VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ultimatevw på september 12, 2010, 21:16:54 pm



Tittel: Forskjell på Solex 32 pdsit og 32-34 pdsit?
Skrevet av: ultimatevwseptember 12, 2010, 21:16:54 pm
Solex 32 pdsit
Solex 32-34 pdsit

Noen som veit hva forskjellen på de er?
32 pdsit er Type 3 forgassere.


Tittel: Sv: Forskjell på Solex 32 pdsit og 32-34 pdsit?
Skrevet av: Syncronautseptember 13, 2010, 11:59:41 am
Hvis du tenker 34 PDSIT 2/3 er det gasserne som ble brukt på type 4 motoren i baybuss og 411/2. Mulig det er flere forskjeller mellom de og de "vanlige" 32 PDSIT fra type 3, men den største forskjellen er vel at tomgangssystemet ligger i den venstre gasseren. Der er det en solenoid-ventil som åpner og lukker for bensin-/lufttilførsel når du skrur tenning på og av, blandingsskrue og tomgangsskrue, og en stuss hvor bensin-/luftblandingen for tomgangssystemet går ut begge gasserne (via et balanserørsystem...).


Tittel: Sv: Forskjell på Solex 32 pdsit og 32-34 pdsit?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 13, 2010, 12:13:55 pm
Nyere type 3 kører også med 32-34 gassere


Tittel: Sv: Forskjell på Solex 32 pdsit og 32-34 pdsit?
Skrevet av: ultimatevwseptember 13, 2010, 17:31:37 pm
har ett par dele forgassere 32/34 pdsit 2 og 3.
Plukka sund en 32 og en 32/34.  Ser ett par forskjeller,
32 pdsit har 24 venturi og 32/34 pdsit har 26 venturi samt at det er litt forskjell i dyser + litt smått.

Planen er å montere sammen en 1600 med engle W110 cam,porta topper og over the top eksosanlegg fra ISP.
Da tenkte jeg å bruke de orginale Type 3 forgasserne.
 Kanskje det har noe for seg å montere venturi og dyser fra 32/34pdsit?


Tittel: Sv: Forskjell på Solex 32 pdsit og 32-34 pdsit?
Skrevet av: Syncronautseptember 14, 2010, 12:06:49 pm
Planen er å montere sammen en 1600 med engle W110 cam,porta topper og over the top eksosanlegg fra ISP.
Da tenkte jeg å bruke de orginale Type 3 forgasserne.
 Kanskje det har noe for seg å montere venturi og dyser fra 32/34pdsit?


Tja... Ulempen (eller rettere sagt, en av de...) med disse gasserne er jo at spjeldakselen er opplagret i huset, og når motoren har tuslet og gått i mange år blir det etterhvert mye klaring mellom spjeldaksel og hus, med falskluftproblematikk og upresise gassere som resultat. Du får det jo til å gå, og med større halsringer (venturi) og større/oppbrotsjede dyser får du mer luft og bensin gjennom, men det blir iike bra sammenliknet med et par doble Dellorto DRLA36/Weber 36IDF. Men det blir selvsagt i en annen prisklasse også... Det er jo bare å prøve seg fram og evt ta steget til bedre gassere når du vil satse litt mer :)