VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Magnus LH på mars 12, 2008, 23:39:40 pm



Tittel: Forskjell på coiler?
Skrevet av: Magnus LHmars 12, 2008, 23:39:40 pm
Hei!

Har tenkt på om det hadde vært lurt å forbedre tenningsdelene på bruksbilen for å raskere oppstart og bedre forbrenning, og da dukker det opp en del spm.:
Legger merke til at flere ønsker seg den blå Bosch coilen, den leverer visst rundt 20k volt.
Legger også merke til at f.eks. vwservice selger en "flamethrower" som skal gi 40k volt.
Men hva med Biltema sin dyreste som gir 36k volt til under halve prisen?

Men vil en standard fordeler med stift klare å overføre spenningen?
Hvordan blir det i såfal med motstand ifm. coilen?

Noen som har eksperimentert med større coil og kan gi meg litt teori/erfaringer?
På forhånd takk!


Tittel: Sv: Forskjell på coiler?
Skrevet av: 1303SSmars 19, 2008, 13:54:25 pm
bygg om til pertronix coil og pick-up koster litt men er veldig bra.Eller ta hele tenningsanlegget fra T2 nyere enn1980 luftkjølt motor.Kan og ta fra 2,1Wassermotor.dette kan du finne på huggeriene husk ta med coil og hele ledningsnettet+fordeleren til tenningsanlegget


Tittel: Sv: Forskjell på coiler?
Skrevet av: Unneberg Bilmars 19, 2008, 19:11:04 pm
hvis du setter en høyefekt coil på org fordeler med stift, kan du bli storforbruker på stifter !!

40k coil er beregnet på elektronisk tenning

hvi du ønsker lettstartet bil og litt mere futt  er vel elektronisk tenning stedet du skal legge pengene, ikke nødvendigvis coil

elektronisk tenning fra 1000,-  leveres til de fleste org. fordelere bådei 6V og 12V


Tittel: Sv: Forskjell på coiler?
Skrevet av: Magnus LHjuli 28, 2008, 19:16:41 pm
Jeg har lyst til å svare på denne tråden jeg startet for lenge siden:

Jeg har omsider byttet til T2 elektronisk tenning og den største coilen til Biltema.
Veldig enkel jobb når en får til å sette den riktig i, mtp. pluggledninger og tenning (90 grader annerledes enn org. fordeler).

Grunnen til at jeg tar det opp er fordi jeg er så fornøyd! Selv nå, før jeg har justert tenningen riktig har motoren blitt merkbart friskere! I bakker jeg tidligere måtte gire ned til tredje gir, går nå fint i fjerde i tillegg til at den går godt på tomgang.
Finjustere ventiler og tenning nå, så blir dette supert!

Anbefales!

Magnus.