VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: king.oslo på september 29, 2010, 08:50:22 am



Tittel: Galvanisere bilen min
Skrevet av: king.osloseptember 29, 2010, 08:50:22 am
Heisann,

Sjokkert over hvor billig det er å få galvanisert bilrammer. Noen som har noen erfaring med å dyppe luftkjølt vw?M


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Hot Owlseptember 29, 2010, 08:58:37 am
Det kan være at bunnplaten din får et sjokk over hvor varmt det er i det badet.


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: king.osloseptember 29, 2010, 09:01:18 am
Hva har du erfart med din bunnplate?M


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Formula Veeseptember 29, 2010, 09:40:34 am
Vi produserer en del i stål, og kunden klagde på at noe hadde trekt seg under sveising, men det hadde blitt skjeivt under galvanisering...


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Hot Owlseptember 29, 2010, 09:42:24 am
Vi produserer en del i stål, og kunden klagde på at noe hadde trekt seg under sveising, men det hadde blitt skjeivt under galvanisering...

Hvilen platetykkelse hadde dette?


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Formula Veeseptember 29, 2010, 10:04:46 am
En ramme/stativ med en mengde 40x40x2 firkant, 25x25x1,5 C profil størrelse ca. 1700x1000x1600mm Vekt ca. 50kg.
Måtte være 99% riktig på vinkel, vi kontrollerte at det lå innenfor toleransen ved levering, når det kom tilbake var det utenfor.


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: TEHseptember 29, 2010, 10:10:17 am
Kan det være at spenningene etter sveisinga blir normalisert? Galvanisering foregår ved ca 600gd?


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Hot Owlseptember 29, 2010, 10:26:24 am
Å varme tynnplate opp til 600 grader høres ikke lurt ut spør du meg.


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Gullikseptember 29, 2010, 10:34:48 am
Jeg forhørte meg på reime jarlsø for noen år siden og om de skulle gjøre det ville det være på min risiko, og med en klar formaning om at dette kom til å slå seg til dels kraftig.
 Jeg slo det fra meg etter å ha snakket med gutta der borte.


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: BeetleBugseptember 29, 2010, 10:38:32 am
Kanskje ikke så rart at det så sjokkerende rimelig?


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Sonicseptember 29, 2010, 10:45:28 am
Metallisering er tingen ; Sanblåsing ..så varmspøyting med sink ca 400 grader . Dette har jeg fått utført
2 ganger nå . Aldri sett rust på disse , selv etter 15 år . Siste gang på 1303`en. Koster ca 5000,- i Stavanger .

 :) 


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Tistloseptember 29, 2010, 17:32:01 pm
Ein måte for galvanisering av bunnen som kan fungera, men som ikkje vert heilt optimalt er jo å (ved restaurering av bil inkl skifting av golvplater) senda inn kun ramma til galvanisering. Dvs utan golvplatene på plass. Då vil ein jo få serdeles god beskyttelse inni tunnellen og rammehovudet. so sveisa på golva etterpå.
Men metallisering kan varmt anbefalast!! Detta er ogso vedlig fint på karosseri, dvs i innerskjermane


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: TEHseptember 29, 2010, 19:19:13 pm
http://www.chemical.no/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=27


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: JTWEseptember 29, 2010, 19:33:24 pm
Se på hva bilfabrikantene bruker av prosesser og kjemikalier - det som er verre er å få gjort det.

Og så må du se på bruken - 2K epoxy holder meget godt så lenge den stelles pent og man kun bruker bilen om sommeren.


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 29, 2010, 21:58:43 pm
har lenge gått med planen om Varmgalvansiering av ett kaross...
har muligens kontakter innenfor bransjen
men har ikke funnet bilen enda.
morro og sett hva som skjedde.  :)


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Sonicseptember 29, 2010, 22:20:49 pm
Da må du finne en ny bil Jørn , der det er skitt blir det eksplosjoner ... ;D ;D


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: magsseptember 29, 2010, 22:58:09 pm
Man Galvanisere ikke Bunnplater og ikke VW deler
Det gjøre man på  Diverse,Sån som Gjerde-lysstolper -Skilterføtter ,bare Høre med Kona Hans.

Ps hva er du ute etter King Oslo???
Er du ute etter å ha en Boble i 50år?
Det går fint med 2komp grunning og billakk ::)


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: king.osloseptember 29, 2010, 23:08:14 pm
Er du ute etter å ha en Boble i 50år?

Ja. Kjøre sommer og vinter.M


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: magsseptember 29, 2010, 23:15:52 pm
og da skal du bruke den året rundt ::)
Og hvis du skal kun bruke den om Sommeren så holder nok 2 komp grunning og Svartlakk-Billakk-Industrilakk Nok for meg og ikke minst deg ;)


Tittel: Sv: Galvanisere bilen min
Skrevet av: Tistloseptember 29, 2010, 23:21:41 pm
har lenge gått med planen om Varmgalvansiering av ett kaross...
har muligens kontakter innenfor bransjen
men har ikke funnet bilen enda.
morro og sett hva som skjedde.  :)

Med litt forarbeid so går da an å få prøvd

Problemet er att luft vert til eksplosjonar i badet. DVS att det kan ikkej vera nokon heilsveiste fuger der det er to plater(luft i mellom) Og der det er spotwelda isaman to-fleire plater orginalt så må du borra hol i 1 av platene for å skapa ein utgang til lufta imellom. Er vel maks 10cm2 med doble plater utan å bora hol. ca ca

Men drillen fikser biffen:)

Noko eg har lurt på er å dyppa kun ramma på buss nedi. Dvs Sånn att galvaniseringe dekker opp til kanalar(og dermed ogso golvet innvendig etc. Heilt nede på bussar er da ikkje so extremt med tynnplater so da hadde kanskje gått.. samma for bobla og forøvrig