Tittel: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: king.oslo på september 05, 2010, 23:08:29 pm Heisann,
Gjengestengene til innsug og eksos er rustne og fæle på noen topper jeg har. Jeg tenkte å ta ut de som er, og sette inn noen nye rustfrie gjengestenger og feste med locktite 271 gjengelås. Høres dette ut som en grei plan? Men jeg forsøkte å få ut en av dem i dag. De er grusomt rustne og fæle, og det endte med at jeg måtte bore ut hele skiten. Så mitt spørsmål er: hva er beste måte å få ut de resterende stengene? Mvh, Marius Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Dewil på september 05, 2010, 23:28:14 pm ViceGrip tang er et kjekt verktøy. Jeg hadde også prøvd å varme opp toppen før jeg startet. Da aluminium utvider seg mer enn står vil det løsne lettere.
Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Bj?rn på september 05, 2010, 23:30:13 pm Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint :)
Fant ut at det gikk like fort :D Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: H-MEK på september 06, 2010, 00:04:05 am Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint :) Ville ikke brukt så stort bor på m8. Maks 7mm, og helst 6.8Fant ut at det gikk like fort :D Tommelfinger regel er å trekke fra stigning på dia. Eks: M6x0,75=5,25mm~5,3mm M8x1,25=6,75mm~6,8mm M10x1,5=8,5mm På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje? Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på september 06, 2010, 00:08:39 am rustfritt /syrefast i magnesium og alu vil gi galvanisk tæring og kan evt spise opp gjengene i toppen.
Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Bj?rn på september 06, 2010, 00:16:48 am På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje? En liten skriveleif der ja. Begynner å bli sent på kveld :D Gjengebor på 8.5mm og gjenge opp til M10 er helt riktig ja! :D ;) Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Hot Owl på september 06, 2010, 08:13:16 am Hva med å pusse rusten?
Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: king.oslo på september 06, 2010, 08:56:45 am Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette?
Kommentarer folkens?M Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Einic på september 06, 2010, 11:46:12 am Galvanisk tæring forutsetter en elektrolytt, noe Statens Vegvesen velvillig bidrar med gjennom vinterhalvåret. Tror det går bra på sommerbiler. Jeg har hatt et rustfritt eksosanlegg på min 1986 Caravelle siden 2001. Det er montert med rustfrie skruer mot toppene. Bilen har gått i saltsørpa i Oslo og Bærum. Motor og gir ser ut til å klare seg, men karosseri, vannrør, radiator, bensintank, etc. har rustet hull.
Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok. Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: T2-Vandal på september 06, 2010, 11:52:26 am Er ikke pinneskrueverktøy det mest ideelle for denslags??...
Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: king.oslo på september 06, 2010, 12:01:36 pm Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok. Lim? Jeg følger deg ikke helt her. To muttere? Hvor, når? Jeg leste at hvis man isolerer materialene vil det ikke tære. Hvordan gjør man dette best?M Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: nime på september 06, 2010, 12:24:16 pm Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette? Fra http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2321-aluminium-og-korrosjon/page__view__findpost__p__24100Kommentarer folkens?M Sitat Det er forskjell på rustfritt og syrefast, og rustfritt vil mye lettere forårsake tæring på aluminium på grunn av stoffenes kjemiske egenskaper. De som har erfaring med rekkestøtter o.l som har tært på grunn av syrefaste bolter bør dobbeltsjekke om de mener rutfritt eller syrefast. Det er også stor forskjell på ulike aluminiumskvaliteter. Ren aluminium slik den fremkommer i spenningsrekken er lite bestandig i maritimt miljø, og vil tæres fort. Dette benyttes kun av uvitende amatører. Aluminium av marin kvalitet er legert opp og er mer bestandig. For de som har studert spenningsrekken vil de se at aluminium er mindre edelt enn sink. Dette betyr at ren aluminium vil bli tært bort fortere enn sink. Dette rimer dårlig med det faktum at drev og andre aluminiumsdetaljer har sink som offerandode. Dette er fordi aluminiumen er legert til en edlere tilstand enn sink i disse delene. Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium. Dvs at rustfritt vil forårsake tæring på aluminium, men på en motorblokk vil dette problemet være mindre siden legeringen den er laget av er mer edel. De tyske ingeniørene har nok tenkt på dette i sin tid. Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Einic på september 06, 2010, 14:45:55 pm locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om.
Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: king.oslo på september 06, 2010, 14:47:33 pm locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om. Supert, takk! Bilen må dessverre nyte saltsuppa om vinteren. Hva fjør jeg best så?M Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: JTWE på september 06, 2010, 22:24:47 pm Tyskerne brukte karbonstål - hvorfor i all verden skal man ha rustfritt på innsugsboltene?
Generelt er rustfritt også mye svakere om jeg ikke blander i hodet her nå Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: TEH på september 06, 2010, 22:35:04 pm Gjengene skjærer seg fort på rustfri/syrefast, ikke å anbefale.
Puss de du har og ha på kopperpasta/copaslip. Tittel: Sv: Erstatte gjengestengene på topper Skrevet av: Gummiand på september 06, 2010, 23:00:02 pm Jeg måtte handle nye topper :-[ Håper du er mer heldig enn meg.!
|