VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: nilsg på oktober 29, 2010, 21:36:41 pm



Tittel: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 29, 2010, 21:36:41 pm
SpeedDemon, LarsA og undertegnede hadde i dag en egen dyno day hos Per Kristian Skinne (Skinne Racing). Skinne Racing holder til i Skjeberg (Norges Orange County) i Østfold (Norges California).

Veldig ålreit å sette av en ellers grå høstdag til å bremse folkevognmotorer fra kl 08 - 16.30. Kan anbefales  :)

Må også passe på å skryte av at beste effekt for min egen 2387 med 51,5 IDA ble 245 hk ved 7250 omdreininger og 196,9 fotpund i dreiemoment ved 5750 omdreininger.  ;D

Her er noen bilder (dessverre uten lyd..)




[attachment=1][attachment=2][attachment=3]


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 29, 2010, 21:41:37 pm
nice . detta liker vi! og meget bra tall  :o


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: JSoktober 29, 2010, 21:50:05 pm
Gratulerer med flotte tall Nils!

Du får si fra neste gang!


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: Jeeoktober 29, 2010, 21:52:29 pm
Neste gang kan du ha lyd på bildene dine...  Også lærer du oss hvordan du gjør det etterpå  :D

Oi Oi.. Flotte tall. Noen endring siden forrige tur nedover stripa, eller bare mer innkjørte stempelringer.


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 29, 2010, 21:55:42 pm
dette må vel være noe av det høyste HK tall med  NA motor... i norge altså?


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 29, 2010, 22:15:12 pm

Her produserer SpeedDemons 2332 200 hk (bilder med lyd håper jeg..)  :)

http://www.youtube.com/watch?v=N3x8_za2G_k


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: JSoktober 29, 2010, 22:20:17 pm
Gratulerer igjen til SpeedDemon. Kul PC!!!


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: Speed-Demonoktober 29, 2010, 22:22:46 pm
Takker for fin dag i Østfold ja. Med etterfølgende garasjebesøk hos Lars med sniktitt på hans bil og motorbygg.

Festlig at jeg kommer totalt i skyggen av Nilsg med min motor med ynkelige 200 hk. For få år siden var 200 hk i en gatekjørt t1 på vanlig bensin nokså eksotisk...


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 29, 2010, 22:24:14 pm
Neste gang kan du ha lyd på bildene dine...  Også lærer du oss hvordan du gjør det etterpå  :D

Oi Oi.. Flotte tall. Noen endring siden forrige tur nedover stripa, eller bare mer innkjørte stempelringer.


Ingen endringer siden forrige tur ned stripa med unntak av noen mindre tennings- og dysejusteringer i benken i dag. Gav kanskje 10 hk ekstra sammenlignet med sist jeg kjørt med motoren (2009).


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: Speed-Demonoktober 29, 2010, 22:25:06 pm
Gratulerer igjen til SpeedDemon. Kul PC!!!

pc'en var kul ja. Kan legge til at Per Kristian lager et nytt imponerende (flislagt!!!) dyno-rom i sitt nye verksted. Den nye benken skal holde for et par tusen hester....


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 29, 2010, 22:27:27 pm
Gratulerer igjen til SpeedDemon. Kul PC!!!


Ja PCen ser ut som om den er stjålet fra teknisk museum men fungerer så vidt jeg forstår først og fremst som skjerm.


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 29, 2010, 22:56:29 pm
Og en videosnutt av 2387en som bikker 245 hk (for den lille men eksklusive gruppen av oss som synes kornete videosnutter av denslags er god underholdning)  :)

http://www.youtube.com/watch?v=WJK5zlbvGtA


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: TomRoktober 29, 2010, 23:34:47 pm
Meget bra tall karer - grattis!


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: Trond Dahloktober 30, 2010, 07:55:06 am
Speed demon: 200hk motorer vokser ikke på trær de heller. Selv om noen synes/tror det er "out of the box" å få til.
Grattis!


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: BeetleBugoktober 30, 2010, 10:13:05 am
Grattis gutta! Nå får du vel 70k for motoren hvis du legger den ut igjen  :).

Igjen beviser Johannes toppene at dem lager power og effekten din ligger der lignende motorer ligger.

Knasten, jeg tror Nils sin effekt er den høyeste for en NA gatemotor med kjøling. Ser man på NA racemotorer så vet jeg ihvertfall om to som har høyere effekt.

Nils, hvilke tenning og AF endte du opp med?

Speed: lyst å dele specs med oss andre? 200hk tilhører sjeldenhetene.


Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: Speed-Demonoktober 30, 2010, 19:31:20 pm
Hhv 245 og 200 HK ble oppnådd uten viftereim, men med lyddemper (A1 på begge to). Begge motorer ble kjørt på 99 oktan shell. Ingen av motorene hadde problemer med overheting eller liknende, selv etter tidvis hardkjør. Var interessant å se at motorenes effekt falt relativt raskt ettersom de ble skikkelig varme. Drag 4-5 "på rappen" var kanskje 5 hk ned ift første drag.

På Nils sin motor (lite reimhjul) var viftereimen ca 14 hester om jeg ikke husker feil. På min motor med org størrelse reimhjul var viftereima (som var hardt strammet) hele 24 hk. Var interessant å se at vifta ble tyngre og tyngre å dra rundt , og motoren mistet mer og mer effekt fra 5000 - 7300.

Specs på min motor:
Weber IDA 51,5 (hadde holdt i massevis med IDA 48)
Full MSD
84mm gammel scat veiv (bofors), vanlig 8 stiftet
5,4 råder Carillo
94 mm Cima Mahle stempler/sylindre, "godt brukt"
Street Eliminator topper med korte Berg innsug , portet av Udo Becker. 44mm inn og 37,5 mm ut ventiler
Udo Becker løftere
ca 9,8 i komp
JPM spec kam (før han fant på Raptor) FK47 inn fk 46 ut. 112 grader lobe separasjon
vanlige cro moluy støtstenger
JPM Oteva ventilfjærer

Motoren er opprinnelig bygget av Udo Becker for mange år siden, og har gått hardt i Tyskland, inkl Autobahn kjøtring i en 1302. Gjennomgått og modifisert av meg (kam, ventilfjærer, høyere komp for tre-fire år siden.



Tittel: Sv: Dyno Day i dag
Skrevet av: nilsgoktober 30, 2010, 22:16:04 pm
Grattis gutta! Nå får du vel 70k for motoren hvis du legger den ut igjen  :).  :)

Tror like godt jeg beholder den. Etter å ha stått over en sesong begynner jeg å bli litt motivert for å kjøre igjen. Dessuten pynter den også opp i garasjen..

Igjen beviser Johannes toppene at dem lager power og effekten din ligger der lignende motorer ligger.
Knasten, jeg tror Nils sin effekt er den høyeste for en NA gatemotor med kjøling. Ser man på NA racemotorer så vet jeg ihvertfall om to som har høyere effekt.

Nils, hvilke tenning og AF endte du opp med?

30 grader tenning. Har ikke utskrift av AF-logg, men vi tunet for mest mulig effekt og fulgte med på AF-meteret for at den ikke skulle bli for fet/mager. Kjørte også "tur på E6" med jevn gass på rundt 3500 omdr for å sjekke at den ikke gikk for fett/magert der.