Tittel: Hvordan burde jeg gjøre med disse komponentene? Skrevet av: king.oslo på september 01, 2010, 12:56:47 pm Dette er det jeg tenker å gjøre med en motor jeg bygger. Planlegger 1641cc, med godt dreiemoment på bunnen, primært for bruk ved lavt turtall. Dette skal inn i min daily driver. Motoren blir basert på en 1600AD blokk fra 1971 med dobble reduksjonsventiler, 10mm oljekanaler og 8mm gjengestenger for sylindre. Dobbelport topper jeg skal porte. Ca orginal kompressjon. Lurte på deres kommentarer på følgende punkter:
Dynamo Jeg har en dynamo liggende etter en 1300 singelport (F-kode). Burde jeg bruke denne, eller er det store fordeler ved å velge en fra en 1600? Reimhjul Har et liggende fra 1300 singelport (F-kode). Hvor reimhjulet kommer fra spiller vel ingen rolle? Dynamostol med oljetrakt Har en fra en 1300 singelport (F-kode). Denne mangler det svarte røret som min 1300 dobbelport har som går ned langs siden på blokka og ned på undersiden av motoren. Er denne delen helt grei å bruke, eller burde jeg finne en annen? Bensinpumpe Brukt eller ny? Og hvilken type? Fordeler Jeg har en fordeler fra en 1300 singelport (F-kode). Hvordan vil det være å bruke denne? Hvis dere synes jeg skal skaffe ny, hvilken? Coil En sint en fra biltema Gasser Dellorto DRLA 36. 28mm halsring. Skal jeg heller velge Dellorto DRLA 40, med 28 halsring? Annen halsring? Innsug Noen jeg sveiser selv. Viftehus og vifte Har et viftehus fra en 1300 singelport (F-kode), komplett med vifte. Jeg har hørt mye snakk om doghouse. Så vidt jeg vet er ikke mitt viftehus med doghouse, og har litt annerledes form. Burde jeg skifte til doghouse eller er det like greit å lage et doghouse inne i det jeg har? Har 1600 med doghouse annerledes vifte enn min 1300 singelport (F-kode)? Burde denne i såfall oppgraderes til noe annet for å få bedre kjøling til den større motoren? Oljekjøler Racebuggy foreslo at jeg kunne ta en T4 oljekjøler og utvide doghouse slik at den får plass. Ventildeksel Standard deksler jeg restaurerer. Varmepotter Noen pent brukte jeg kjøper Eksos Planla empi gt-eksos. Er dette et effektanlegg, eller hjelper den ikke motoren å puste noe særlig? Kjøleblekk Jeg har alt kjøleblekk fra en 1300 singelport (F-kode). Dette passer vel til 1600-blokka, og gir vel vel kurrant kjøling, eller burde jeg kjøpe noe nytt. Det skal naturligvis fjernes all rust. Svinghjul Hvis ikke har jeg et 180mm liggende hjemme. Har blitt anbefalt å skaffe et 200mm svinghjul, isteden. Dette fra flere kanter. Hva mener dere? Veivaksel Hvilken skal jeg bruke? Råder Jeg har noen råder liggende etter en annen 1600 motor. Er det ideelt å matche vekten på disse og bruke dem sammen med en veiv fra en annen motor? Ventilstyringer Kjøpe noen nye ventilstyringer. Forkslag til hvilke? Ventiler Nye ventil. Ryktene er at eksosventilene strekker seg etter mange tusen km. Finnes det noen bedre ventiler som ikke strekker seg etter 100 000km? Ventilfjærer Kan jeg bruke de jeg har liggende fra 1600 toppene, eller burde jeg kjøpe nye? Og i såfall hvilke? Pushrods Jeg har pushere liggende etter både en 1300 singelport (F-kode) og 1600 dobbelport (AD-kode). Kan jeg bruke disse, eller tjener jeg på å kjøpe noen nye? Pushrod tubes Noen nye Løftere Noen nye Kam Web 218 (http://www.vwparts.net/WC00-382.html). Men i det siste har jeg sjekket ut Web 111 (http://www.vwparts.net/WC00-602.html). Jeg trenger dreiemoment lavt nede til denne motoren. Hvilken velger jeg? Og hva gjør jeg med kamdrev? Alt av pakninger og lagere Kjøpe nytt Klutsj Nytt Trykkplate Ny Full flow filter Kjøpt oljepumpe med ut/inn for olje på dekselet av tmbryhn samt oljefilterholder. Tenkte det ville være flott å kjøpe et biltema oljefilter, og noen slanger fra tess? 26mm. Hva er deres kommentarer? Mvh, Marius |