VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JooV på september 26, 2010, 18:55:03 pm



Tittel: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 26, 2010, 18:55:03 pm
Har søkt litt, men kan ikke finne noe om golfmotor i boble her. Noen spørsmål:
1. Hvor mye bygger en golfmotor ut bak, går det bra bare med spacere på bakluka?
2. Er det bedre å bruke en subarumotor, pga plass?
3. Må det gjøres noe mer enn å montere et nytt svinghjul, naturligvis montere radiator og skru på adapterplata? Clutch og starter, beholdes originalt?
4. Hvorfor gjør ikke flere dette, det virker jo mye billigere, enklere og mer driftsikkert enn å drive å borre opp og trimme t1-motorer?
5. Hva gjøres med eksosen? Finnes det noe slangeopplegg som tåler varmen, så jeg slipper å sveise meg ett custom eksosanlegg,


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Formula Veeseptember 26, 2010, 19:05:55 pm
Tenk  også på varmeapparat, godkjenning og plassering av radiator, og at dette er luftkjolt forum... :)


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 26, 2010, 19:17:56 pm
Haha, godt poeng, glemte at vannkjøltbiten er borte :)


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: -Marius-september 26, 2010, 19:26:30 pm
Den største grunnen til at nesten ingen gjør det er at det ser forferdelig ut. En golf motor passer jo ikke bak der.
En wbx derimot er en bedre løsning.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 26, 2010, 19:28:45 pm
Du har et poeng. Med spacere på bakluka synes jeg det ser greit ut, men en sånn boks på bakluka er nok til å bli syk av.

Fant et eget forum for dette forresten: http://frost.bbboy.net/vwengineconversions


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Delseptember 26, 2010, 19:47:24 pm
Selv om jeg er gammeldags og foretrekker luft, ser jeg klart at Subaru er best vs Golf. Poteniselt 300 driftsikre orginale japsehester i en flatfire slår
hvilken som helst rekke4 golfmotor lett. Skal man først gå over bekken etter vann, vinner øya i øst.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 26, 2010, 22:16:51 pm
Enig, ser ut som det er subaru som er veien å gå. Så nå blir det en tur til tilsynet for å høre hva det er mulig å få godkjent.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Formula Veeseptember 27, 2010, 11:04:52 am
Tror du skal begynne med en 1303/02. Bedre hjuloppheng gjør det mer sannsynlig å få godkjent.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 27, 2010, 15:10:09 pm
WBX er jo også ett alternativ.
slipper adapter, rett på kassa. basert på en VW  type 1 motor er den også.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 27, 2010, 18:27:07 pm
Hvilke biler ble levert med disse?


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: K.Hseptember 27, 2010, 18:31:47 pm
Hvilke biler ble levert med disse?

Transporter fra 82? til 91. Altså T3/ T25

Ombyggingsforum:
http://www.vwkd.co.uk/bb/index.php


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: hovdingenseptember 27, 2010, 21:02:02 pm
Hvorfor i allverden sette en 2l subarumotor inn i ei boble! Jeg har en selv ( i en forester), noe treigere enn den skal du lete lenge etter. I eldre turbodiesler snakker en om ketsjup-effekten - du tråkker på gassen - ingenting skjer - etter et par strakser så plutselig ble det nesten for mye "møllers tran". I subaruen er det det samme - med den forskjell at flaska er tom. Eneste grunnen til å prøve må vel være at det er en flat boxer.

Etter å ha lest over innlegget mitt ser jeg at jeg kanskje har vært litt OT og litt slem med subaruen også, men skitt au - jeg skal selge den likevel.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Formula Veeseptember 27, 2010, 21:11:59 pm
Ta det viktigste først:
Skal du ha skilt på denne?
Bytte motor for hver EU kontroll?
Kjøre løp, eller "bare" ha på gata?
Budsjett og tidsplan?
Hva slags bil skal det inn i?


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 27, 2010, 22:06:22 pm
Det skal inn i 69'mod 1500. Jeg har puma nå med originale skiver foran.
Planen min nå er å ta med meg skrivet om at TUV i tyskland godkjenner 90-95hk i disse bilene med skiver foran, og se om jeg har flaks og treffer på riktig person som sier at det er ok.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Roy Grellandseptember 27, 2010, 22:08:52 pm
det var jo en seriøs tilnærming....


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Formula Veeseptember 27, 2010, 22:13:02 pm
Du skal nok ha litt flaks da ja. Har prøvd jeg, på min 1300S med originalt skivebremser. Har e-post som viser til at jeg må få importør til å gå god for effektøkningen. Har og mail fra møller om at den navngitte personen som fiksa sånne skriv før, ikke jobber der lengre.
Så jeg sto fast, men min 1302 er godkjent med toliter, står ingenting om type eller effekt.


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Squarebackseptember 27, 2010, 22:22:58 pm
Rekkefirere er ikke kult i hekken på en boble...mener jeg. Greit i gammel Renå, NSU og SIMCA 1000, men det er en annen story...


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: JooVseptember 27, 2010, 22:30:12 pm
enig. Skal bort å snakke med BT om
2.1 L (2100 cc) (95 bhp) (Serial # MV), evnt.
2.1 L (2100 cc) (90 bhp) (Serial # SS). Hvis de er i det vanskelige hjørnet så kan jeg prøve en
1.9 L (1913 cc) (89 bhp) (Serial # GW).


Tittel: Sv: Golfmotor eller subarumotor i boble
Skrevet av: Squarebackseptember 27, 2010, 22:39:03 pm
Jeg leverte nettopp en 1.8 subarumotor til Vikers bildeler i Spydeberg. Uten svinghjul m.m.