VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: BERGER på september 26, 2010, 21:35:39 pm



Tittel: FK kam og 1,4:1 vipper
Skrevet av: BERGERseptember 26, 2010, 21:35:39 pm
Jeg vet at FK kammene er designet for vipper med utveksling på 1,4:1. Men sliter litt med å forstå hva dette egentlig innebærer.
Er det noe galt i å bruke vipper med mindre utveksling på disse kammene? Noen som kan forklare hva som gjør disse kammene egnet for 1,4 vipper mens W kammene er for 1,1?



Tittel: Sv: FK kam og 1,4:1 vipper
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 28, 2010, 19:10:37 pm
Tja , mine tanker går litt i denne retningen.
noe av det er vel att på en FK kam så er selve løftet på kammen mindre og derfor loben fysisk mindre.
for å få det løftet den  vil ha så er den designet for 1.4:1 vipper
på f.eks en VZ kam (for1:1.1 vipper) så er selve  kam loben større , som igjen krever større fot på løfter og mest sannsynlig mere påkjenning for løfteren.
hvor vil man ha belastingen..?
flytter man kanskje litt av belastingen vekk fra kam/løfter til vippe stell,???
med en FK kam vs en VZ kam.??
de lærde sier att , bruker du mindre utveksling på vippene enn det den er designet for så får man jo mindre løft ,også  noe lavere effektiv durasjon på en måte......siden tiden ventilen er i åpnet posisjon blir mindre ( pga tregere /mindre løft).

eller omvendt med høyere utveksling på vippene en det den er designet for.


(http://www.dapa.org/wp-content/uploads/2010/03/valve_lift-part12.gif)