Tittel: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: ragazzata på september 01, 2010, 00:10:48 am Hei, jeg har en 78 buss med 2,0l CU-motor.
Motoren er opprinnelig fra en T 25. Den er overhalt av en anerkjent kar i miljøet. Nyoverhalte topper. Ny kam, 10 grader vassere enn original. Den er bygget om fra hydrauliske ventil løftere, til konvensjonelle. Til slutt er motoren utstyrt med en enkel åndeboks, med 3 slanger. En til hver av ventildekslene, og en til toppen på blokka(std) Ved kjøring på motorvei(noe høyt turtall) blir trykket så høyt inne i veivhuset, at det presser oljepinnen ut et par cm fra røret som den står i. Da blir det jo litt oljedamp og søl i motorommet. Er dette tegn på at noe er galt? Burde jeg forbedre veivhusventilasjonen? Eller skal jeg bare finne en måte å feste pinnen litt bedre på? Tittel: Sv: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: Hot Owl på september 01, 2010, 09:10:32 am Ta en leakdown test hvis du kjenner noen som har utstyret. Da finner du ut hvordan kompen kommer inn i veivhuset.
Vær også klar over at VW's originale ånding i neste alle tilfeller er større enn det de modifiserte motorene ender opp med. En quick fix er å senke oljenivået ned til halvfull, det har fungert i flere tilfeller. Tittel: Sv: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: Einic på september 01, 2010, 10:42:52 am Går det en slange til luftfilteret, eller ut under motor?
Tittel: Sv: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: ragazzata på september 01, 2010, 17:12:56 pm Går det en slange til luftfilteret, eller ut under motor? Uorginale luftfiltere. Ingen slange inn til de. Den slangen som gikk til originalt filter, går nå til åndeboks. Det går også to slanger mellom åndeboksen og hvert av toppdekslene. Liten åndeboks i støpt alu med en skumgummidott inni. Tittel: Sv: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: ragazzata på september 01, 2010, 17:15:17 pm Ta en leakdown test hvis du kjenner noen som har utstyret. Da finner du ut hvordan kompen kommer inn i veivhuset. Er det noen i Osloområdet som har utstyr til å gjennomføre Leakdown-test. Vær også klar over at VW's originale ånding i neste alle tilfeller er større enn det de modifiserte motorene ender opp med. En quick fix er å senke oljenivået ned til halvfull, det har fungert i flere tilfeller. Hva vil være den optimale form for ånding på en slik motor? Tittel: Sv: Høyt trykk i veivhuset på 2,0l CU motor Skrevet av: Rabben på september 01, 2010, 22:25:09 pm orginalt på en T4 motor går det en slange fra blokka til luftfilterboksen. Slik jeg nå forstår det, har du denne slangen inn i det som for meg høres ut som en typisk EMPI luftboks, samme som jeg har på min T4 motor. Samt du har slange fra toppdekslene og opp til åndeboksen. For meg virker det som om du da har laget et "lukket" system uten noen form for lufting, bare litt større rom for oljedampen. Men jeg er da ingen ekspert :)
På min motor har jeg slange fra blokka til åndeboksen. På den ene utgangen har jeg luftfilter og den andre går pr nå ned i en flaske. Og jeg har ingen problemer med luftingen. De aller fleste andre motorer jeg har sett har en tilsvarende form for lufting, det vil si til en boks med luftfilter på. |