VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: -ESPEN- på mars 16, 2008, 23:25:59 pm



Tittel: Elektronisk tenning
Skrevet av: -ESPEN-mars 16, 2008, 23:25:59 pm
Jeg skal bytte til elektronisk tenning på bayen, og har noen spørsmål til dere vise menn i den forbindelse. Bilen er en bay 78-mod med 1600-motor. Jeg tenker å sette motoren i "TDC"-posisjon, merke hvilken retning rotoren peker i, ta ut den gamle fordeleren og sette inn den "nye". Er det så enkelt?

Så var det denne nye fordeleren da... Den har to tilkoblinger for vakumslanger. Den gamle har bare en. Hva gjør jeg med den andre? I tillegg er det en løs ledning jeg er usikker på hvor skal (den brune på oversiktsbildet). Noen ideer? Her er bilder av herligheten:



Tittel: Sv: Elektronisk tenning
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 16, 2008, 23:31:35 pm
den brune er Jording.

Den vacum tilkoplingen som blir til overs på vakumklokka kan du bare la stå åpen. slik att den "puster" evt kople en slange å la den henge i friluft.
tror ikke det er gunstig å blinde/tette den da det muligens påvirker vacumopptrekket


Tittel: Sv: Elektronisk tenning
Skrevet av: Jærvamars 16, 2008, 23:48:29 pm
Dem vakumklokka sitter med bare en skrue på utsiden og kan ganske enkelt taes av. Du må lirke litt for å fa av en styre-pinne inne i fordeleren, men det går greit..  Så kan du sette på vakumklokka fra den andre fordeleren på den "nye", har prøvd og funker fint..


Tittel: Sv: Elektronisk tenning
Skrevet av: -ESPEN-mars 17, 2008, 00:28:29 am
Jaha, akkurat. Takker og bukker :)

Hva med montering? Er det såpass enkelt som jeg ser for meg..?!? Og jeg kobler ledninger til og fra coil tilsvarende slik det har vært?

Mener å ha lest noe om at man bør blinde et hull på et spjeld inni forgasser for å unngå "flat spot" ved gasspådrag. Stemmer dette? Vet noen hvilket spjeld og hvilket hull er det snakk om?


Tittel: Sv: Elektronisk tenning
Skrevet av: 1303SSmars 19, 2008, 14:11:50 pm
som jeg ser det på bildene så tar du den brune ledningen til jord og + på +på coilen da har du gnist.Men den dingsen i bunn på fordeleren som skal ned i drevet er snudd 180 grader så visst du setter rett inn åbruker merket på fordeleren som utg.punkt for syl 1 blir det feil lag deg ett merke m tusj 180 grader/eller rettoverfor merket så bruker du det som syl 1.Husk den plata som tenningsmodulen sitter på bør sitte så den får leda bort varme.ellers så ryker det noen sluttrinn.Du kan godt kople til vacumen prøv deg frem.får du dette til å virke så er det stor forskjell.Det drar mye bedre starter lett og forbruket blir redusert.Dette er prøvd på flere biler m standard 1600motorer lykke til  :)


Tittel: Sv: Elektronisk tenning
Skrevet av: -ESPEN-mars 19, 2008, 22:15:55 pm
Takk for svar og tips. Har kjørt litt med dette nå, og det funker bra. :)