VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Tert på september 01, 2010, 22:28:12 pm



Tittel: Boble med automatgir
Skrevet av: Tertseptember 01, 2010, 22:28:12 pm
Eg vurderar å reise å sjå på ei 1971 boble med 1300 automat. Eg har ikkje noko erfaring med desse automatkassene. Korleis fungerar desse, og korleis er det å køyre med? Er det nokre ulemper med desse girkassene i motsetning til manuell?


Tittel: Sv: Boble med automatgir
Skrevet av: Eivind Eseptember 02, 2010, 01:12:53 am
Det er vel i grunnen bare to gir (pluss revers) såvidt jeg vet, også er det vel ikke ordentlig automat - men heller halvautomat, dvs automatclutch eller sånn da.
Sånn at den clutcher når du tar på spaken på en måte. Så den girer vel ikke av seg selv, du må gire selv.


Tittel: Sv: Boble med automatgir
Skrevet av: Panseptember 02, 2010, 08:41:04 am
Det er vel i grunnen bare to gir (pluss revers) såvidt jeg vet, også er det vel ikke ordentlig automat - men heller halvautomat, dvs automatclutch eller sånn da.
Sånn at den clutcher når du tar på spaken på en måte. Så den girer vel ikke av seg selv, du må gire selv.

Første gir er erstattet av en "torque converter", noe som burde gi deg tre kjøreområder, ikke tre gir som sådan.


Tittel: Sv: Boble med automatgir
Skrevet av: Panseptember 02, 2010, 12:10:46 pm
Se forøvrig også VWs egne instruksjonsbøker:

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_69bug/29.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_69bug/30.jpg


Tittel: Sv: Boble med automatgir
Skrevet av: Tertseptember 02, 2010, 15:49:46 pm
Flotte svar! Takker :)


Tittel: Sv: Boble med automatgir
Skrevet av: overlandseptember 02, 2010, 16:33:00 pm
Har kjørt automatboble i mange år, og den hadde da 3 gir + revers!

Systemet er at bilen har en 3 girs manuell kasse, en vakuum styrt clutch og en torque converter (slik som på automatiske gearkasser).  Ved å ta i gearspaken så løser den vakuumstyrte clutchen ut og den kobler inn når man slipper gearspaken.  Bilen kan altså settes i gear bare ved å flytte girspaken.  Men bilen står fortsatt stille fordi motorturtallet ikke her høyt nok til å få skovlene i torque converteren til å flytte seg.  Når man så vil kjøre er det bare å gi gass!!  Man kan starte i hvilket som helst gir, men selvsagt dårlig aks i 3. gir. 

Systemet egner seg ikke spesielt for motortrimming fordi den vakuumstyrte clutchen holder for dårlig og kan ikke byttes mot noe bedre.

Fordelen er at 1302/03S gearkasse og opplegg bak passer rett på om man blir lei automaten.  Da får du en bil med 4 leddet bak og torsjon forran, og det er ganske gromt.