VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: vwmann på september 12, 2010, 12:46:37 pm



Tittel: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 12:46:37 pm
Hei. Jeg lurer på hva som er den beste/billigeste måte å trimme en 1600 type 3 motor. Ikke noe dragracing men lettere oppskremt.
Det er en 72 fastback det er snakk om. Vil ikke gjøre noe med motoren som står i så det blir evt å kjøpe en annen motor som kan settes inn ved behov. MEN tåler girboksen noe trim ell må jeg ha en ny boks også.
Og sist men ikke minst hva vil en lettere trimming koste? Er ikke noe motormann men tengte å pusle sammen en evt motor selv.
Kansje det er noen som har en lettere oppskemt t3 motor til salgs?
Eller bygge helt nytt, men det blir vel fort veldig kostbart.
Mange spørsmål på en søndag men håper på litt respons.             ;D


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Dewilseptember 12, 2010, 13:23:46 pm
Sette på Type 4 forgassere er en billig lett trim. Skal du ha noe mer er det vel greit å bygge noe. Bytte sylindere og stempler til 1641cc og bytte/få noen til å porte toppene er også noe som er ålreit. krever ikke all verden av penger i hvertfall.


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Endre Sseptember 12, 2010, 14:03:44 pm
Det er en rimelig måte å skremme noen ekstra hk ut av som Dewil skriver, bare ved å sette på 1641cc (slip in), en hvassere kam og porte toppene. Er mye å hente ut av toppene.....en turbo kanskje. Var vel en 1600 med en grei turbo som klarte 10 sekunderen på scc.....


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 14:19:36 pm
10 sec er akseptabel det   8) Turbo ja.... Hvordan er det med girboksen da? River vel den i stykker ell går det....??


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Endre Sseptember 12, 2010, 15:38:27 pm
Det finner du ut etter hvert hva gearboxen tåler. Kjør så lenge det virker... e vel mange som kjører med org gearbox men har trimmet litt.....


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Hot Owlseptember 12, 2010, 15:53:32 pm
Kjøp deg to kliss nye mildt portede topper, og følg om med en kam etter porterens rekomendasjoner.
Da får du nye ventiler og styringer på kjøpet. Hopp elegant over 1641 settet, og legg de pengene i toppene.
SÅ runder du av med en ok eksos og to doble gassere på toppen. Da sparer du mye bensin og får mer effekt.
Med 1600 cc er effekter fra 45 til 193 mulig... alt ligger i topper, kam og gassere.


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 15:58:16 pm
Hvor kjøper man nye topper til t3? Får man kjøpt det her i landet eller må man til det store utland?     :)


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Bj?rnseptember 12, 2010, 16:04:43 pm
Gearboksen (i alle fall T1) er overdimensjonert vil jeg si.. Kjenner flere som kjører VW i bilcross og flesteparten har orginale kasser, kun byttet ut 3. giret som regel. og ingen av de jeg kjenner har hatt noen ras. Her snakker vi en del motorer med rundt 150 hk.


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 17:03:13 pm
Okey. Og det er jo ikke noe drag bil jeg skal ha heller. Da gir jeg bang i girboksen foreløbig.


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 17:06:15 pm
Noen som har handlet noe ifra disse gutta :  http://www.importmotor.com/

Var jo hyggelige priser på motor og tilbehør da.
Hva kommer i tillegg? Moms, Frakt, hva er frakt ifra usa?


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: Endre Sseptember 12, 2010, 17:54:56 pm
Her er litt feedback ang importmotor.
http://www.thesamba.com/vw/forum/search.php?search_keywords=importmotor&search_terms=all&search_author=&search_forum=14&search_time=0&search_fields=all&search_cat=1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=topics&return_chars=200


Tittel: Sv: T3 trimming.
Skrevet av: vwmannseptember 12, 2010, 18:33:41 pm
Ja det var begge deler der. Både ros og ris. De var jo noe gamle de svarene også. Men som sagt jeg er ikke noe motor mann så jeg vet ikke hva jeg skal tro.     :D :D :D