VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: nime på august 31, 2010, 21:33:21 pm



Tittel: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: nimeaugust 31, 2010, 21:33:21 pm
Blir helt forvirra av hva som må gjøres.. har en AH blokk med 200mm clutch og tilhørende svinghjul som skal sammen med min 1200 girkasse.

Her er mine alternativer, slik jeg har forstått det:

1. Beholde eksisterende 1200 6V girkasse, slipe litt så 200mm passer, og bruke 6V starter fra en '67 1500 - vil en 6V startmotor klare å dra en 1776 rundt?

2. Skaffe en 1300S girkasse, flytte over nesekon og drivaksler fra 1200 girkassen + bruke 12V starter og bygge om resten av bilen til 12V.

3. Bruke eksisterende 1200 6V girkasse, skaffe foring til 12V starter, slipe litt så 200mm svinghjul passer, og bygge om resten av bilen til 12V.

4. Jeg kan også få tak i en girkasse med girkassekode AO. Slik jeg har lest meg frem til, er denne fra AO 1600 4.125 Karmann Ghia from 8/70, men med 4 bolt. Den ser ellers identisk ut med en 1200-girkasse, men med foring til 12V starter. Betyr dette at clutchhuset er tilpasset 200mm svinghjul allerede? Er drivakslene like lange på Karmann Ghia som på T1?

Hva er best/mest riktig/hensiktsmessig å gjøre? Jeg vil helst beholde bilen som 6V, men om en 6V startmotor ikke er sterk nok til å dra motoren rundt så må jeg vel bygge om. Setter meget stor pris på innspill!



Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: Dragset'naugust 31, 2010, 22:29:23 pm
bytt svinghjul og behold 6 volt starter'n kan vel være en mulighet.


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: nimeaugust 31, 2010, 23:35:10 pm
Jeg ser for meg nå at siden AO-girkassen satt på Karmann Ghia 1600, så bør den også gå fint sammen med min AH blokk uten modifikasjoner. Det eneste jeg da trenger i tillegg vil være en 6V starter fra '67 1500, dersom denne klarer å dra rundt en nybygget 1776...


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: Dragset'nseptember 01, 2010, 07:21:55 am
tror nok du må over på 12 volt. 6 volts starteren holder en stund på 12 volt, men har du muligheten er det vel like greit å skaffe en 12 volt starter.


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: Splitboyseptember 01, 2010, 07:33:56 am
bytt svinghjul og behold 6 volt starter'n kan vel være en mulighet.

Dette må vel være det absolutt enkleste? Kjørte selv 356 1680 ccm med dobble gassere på 6V elsystem i flere år uten prob, og det er folk her på forumet som kjører/har kjørt større volum og komp. enn det på 6V..


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: nimeseptember 01, 2010, 11:26:38 am
OK, her blir det mange forskjellige svar  ??? :o ???

- Noen sier at bytte av 12V svinghjul på AH motor til 1200 6V 180mm ikke er en god idé, men jeg aner ikke hvorfor, annet enn at clutch blir mindre og kan slure lettere. Opplys meg gjerne..
- 12V startmotor er ikke nødvendig for starte en 1776 sier noen, andre sier at jeg ha 12V startmotor siden 6V startmotor startmotor ikke klarer å dra motoren rundt.
- Jeg kan bygge om til 1300S girkasse med nesekon og drivaksler fra 1200 6V kasse, bruke 12V startmotor og 12V svinghjul (på AH motor) og bygge om resten av bilen til 12V elektrisk anlegg. (hvorfor 1300S girkasse, egentlig? Er det fordi den har plass til 200mm svinghjul?)
- Jeg kan bruke min gamle 1200 6V girkasse, slipe innvendig i clutch-huset for å få plass til 12V 200mm svinghjul, og bruke 6V starter fra '67 1500

.. og så min egen teori:

- jeg kan bruke AO girkasse fra Karmann Ghia 1600, 6V startmotor fra '67 1500 på "12V" 200mm svinghjul - og beholde 6V elektrisk anlegg.







Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: nimeseptember 03, 2010, 09:17:25 am
AO kasse er på plass (ikke montert i bil da), skal ta noen bilder av den senere i dag :)


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: SplitManseptember 03, 2010, 10:30:15 am
bytt svinghjul og behold 6 volt starter'n kan vel være en mulighet.

Dette må vel være det absolutt enkleste? Kjørte selv 356 1680 ccm med dobble gassere på 6V elsystem i flere år uten prob, og det er folk her på forumet som kjører/har kjørt større volum og komp. enn det på 6V..


Men....finnes det 6v-smådiamteresvinghjul som passer rett på ei 1600-veiv? Jeg trodde ikke det....eller var det sånn at svignhjul fra Automat-bobler gikk? Jeg aner ikke - noen som vet?


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: Rikardseptember 03, 2010, 11:22:12 am
bytt svinghjul og behold 6 volt starter'n kan vel være en mulighet.

Dette må vel være det absolutt enkleste? Kjørte selv 356 1680 ccm med dobble gassere på 6V elsystem i flere år uten prob, og det er folk her på forumet som kjører/har kjørt større volum og komp. enn det på 6V..


Men....finnes det 6v-smådiamteresvinghjul som passer rett på ei 1600-veiv? Jeg trodde ikke det....eller var det sånn at svignhjul fra Automat-bobler gikk? Jeg aner ikke - noen som vet?
Jeg satte inn en 1600 motor i en 58 modell bobble! Da tok vi bare å satt på 6v svinghjul over på 1600 motoren! Ikkeno problem det! ;)


Tittel: Sv: 6V, girkasse, 1600 AH blokk osv - hva gjør jeg?
Skrevet av: Splitboyseptember 03, 2010, 13:34:08 pm
bytt svinghjul og behold 6 volt starter'n kan vel være en mulighet.

Dette må vel være det absolutt enkleste? Kjørte selv 356 1680 ccm med dobble gassere på 6V elsystem i flere år uten prob, og det er folk her på forumet som kjører/har kjørt større volum og komp. enn det på 6V..


Men....finnes det 6v-smådiamteresvinghjul som passer rett på ei 1600-veiv? Jeg trodde ikke det....eller var det sånn at svignhjul fra Automat-bobler gikk? Jeg aner ikke - noen som vet?

Jeg trodde det ikke spilte noen rolle, at veiv og svinghjul var byttbare om hverandre. På min motor brukte jeg det svinghjulet som satt på pumpa i utgangspunktet. Men noen fortapte sjeler innenfor lavspentgjengen har kjørt en kvikk-sak som ble bygd om til 6v….og jeg mener at det var standard gammelt 6v svinghjul på den….kan hende de kan utdype mer der.

Bill Fisher i ”how to hotrod” snakker jo også om hvordan man ”enkelt” kan bygge en 1200 34hk om til en 1285 ”stroker”, ”bare” ved å bytte fra 64 til 69mm veiv. Han nevner et del små ting som må gjøres, men ikke noe om at ting ikke går om hverandre. Bare at han anbefaler å bruke en -68 eller nyere ”F” veiv (som jo kommer fra en 12V bil).

Men jeg går stadig gliupp av detaljer, så mottar gjerne korreksjoner om jeg har forstått dette feil.. :)