VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Varj på mars 20, 2008, 14:04:35 pm



Tittel: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 20, 2008, 14:04:35 pm
Hentet meg en 1200 motor fra rundt 59 med fast dynamofot og manuell forgasser,
fra Skrotnisse igår og nå må jeg selvfølgelig lure på noe.  :D

Bobla den skal i er en 58 modell, men som måtte bytte motor for noen år tilbake
og da ble det satt i en 61 modell 1200 motor. Den ser jeg ikke har mauell forgasser.
   Og da jeg tok ut motoren fra bobla så jeg bare en vaier som gikk fra fram til bak.
Skal det være to vaiere?

Jeg ser at det er luftfilter med uttak på toppen for formvarming?
Er dette kurrant for denne motoren?

Hva slags olje er best å bruke på disse motorene?
Bobla skal å brukes i kaldere tider.



Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: JSmars 20, 2008, 20:49:17 pm
Det skal være to vaiere.


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 20, 2008, 21:38:46 pm
Skal den ene vaieren gå fra dashen og bak?
Hvor skal den trekkes igjennom?
Ser ikke noe i Haynes.. dekker kanskje litt lite akkurat
dette.


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: JSmars 20, 2008, 21:50:47 pm
Fra dashen og frem til under bensintaken, der går den inn i røret som går gjennom tunnellen om jeg ikke husker feil.


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: RZR-Andymars 20, 2008, 22:55:33 pm
Det er choke-wiren vi snakker om her, ikke sant? Som JS sier over her, det skal være et hull noen cm over bakkant av tanken som går skrått nedover og frem, wiren fortsetter deretter i en fin liten bue under tanken og inn i et hull som leder bak til brannveggen gjennom tunnelen. Du treffer den igjen rett i kanten av motorromspakningen, litt fiklete å få den gjennom viftehuset til forgasseren. Greit å være to på dette.


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 20, 2008, 23:08:16 pm
Choken ja, var litt utydelig der.
Men takk skal dere ha! Nå skal jeg bare finne
en slik vaier, litt dumt at bestillingen fra
wolfsburg er levert.


Lurer enda på hva slags olje som er anbefalt å ha på (merke, type)


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: RZR-Andymars 20, 2008, 23:25:47 pm
Går vel ganske greit med helt vanlig rimelig mineralolje på en brukt originalmotor, dette er forøvrig et tema som pleier å føre til lange debatter - spesielt når det skal trimmes litt. Det sies at den du får på Biltema er samme som selges av Statoil, bare tappet på en annen flaske... visstnok noen som har funnet ut av dette. Viktigste er at den får fresh olje og bensin m/blytilsetning, det gjør underverker for en gammel sliter! Sørg for å rengjøre (eller bytte) oljesilen så du får ut gamle avleiringer. Lykke til!


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 22, 2008, 07:01:10 am
Enda et spørsmål.

Motoren har en manuell forgasser,
kan jeg bruke oljebad-filter på denne uten tilpassninger,
eller må det være papirfilter?


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Rocket-Racingmars 22, 2008, 12:10:28 pm
Ingen motorer før etter '70 hadde papirfilter.. Bruk det oljebadfilteret du har du.
Du har en forgasser med manuell choke, no big deal. De fungerer vel så bra.
Når det er mer enn et par grader ute starter den også helt fint uten choke.


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 22, 2008, 16:27:33 pm
Jeg bare lurte siden choken har en slags 'vifte' ved åpningen på toppen,
noe som choken jeg har på 61 modell motoren ikke har.

Men takk for svar :)


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Varjmars 23, 2008, 14:51:22 pm
Skal ta av svinghjulet nå for å se om det har samlet seg opp dritt bak der
da motor ikke har vært brukt på en god stund.

Er det bare å skru av boltene og ta den av? eller er det en prosedyre her?


Tittel: Sv: 1959 modell motor.. Spørsmål!
Skrevet av: Rocket-Racingmars 23, 2008, 18:31:29 pm
Først må du ta av trykkplata til clutchen. Seks bolter som løsnes og skrues av litt og litt på hver bolt til plata er løs (spenn på denne).
Når trykkplata og clutchdisken er av må du løsne svinghjulsbolten. Den sitter godt.. Finnes et lite verktøy å få kjøpt som holder fast svinghjulet så det ikke går rundt.