hk til etter ombygging :P Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Tistlo på september 28, 2008, 21:55:50 pm Oi! Gratulerar :)
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: BABOON på september 28, 2008, 21:56:27 pm Utrolig bra Jørn. Gratulerer. Var festen bra??
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Trond Dahl på september 28, 2008, 21:57:38 pm Herlige tall, gratulerer :-) alltid kjekt når ting går forbi forventninger :-)
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 28, 2008, 22:01:23 pm *tak*
Festen var fin , men mere action i fjor. DE tørsteste var hjemme i norge ;) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: California Blue på september 28, 2008, 22:56:56 pm Gikk vi ikke glipp av no da Vegard ::)
Grattis Jørn. :o Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: BABOON på september 28, 2008, 22:58:16 pm Sorry, skal love å skjerpe meg neste år.
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Jee på september 28, 2008, 23:11:50 pm Wow.. grattis. Helt villt dette her.
Hvilken motor var det denne gangen? Og hvilket ladetrykk? Eller lik som på SCC. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 28, 2008, 23:14:45 pm samme som på SCC men bare justert litt magrere.
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Der_Butzelmann på september 29, 2008, 01:53:07 am samme som på SCC men bare justert litt magrere. Ifølge speakeren(e) på SCC, så kjørte du med forskjellig motor hver gang du var utpå stripa ;D Gratulerer med gode resultater Jørn! Kan se for meg at å glise fra øre til øre fikk en ny betydning når du fikk se tallene ;) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Kormi på september 29, 2008, 09:27:45 am Oioi.. heftig! Gratulerer... detta var morro!
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: manics på september 29, 2008, 09:56:10 am Tror dette må være en av de RÅESTE VWene i landet. At den ser så snill og PEN ut, men samtidig er rett og slett GIFTIG....rått. :D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: BeetleBug på september 29, 2008, 10:09:38 am Gratulerer med fine tall Jørn!
343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk Oi oi oi........... :D Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Jøran Larssen på september 29, 2008, 10:16:30 am Imponerende!!!
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Trond Dahl på september 29, 2008, 10:39:57 am Gratulerer med fine tall Jørn! 343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk Oi oi oi........... :D Ja det drar i turboflettene dine nå ja ;-) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Rabben på september 29, 2008, 11:27:59 am Gratulerer med meget fine tall Jørn. Hva i alle dager skal folk med dyr M5 stasjonsvogn sier bare jeg :D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Rabben på september 29, 2008, 11:28:28 am Gratulerer med fine tall Jørn! 343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk Oi oi oi........... :D Ja det drar i turboflettene dine nå ja ;-) ;D Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: 1303SS på september 29, 2008, 12:18:12 pm gratulerer.få samme effekt i lett notchback nå så kommer det til å gå fort
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Squareback på september 29, 2008, 23:41:29 pm Gratulasjoner fra meg også, Jørn!..ca 280 hester mer enn i min røde...
Hva er 0-100 km/t sånn cirka... Halvard Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 29, 2008, 23:52:40 pm vet ikke 0-100 men sammenligner man med denne lista:
http://www.tangen.nu/quartermilerivals.htm hvor jeg kjører 12.2 på 1/4 Mile , så ligger den vel mellom 4-5 sek ett sted. 60 miles/t er vel bare 96km/t Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Roy Grelland på september 30, 2008, 00:00:05 am Grattis ;D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Pål på september 30, 2008, 00:05:37 am Dette er mildt sagt imponerende og sikksykt heftig. Var veldig moro å se bilen på SCC og ennå mer moro å høre den. For makan til stillferdig og "uskyldig" monster skal man lete lenge etter :D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 30, 2008, 00:07:16 am :P
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: holmsen på september 30, 2008, 00:44:08 am Imponerende, ;D Ett øyeblikk over her, tenkte jeg det var sjåføren det ble snakket om. :D
Passer på og takker for godt "naboskap" på Scc 08 samtidig. Jan. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: tekken på oktober 06, 2008, 20:57:05 pm Dete var meget imponerende Jørn,og vel fortjent!Målte du mottrykket i grenrøret når du bremset?
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 06, 2008, 23:04:38 pm Dete var meget imponerende Jørn,og vel fortjent!Målte du mottrykket i grenrøret når du bremset? tak :) Nei har ikke mekket til mplinger av exostrykk enda. men må nesten gjøre det for å få oversikt. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 07, 2008, 08:03:31 am Kult. Digger at resultatene blir så bra, for da regner jeg med at du fortsetter å ha det gøy. Og dermed blir det flere artige ting for oss andre å se på.
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Sonic på oktober 09, 2008, 23:11:00 pm Sinnsyke tall Jørn , gratulerer. Dette har du virkelig fått til å stemme bra.
Mvh Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Syncronaut på oktober 10, 2008, 18:42:22 pm Morsomt å se hva du får til, Jørn. Grattis med de flotte tallene ;D Gleder meg til å se "dere" på stripa i 2009...
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 25, 2009, 23:21:06 pm snart på påske og da skal motoren ut for en liten oppdatering
har fått mekket til nye topper. Kjøpte noen brukte Titanventiler som har sin historie fra Ett løp i NASCAR hehe.. fikk en amerikaner til å dreie disse på mål og fikk JPM i sverige til å lage seter og sette inn disse Toppene er av spanske ettermarkeds typen AMC. ventilstr er 43 inn og 38 ut. grunnen til titan var tilfeldig da de er kurante å maskinere til rette lengden og jeg snublet over en kiis som gjorde jobben for en go pris. ellers ville jeg hatt Sodium fylte på exsos... håper på min 20% effektøkning med dette + att den ny kam som er mere egnet for turbo skal inn.(rakk ikke dette i fjor da kammen var forsinket) skal også inn med sensor for motrykk i exsos og exsos temp for å litt ovesikt i Megasquirt. Skulle egentelig ha oppgradert exsos anlegget også, men ser hvordan dette fungerer først... også var det det med tiden da... (http://tangen.nu/linked/DSC05370_crop.JPG) (http://tangen.nu/linked/dsc07015.jpg) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Kormi på februar 25, 2009, 23:52:35 pm Nei, du ligger ikke på latsia akkurat.. Får vi kanskje se en god wheelie på herregårds-vogna til sommeren?? Håper! :D
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 25, 2009, 23:53:40 pm kjøpte meg toyo 888 gateslicks her om dagen å så håper..... ::)
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Squareback på februar 26, 2009, 01:52:10 am Da får vi se!
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Gaute (alutig) på februar 26, 2009, 02:01:23 am Hadde ikke du ca 340 hk sånn som den var? :o
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 26, 2009, 02:03:30 am joda. :) men det var med originale topper/ventiler.. også er jeg ikke helt fornøyd med momentkurven i motoren ::) +
mye vil ha mer :P Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Gaute (alutig) på februar 26, 2009, 02:05:36 am Ond sirkel det der..
Ser frem til hjulløft på SCC :-* Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på juni 09, 2009, 09:57:15 am Fy fa.. skikkelig imponert, for de som ikke har fått det med seg, Jørn Kjørte høy 11 sekunder på Mantorp i helga, er ikke sikker på akkurat hva det ble men, det fyller sikkert Jørn inn selv.
Rått. ta en titt her for sammenligning, stemmer sikkert ikke helt men helt galt er det sikkert ikke!http://www.fastestlaps.com/index.php?what=cars&page_id=lists&cat=qmile&size=all (http://www.fastestlaps.com/index.php?what=cars&page_id=lists&cat=qmile&size=all) Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 12, 2010, 22:52:35 pm siden det er så poppis med å fyre om dagen har jeg holdt på litt med å få litt lunk i varianten i kjølige vår, sommer,høst og vinter døgn
har aldri fått surret meg til dette , men nu var det tida. planen var egentelig å bygge varmeapparet inn oppunder dashbord sammen med friskluft opplegget , men det utgikk plan "B" var da å lage noe under baksete og kople seg på de originale varmerøra i kanalene. som donor, tillegsvarmeapparat fra T3 caravelle. alt i ett med vifte, register og kran. laget til en aluminiums boks foran apparatet og dreide ett par stusser til dette. har laget ett par sånne varmapparat før og synes det fungerer best med ett lite "kammer" mellom vifta og uttaket. PITT donerte ett sett originale spaker for varme regulering "takk takk" :) planen er å kople bryter og stengeventil inn på dette . Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 26, 2010, 23:11:53 pm fått ferdig varme styring av bryter og kran og opplegget fungerer bra.
får ikke like høy temp på ruta som på en bil med varmeapparat i front av bilen da noe varme forsvinner i alurøra+ varmetap i kanalen , men kupèen blir god og varm og det blåser varmt på ruta og ved beina. målet var litt lunk i bilen vifta har 3 trinn :) noen mobilbilder Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: -Marius- på januar 27, 2010, 00:58:27 am Hvor tar du luften inn til vifta?
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 27, 2010, 01:00:54 am det er ikke tilkoplet direkte friskluft , så den bare suger luft fra kupèen gjennom hulla i sparkeplata under baksete som egentelig blåser ut på beina bak .
friskluft inn i bilen får jeg via trekant vindu eller friskluft apparat. Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: BERGER på januar 27, 2010, 10:30:59 am Genialt bra !!
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 27, 2010, 10:53:52 am :)
blei den "enkleste" løsningen da det hadde vært mest optimalt og fått montert det foran og helst integrert det med friskluftanlegget. da jeg bygde bilen så blei dette ikke prioritert. har 80 graders termostat kom jeg til å tenke på så vannet er vel ac 10-15 grader kaldere enn vanlig så det utgjør vel også bitelitt på varmen fra apparatet. nå skal jeg ikke fryse hjem fra Zita lenger :D Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Squareback på januar 27, 2010, 21:36:35 pm Tøft!
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Hulken på april 27, 2010, 01:02:04 am Motor 2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning. Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX med original topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam. Bremset 260HK/356NM v/1 bar. Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene. (http://tangen.nu/66square/engine/dsc02230.jpg) Den runde "boksen" øverst på bildet på røret fra turbo'n og til spjellhuset, hva er det? Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på april 27, 2010, 01:04:20 am vannkjølt intercooler
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Hulken på april 27, 2010, 01:17:30 am Okie dookie! Lurer litt på om det kunne vært like greit og bygge en 2.0 med megasquirt og turbo, som og bygge 2.5 med MS og uten turbo. Har kikket paa turboen du solgte tidligere. Lavere komp, ellers er det ikke saa mye og ta hensyn til?
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på april 27, 2010, 07:15:33 am hva er komp?? tenker du på std type 4 2.0L??
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: Hulken på mai 16, 2010, 22:42:45 pm Tenker bortimot std 2.0 type 4 i første omgang ja. Men det blir 71x98 etter hvert, med Porsche 914 2.0 topper.
Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt Skrevet av: FreddyB på august 16, 2010, 05:18:40 am Blei det nokon sinne 500 gamp i denne her..?
|