VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Solan på oktober 14, 2010, 10:06:24 am



Tittel: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Solanoktober 14, 2010, 10:06:24 am
Jeg har kjøpt et komplett boltsett med rustfrie bolter fra VolksBolts som jeg har tenkt å bruke i min splittbuss (som er under helrestaurering).

Jeg snakka med en kamerat her om dagen, og han var veldig skeptisk til å benytte rustfrie bolter på grunn av galvanisk spenning / tæring / reaksjoner og/eller rustproblemer i forhold til stål, aluminium osv. Jeg har ikke filla peiling på sånne ting, så hvis noen har noen synspunkter, gjerne også erfaringer med dette, så vil det bli satt stor pris på.  :)

Bussen er tenkt som en fin bruksbil, men ikke til vinterbruk, dvs skal ikke kjøres på salta veg. Men jeg er ikke typen som parkerer bilen innendørs i regnvær. Men utenom sesongen, og når den ikke i bruk, vil den stå innendørs.

Mvh
Svein


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: nimeoktober 14, 2010, 11:33:10 am
Båtbyggere har jo greie på dette med galvanisk spenning...

http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2321-aluminium-og-korrosjon/page__st__20__p__24100#entry24100

Sitat
Følgende er imidlertid særdeles viktig: Det er forskjell på rustfritt og syrefast, og rustfritt vil mye lettere forårsake tæring på aluminium (eller mindre edle metaller) på grunn av stoffenes kjemiske egenskaper. De som har erfaring med rekkestøtter o.l som har tært på grunn av syrefaste bolter bør dobbeltsjekke om de mener rutfritt eller syrefast. Det er også stor forskjell på ulike aluminiumskvaliteter. Ren aluminium slik den fremkommer i spenningsrekken er lite bestandig i maritimt miljø, og vil tæres fort. Dette benyttes kun av uvitende amatører. Aluminium av marin kvalitet er legert opp og er mer bestandig. For de som har studert spenningsrekken vil de se at aluminium er mindre edelt enn sink. Dette betyr at ren aluminium vil bli tært bort fortere enn sink. Dette rimer dårlig med det faktum at drev og andre aluminiumsdetaljer har sink som offerandode. Dette er fordi aluminiumen er legert til en edlere tilstand enn sink i disse delene. Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium.

Et annet problem som kan oppstå er galling.
Sitat
Rustfritt sammen med vanlig stål er skumle greier. Velkjent blant rodbyggere som bygger med forstillingskit hvor boltene er rustfrie. Ser bra ut og holder seg, men det kan "bake seg sammen" (engelsk: Galling eller seizing) med vanlig stål og tilslutt ryke.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: RZR-Andyoktober 14, 2010, 11:41:05 am
Ja er det ikke det ene, så er det det andre... kan sikkert kurereres uansett med et par sånne:
(http://www.biltema.no/ProductImages/25/medium/25-276_m.jpg)
http://www.biltema.no/no/Bat/Sinkanoder/Innenbordsmotor/Sinkanode1/
Leter man etter problemer så finner man også løsninger!


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Brezeloktober 14, 2010, 11:56:40 am
Kobberfett på boltene funker.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Einicoktober 14, 2010, 13:23:38 pm
Kobberfett-> bruk heller aluminiumspasta på aluminiumsdeler, fordi kobber spiser også aluminium!
Ellers kan du trygt bruke rustfrie skruer til sommerbruk. Jeg har kjørt om vinteren siden 2001 med rustfritt eksosanlegg og rustfrie skruer på min wasserboxer. Er fremdeles ikke tært opp. Stålet derimot!! Rusta har helt tatt overhånd. Radiator, rør (to sett), toppdeksler (to sett), andre deksler, bensintank, førerdør, skyvedør, dørkanal, fester for sikkerhetssele på skjerm, mm. Alt har rustet gjennom takket være Statens Vegvesen. (Veisalting) Anoder fungerer bare hvis de er neddykket i elektrolytt. (under vann) Jeg hadde en på tilhengerfestet i 7-8 år. Den var like fin da jeg tok den av.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Kjell Roaroktober 14, 2010, 14:19:10 pm
Husk at såkalt rustfritt stål (A304/A2) ikke er rustfritt. Bruk syrefast (A316/A4).
Og som sagt før her, kobberfett tærer på aluminium.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: erikaaoktober 17, 2010, 23:09:03 pm
Svein,
snakket men en på oljemessen her i Arenum nå i uken som solgte festeutstyr. Han mente det ikke ville by på problemer med rustfrie skruer på bilene våre. Han anbefalte det fremfor å behandle de gamle med sink eller galvanisering.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: VWdrivernovember 01, 2010, 12:01:05 pm
Hei folks

Galvanisk spenning?

Når det gjelder båt i båthavn kan tæring være et stort problem. Særlig om du har koplet til landstrøm og enda værre, jording.
På grunn av at mange har koblet seg til landstrøm er det mye spenninger i vannet i båthavner. Noen opplever da ekstrem tæring på
zink anodene. (Selv om din båt ikke har landstrøm)

Jeg tror dette er et lite problem eller ikke eksiterende (på bil). Har hørt mye, men ikke sett noe sånt enda.
De fleste kjører vel til og med mest om sommeren og lite  fuktighet.

Har noen erfaring med dette hadde det vært interresant å høre.
Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med skips eller båt industrien her.

Marius K.


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: volkswagen1302november 01, 2010, 18:54:19 pm
Svein,
snakket men en på oljemessen her i Arenum nå i uken som solgte festeutstyr. Han mente det ikke ville by på problemer med rustfrie skruer på bilene våre. Han anbefalte det fremfor å behandle de gamle med sink eller galvanisering.


jeg har bare brukt rustfritt og galvanisert gaanske lenge både på motorer og andre ting, aldri sett noe tegn til tæring osv...

jeg kan annbefale det framfor og slite med rusta bolter og faenskap ;)


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Solannovember 01, 2010, 18:58:00 pm
Da takker jeg for alle innspill her, og konkluderer med at det ikke er noen ulempe eller "fare" med å bruke rustfrie bolter i bussen.

:)

Mvh
Svein


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudnovember 02, 2010, 19:09:03 pm
de Zink anodene som selges på biltema kan du hvertfall la være å bruke.... for de forsvinner aldri, har sett det fra båt. beste anodene de har kjøpt, trengte jo ikke bytte de ut, de orginale forsvant jo nesten med en gang..... ;)


Tittel: Sv: Rustfrie bolter og "galvanisk spenning"
Skrevet av: Einicnovember 03, 2010, 12:57:48 pm
Når jeg kjøper anoder på Biltema forsvinner all sinken i løpet av en sommer. (Indre Oslofjord)
I ferskvann tæres de mindre.