VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Håkon88 på september 14, 2010, 21:04:51 pm



Tittel: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Håkon88september 14, 2010, 21:04:51 pm
Hei.
Er nysgjerrig på om dysene jeg har i min 40 mm dellorto drla er helt på viddene, eller sånn passe greit til min 1915 full flow motor.

Litt info om motor:
69mm motvektsveiv
scat c35 kam
1:1,25 vipper.
Scat super pro-D topper ( Ventiler 42X37,5)
ikke gjort noe med brennkammer, 8.9 i komp (trur jeg)     
Komplett 42mm csp Python eksos
Tenning justert på ca 30 Grader på 3000,3500 rpm,
Motoren`s gange er egenlikt ganske så grei, ingen smelling fra eksos og gassere.

Jeg er usikker på hva alle dysene hetter i disse gasserne, så dere så har peiling så hadde det verdt fint med en forklaring på hva alle disse heter. Greit og vite :)...

Traktene på forgasserene er 45 mm og venturien er 32 mm. Dyse str står på bildene.
[attachment=3]



Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: RZR-Andyseptember 14, 2010, 21:42:45 pm
Flott maskineri det der  :)
DRLA 40-1800-2000cc;
Chokes;   Main jet ;    emulsion tube;    air corrector;  idle jet;   pump jet;    needle valve;
34;         140;           9164.2;              180;             60;         33;            150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Håkon88september 14, 2010, 21:53:18 pm
Flott maskineri det der  :)
DRLA 40-1800-2000cc; 34; 140; 9164.2; 180; 60; 33; 150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750

Jo takk
Fin link om man fårstår hva alle disse tallene er til?  :) Ser en del av disse tallene stemmer, og noen er litt ifra. Er mine dyser innenfor godkjent av proffene til min motor?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 14, 2010, 22:56:01 pm
Traktene burde også vært 40 mm, og du kan nok med fordel ta opp halringene til 34 mm. 50 i Aks. dyse virker også litt stort, men en dynotest / lambda måling er tingen hvis du vil ha det 100


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Håkon88september 14, 2010, 23:31:40 pm
Skal handle inn litt ymse utstyr og se om jeg merker noe forbedringer.. Hvem i Norge forhandler dyser og slikt til dellorto?

Hva vil jeg merke av forskjell ved bytte til mindre trakter og større halsringer?

Har egentlig fått svar på det jeg lurte på, så takk for det. Noen som tør å anslå en ca effekt på en slik motor? Blir ikke noe dynobenk og lamda testing på denne motoren. Om det ikke er helt 100 så er det godt nåkk til mitt bruk vil jeg tru.

Håkon


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: RZR-Andyseptember 15, 2010, 06:01:33 am
Flott maskineri det der  :)
DRLA 40-1800-2000cc; 34; 140; 9164.2; 180; 60; 33; 150;
float level for the DRLA carburetors should be set at 5-6mm

http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=alfa1750

Jo takk
Fin link om man fårstår hva alle disse tallene er til?  :) Ser en del av disse tallene stemmer, og noen er litt ifra. Er mine dyser innenfor godkjent av proffene til min motor?

Sorry, Håkon, det sto litt lenger oppe på siden, har limt det inn nå. En tur til f.eks. EBB vil sikkert kun optimalisere motoren din i forhold til effekt, men like viktig er vel økonomi - litt feiljustert og det blir fort spart inn på de edle dråpene. Eneste ulempen er vel at et helt dysesett koster penger, men om du selger det igjen etterpå så er det vel mulig å hente inn litt igjen?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 15, 2010, 07:29:07 am
Hva med flottørhøyde? Er det veldig viktig at den er 5-6mm? Jeg satte mine til 5-6 og det flømmet over. Økte klaringen til 9 og det flømmet over fortsatt på ene siden. Nå satte jeg de til 12 og det flømmer ikke over lenger. Men det kan se ut til at den magrer ut ved litt pådrag (har lambda) Har dette samenheng med flottørhøyden? Blir ikke helt klok på dette...


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Håkon88september 15, 2010, 09:44:22 am
Har du skjekket at ventilen for flotøren verklig holder tett når den er stengt arnfinn, Mulig for høyt bensintrykk?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 15, 2010, 09:51:40 am
Er nye nåleventiler. Skulle tro de gjorde jobben greit?

Har elektrisk pumpe uten regulator... Kan være der det ligger ja.

Har det noe å si om en har størrer klaring på flottøren en 5-6-7mm? Hva skje når klaringen er større mener jeg?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 15, 2010, 16:23:54 pm
Hvis det flyter over når du har 6mm fra toppen av flottøren og opp til pakningen , så er det helt klart noe galt. Antagelig høyt trykk som noen har nevnt her. Dette vil i sin tur skade flottør, og slite nålventiler vesentlig raskere.
Dyser og Dellorto deler forøvring kan jeg stort sett skaffe det meste av.


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 16, 2010, 06:52:17 am
Det virker som problemet tiltar i bakker og ved full tank. Begge gasserene har nye deler fra Peruzzi rep kit/CB update kit. Det er vel kun flottørene som ikke er ny. Kan du skaffe meg nye flottører da? Og gjerne en Dellorto tech bok i samme slengen... Lei av å ikke ha manual å støtte meg til når jeg ser på dette problemet.

Jeg spør igjen: Hva skjer når klaringen er for stor?

Hvilken regulator bør jeg evt skaffe og hvor? Jeg har Facet pumpe montert over girkasse. Skulle da være passe trykk med denne?

Takker for all hjelp.


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Hot Owlseptember 16, 2010, 08:08:40 am
Om du skrur av lokkene på gasserne mens de sitter i gasserne så kan du se om nåleventilen faktisk holder tett eller ikke.
Hvis flottøren din flyter er den ok.


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2september 16, 2010, 08:13:53 am
Hvis det flyter over når du har 6mm fra toppen av flottøren og opp til pakningen , så er det helt klart noe galt. Antagelig høyt trykk som noen har nevnt her. Dette vil i sin tur skade flottør, og slite nålventiler vesentlig raskere.
Dyser og Dellorto deler forøvring kan jeg stort sett skaffe det meste av.

Åssen priser er det på de forskjellige dysene?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 16, 2010, 08:44:05 am
Det virker som problemet tiltar i bakker og ved full tank. Begge gasserene har nye deler fra Peruzzi rep kit/CB update kit. Det er vel kun flottørene som ikke er ny. Kan du skaffe meg nye flottører da? Og gjerne en Dellorto tech bok i samme slengen... Lei av å ikke ha manual å støtte meg til når jeg ser på dette problemet.

Jeg spør igjen: Hva skjer når klaringen er for stor?

Hvilken regulator bør jeg evt skaffe og hvor? Jeg har Facet pumpe montert over girkasse. Skulle da være passe trykk med denne?

Takker for all hjelp.
Det er ikke noe poeng å bytte flottører før de blir skadet, men de kan bli det av for høyt trykk, og nåleventiler slites vesentlig raskere.
Mål trykket først , og ta  det derfra. Finnes endel bra regulatorer hos feks. summit. Endel Facet pumper gir altfor høyt trykk. Hvis du har veldig store flottørventiler ( over 225) så anbefales det 2 stk pakninger under hver ventil. Kan sikkert skaffe en Dellorto bok, men jeg ville annonsert etter en brukt på forumet, da disse fulgte med forgassersettene før, og det antagelig ligger mange å slenger rundt  ;). Problemet ditt kan også være at du har for nye forgassere for update kit'et, hvis du har dem som har hatt runde spredere, så er det større hull inn i forgasserhuset ved sprederne, og bensinen kan renne ut der. Pris eks. på dyser er 40 for hoved bensin/tomgang og 65 for høye luft.


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Håkon88september 16, 2010, 19:23:03 pm
Hva er navnet på dysene på bildet 1 og 2?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 16, 2010, 22:11:11 pm
Øverste bilde er Tomgangsdyser/lavfartsdyser

I midten er det Aks. dyser og blandigsskruer


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 17, 2010, 07:09:07 am
Jeg hadde dette problemet på min 1915 også. Og da kjørte jeg uten Cb Update på dem...Jeg hadde også org bensinpumpe på den motoren, mao bensintrykk er heller ikke årsaken.

Jeg flyttet gasserene over på 2110 og sliter med dette fortsatt. Det skjer oftest i motbakke. Den mister rpm og den dør nesten helt ut. Noen ganger stopper den. Jeg trodde hele tiden at den druknet, siden det oser bensin baki der når jeg prøver å se hva som skjer. Nå med lambda ser jeg at jeg får lean verdier når dette skjer.

Noen som har et klart bilde av hva som er problemet?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 17, 2010, 16:14:37 pm
orginal pumpe gir ofte også for høyt trykk for dellorto


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 17, 2010, 17:19:17 pm
Gikk på trynet i dag på vei til begravelse...Kunne ikke komme for sent og bare fortsette å kjøre selv om jeg hadde lean blanding. Håper jeg ikke ødla noe! Oljetemp viste 83 grader og vifta gikk når jeg gikk fra bilen...

Men det er en ting jeg ikke forstår... Om bensintrykket er for høyt, hvordan blir lambda verdien mager? Hva skjer?

Håper på snarlig svar siden jeg må avgårde å hente bilen snart
 Håper å kunne gjøre en quick fix slik at jeg vertfall kan kjøre den hjem i kveld...


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Arnfinn Gjøsundseptember 20, 2010, 10:13:45 am
Hm...Jeg skrudde av lokkene og fant at gasser på høyre side var tørr. Jeg justerte flottørhøyde til ca 7mm på øyemål og satte sammen igjen. Da sprutet det bensin igjen... Kjørte et stykke, og den gikk på 2 igjen...

Noen kloke hoder som kan fortelle meg hva som gjør dette? Ringer Pedersens Racing nå og kjøper Filterking og manometer 0-1bar. Håper det er for høyt trykk som er årsaken...


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: JSseptember 20, 2010, 16:43:04 pm
orginal pumpe gir ofte også for høyt trykk for dellorto

Skal dellorto ha under 2,5psi? Eller finnes det orginalpumper som leverer mer enn det?


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: cato®september 20, 2010, 18:00:28 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28133.0.html


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: rallybugsseptember 20, 2010, 18:08:00 pm
Det må da være noen i vest fylket som kan hjelpe deg med dette , Dellorto er jo ganske lette å få til å funke , vist en har litt peiling på forgassere.


Tittel: Sv: Dysehjelp Dellorto - 1915 motor
Skrevet av: Dallandseptember 20, 2010, 19:25:26 pm
Vis du har en mistanke om at den går feit selv om lambdaen viser magert så ta ut en plugg på hver side og sjekk om dem er like og om dem er lyse eller mørke. Feil tenning med for feit blanding kan lure lambdaen... Kan skje at lambdaen viser magert  men du ser på pluggene at dem viser feit blanding.

Rask ting å sjekke og kanskje utelukke eller gruble videre på ;)