Tittel: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: djupevik på september 14, 2010, 11:41:27 am Hei.
Jeg har hatt bilen min på verksted for å skifte alle bærekulene på min 66 boble med balljoint forstilling. Etter dette er bilen steinhard fremme og bilen er tung på rattet i tillegg til at den ikke retter seg opp etter sving. Er det slik at kulene må kjøres inn før det blir som normalt igjen? Eller er det mest sannsynlig verkstedet som ikke har fått kulene helt beine? Bilen og forstillinga er helt orginal. Bærekulene er kjøpt fra machine7.com. Takker for all hjelp og tilbakemelding :) Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: TomR på september 14, 2010, 11:45:06 am De er rett montert formoder jeg - noe treghet vil det være i nye kuler...
Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Dewil på september 14, 2010, 11:56:14 am jeg vil tro noe er feil. bilen skal ha selvoppretting og den skal ikke bli tung på rattet eller veldig stiv foran. kulene beveger seg ganske fritt selv om de er nye.
Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: nk på september 14, 2010, 12:01:53 pm Har hvert borti det samme som djupevik, Måtte kjøre ganske mange mil før de mjuka seg opp. Hiv en sandsekk i bagasjerummet og kjør på dårlig vei.
Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Pan på september 14, 2010, 12:04:06 pm Det er så fint med verksteder som prøvekjører og kontrollerer at alt er som det skal...
Tror det kan være lurt å kontrollere at de nye bærekulene er montert riktig. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: djupevik på september 14, 2010, 12:29:51 pm Takker for kjappe svar! Om det er flere som har erfaringer med dette så hører jeg gjerne fra dere også :)
Jeg har i alle fall levert bilen tilbake der jobben ble gjort, så de skal få se på den. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: BeetleBug på september 14, 2010, 12:32:02 pm Du får det du betaler for - alltid.
Jeg kastet mine UK bærekuler langt pokker i vold og kjøpte dyre, made in Germany, og fikk en ny bil. Mvh BB Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: H-MEK på september 14, 2010, 12:37:17 pm Hvis man må "kjøre inn" bærekuler, så lurer jeg da på hvordan den videre slitasjen blir..
Kan ikke være lange levetiden da? Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Knut Andersen på september 14, 2010, 14:52:39 pm På kraven, på bærekula er det et spor, (eller to, rett over hverandre) disse spora skal stå i bilens kjøreretning fremover eller bakover.
Slaget på kula går den veien, om de er montert feil, altså presset inn virkårlig, så får ikke kula rett slag, da blir bilen stum og uten fjæringsvei. Mange av gutta på verkstedene gjør denne feilen fordi de ikke vet hvordan de skal sitte. Sjekk plasseringa, om feil, bytt kula igjen og monter rett vei, du må ta en forstillingskontroll etterpå.. (Er faktisk noen kuler som ikke har spor, de slår rundt hele, ikke bare frem og tilbake) På biler med senk så minsker muligheten for slag på kula, siden den får for mye vinkel mellom bærearm og spindel, standar kuler fungerer med noe senk. Med mye senk så bunner kule og får ingen fjæringsvei med resultat: stiv bil. Å kjører inn kuler har jeg aldri vært med om så der skal jeg ikke uttale meg, men med mye senk så blir det slitasje i og på kula der den bunner og tilslutt så "løsner den" i sporet., bilen vil da virke myk og fin. Alt kan virke greit helt til tappen detter ut av selve kula, ikke helt heldig i 100 på motorveien eller i en god sving på hølete vei.. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Po på september 14, 2010, 16:03:28 pm Jeg har nye på min boble også, de er stive som f..., man kan løfte bilen opp foran og den blir der!
Ringte Unneberg, og det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Reiel på september 14, 2010, 16:57:36 pm Er som Knut sier her, har gjort samme feilen selv engang... Bilen ble stiv som faan fordi kulene ikke satt riktig.
Fikk satt de i pilens retning og bilen ble normal. Så her er det verkstedet du benyttet som ikke vet hva de holdt på med ;) Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: djupevik på september 14, 2010, 17:56:24 pm Hmm.. Ja da skal de få se litt på den på verkstedet. Kanskje jeg bør ringe og tipse de om de merkene da så de ikke gjør mer skade.. :P
Jeg holder dere oppdatert! Takk igjen for tilbakemeldinger :) Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: JTWE på september 14, 2010, 17:58:29 pm Jeg har nye på min boble også, de er stive som f..., man kan løfte bilen opp foran og den blir der! Ringte Unneberg, og det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn. Skal bærekuler kjøres inn? Mine fungerte fra dag 1 - og sånn skal det være etter min fatteevne Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: H-MEK på september 14, 2010, 18:57:49 pm det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn. Hvis de går fra stive til "normale" på 50mil, tør jeg ikke tenke på hvordan de er etter 500mil... Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: VW 181 på september 14, 2010, 19:54:47 pm Kjøpte nye bærekuler til 181en fra Unneberg.
Leverte til skikkelig verksted som visste hva de gjorde, presset dem inn riktig -- fungerte strålende fra første meter!! Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: Reiel på september 14, 2010, 20:37:15 pm Bærekuler skal IKKE kjøres inn.... Hørt slikt a gitt... De skal monteres riktig første gang og funker med en gang ;)
Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: nk på september 15, 2010, 10:25:59 am Vktig att de monteres riktig ja, og er vel noe de fleste klarer å få riktig [attachment=1][attachment=2]. Jeg har tilgang på presse så jeg gjør dette sjøl som jeg har gjort de 30 siste år, men de kuler jeg har kjøpt i det siste hos kjent Norsk forhandler er faktisk så stive att de ikke lar seg rikke uten verktøy. Det gjelder ganske mange, da jeg i noen tilfeller gjør dette for andre også. Forhandler sier de er stive, men går seg till. Ved skifte av bare 2 merkes ikke så mye, menn alle 4 blir stivt. Det hjelper noe å smøre dem før bruk, og da har jeg brukt kjedespray til MC.
Tar svært gjærne i mot tips om hvor man kan kjøpe myke kuler. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: djupevik på september 15, 2010, 11:21:38 am Da har jeg nettopp fått tilbakemelding fra verkstedet. De har sjekket arbeidet og der sa de alt skulle være i orden og at kulene var satt i slik som de er merket av at de skal være. Han sa det var forspenn i kulene og at det var selve kulene som gjorde bilen så stiv.
Så da får jeg vel bare kjøre med de og håpe de kommer seg etter en stund. Alternativet blir jo å kjøpe nye kuler og betale for arbeidet igjen, noe som ikke er så veldig fristende. Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: K.H på september 15, 2010, 11:41:12 am Her er svaret på hvorfor dette er et problem.
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,6682.0.html Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: djupevik på september 15, 2010, 12:32:37 pm Ja dette virker jo logisk! Takk for linken :)
Tittel: Sv: Stiv bil fremme etter bytte av bærekuler (balljoint). Skrevet av: BeetleBug på september 15, 2010, 13:01:44 pm Hahaha... bevege dem med fingeren. Jeg humrer fortsatt når jeg leser den tråden.
|