Tittel: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på oktober 30, 2010, 23:26:12 pm Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer.
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: T-1 på oktober 30, 2010, 23:34:14 pm Solan her på forum har en 1600 me tri-mil og doble gassere. syns den går kvikt til og være en motor som ikke er gjort stort med.
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Jærva på oktober 30, 2010, 23:48:56 pm Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer. 1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus). Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Silver (Kristoffer Lindh) på oktober 31, 2010, 11:17:45 am Tvangsforing av luft....... ;D
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Torgeir på oktober 31, 2010, 11:47:48 am http://www.youtube.com/watch?v=xYTZMxqhAkE
Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified. Power output 90 hp at 5100 rpm at the flywheel. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: California Blue på oktober 31, 2010, 11:57:59 am En helt suveren motor. Må være blandt di enkleste måtene å trimme 1600 på.
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på oktober 31, 2010, 19:21:47 pm Tvangsforing av luft....... ;D Jeg venter i spenning på dette prosjekt.... ;D ;D ;D Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Ruggen på oktober 31, 2010, 22:43:27 pm Får man 90hp med kun å gjøre dette? ---> Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified.
Noen som vet hvem som selger dette til en sum man kan leve med da? Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Lars Bratteng på oktober 31, 2010, 22:57:38 pm Jeg har akkurat kjøpt en 1600 DP med turbo, Det er ikke gjort så mye inni tror jeg.
Men sitter en VW/Audi KKK turbo på men har ikke fått sett så mye på den.. Tror detta kommer til å flytte seg Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Dewil på oktober 31, 2010, 22:59:49 pm Selv har jeg nettop "trimma" min 1600 som jeg har i fastbacken.
Den har fått 2 dobble 40mm webere, et billig ormbol eksos, øket comp til ca 8.5:1, toppene har originale vipper og ventiler 35.5/32mm. Motoren ble frisk og fin, med litt bedre drag enn det var tidligere. Dette ble gjort fordi det var billig og motoren trengte litt TLC. Spent på motoren din Lars, definitivt bang for the bucks Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Torgeir på oktober 31, 2010, 23:01:09 pm Får man 90hp med kun å gjøre dette? ---> Not opened type 1 engine with 1600cc, stock camshaft, 1,4 rockers, nearly stock 041 heads with 40 x 33 valves, Gene Berg 1 5/8" merge system and dual Weber 42 DCNF Berg modified. Noen som vet hvem som selger dette til en sum man kan leve med da? Som du ser så er dette tallene fra rullene, ikke anslåtte verdier... Essensen er vel topper med noe større ventiler og lett porting, merge eksos, 1.4 vipper og et sett med dobble gassere.. CR står det ikke noe om, men jeg mener å huske at den var tatt opp litt.. Dette koster ikke allverden og delene kan sikkert finnes her på forumet, eller kjøpes nye hos din valgte deleforhandler.. mvh Torgeir Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 01, 2010, 09:43:48 am Hva snakker vi om i pris her da? Prøvde å søke litt uten å bli så mye klokere.
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Hot Owl på november 01, 2010, 09:53:33 am Nesten komisk at de fleste ikke får ut mer enn 100-110 hester av en 1915 egentlig... med tanke på hvilke deler som også sitter på dem.
Igjen et "bevis" på at volum bare er volum... :) Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Speed-Demon på november 01, 2010, 09:58:07 am Nesten komisk at de fleste ikke får ut mer enn 100-110 hester av en 1915 egentlig... med tanke på hvilke deler som også sitter på dem. Igjen et "bevis" på at volum bare er volum... :) Tipper det er pga at de bruker for "dårlige" topper. Jeg har forresten selv en 2165 med anslagsvis 70-80 hester (0-100 på ca 10 sek). Motoren er imidlertid en drøm å kjøre i hverdagsbilen. Litt "dieselaktig" med masse dreimoment. Kan kjøre i 30 over farstdumper i 3de gir og akselerere pent videre. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 01, 2010, 11:01:04 am henger meg på turbo på original 1600:
helt std 1600 kkk k14 turbo evt megasuirt. helst -e85 da trenger du ikke intercooler/vanninsprut under 1 bar. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: BeetleBug på november 01, 2010, 11:03:50 am henger meg på turbo på original 1600: helt std 1600 kkk k14 turbo evt megasuirt. helst -e85 da trenger du ikke intercooler/vanninsprut under 1 bar. Jeg også, i kombinasjon med sprut som du sier. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: VegarSkjulestad på november 01, 2010, 11:21:11 am hva blir effekten med turboen da? og kostnader?
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Torgeir på november 01, 2010, 11:30:46 am Er ganske åpenbart at det vil kunne gi mer effekt med overlading, hvorvidt det er "lettere" en å bytte topper er jeg litt usikker på.. :D
Her må en vel vurdere i forhold til hvilke faktorer en veier tyngst... Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på november 01, 2010, 11:33:57 am Er ganske åpenbart at det vil kunne gi mer effekt med overlading, hvorvidt det er "lettere" en å bytte topper er jeg litt usikker på.. :D Her må en vel vurdere i forhold til hvilke faktorer en veier tyngst... helt klart. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Lars Bratteng på november 01, 2010, 13:37:03 pm Sitter med samme oppsett som knasten sier, men uten sprut. Det er en standard 1600 men turbo. Trykkrøret fra turbo-innsug et en radiatorslange med 90 gradersbend inn på orginal solex 34 gasser. Ikke trykkgasser. Oljeutaket til turboen er tatt ut i et T stykke der oljetrykksføleren sitter. Da har du føler og oljeflow til turboen. Retur fra turboen går rett inn i en nipel som er sveiset fast i topplokket ved ventilene. Kjører 2 bensinpumper i serie og alt dette skal funke bra sammen. Vet ikke trykket jeg kjører på siden det er radiatorslange trykkrør men det funker. Kan legge ut bilde av motoren etterpå
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 02, 2010, 22:18:50 pm Sitter med samme oppsett som knasten sier, men uten sprut. Det er en standard 1600 men turbo. Trykkrøret fra turbo-innsug et en radiatorslange med 90 gradersbend inn på orginal solex 34 gasser. Ikke trykkgasser. Oljeutaket til turboen er tatt ut i et T stykke der oljetrykksføleren sitter. Da har du føler og oljeflow til turboen. Retur fra turboen går rett inn i en nipel som er sveiset fast i topplokket ved ventilene. Kjører 2 bensinpumper i serie og alt dette skal funke bra sammen. Vet ikke trykket jeg kjører på siden det er radiatorslange trykkrør men det funker. Kan legge ut bilde av motoren etterpå Legg ut bilde, hadde vært morsomt å se... Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 06, 2010, 00:40:53 am Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer. 1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus). Hvor vil du foreslå at jeg kjøper vipper og fordeler? Gjerne med en link? Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Jærva på november 06, 2010, 11:46:33 am Hva ville DU gjort hvis du hadde en 1600ccm dobbelport motor, to dobble 36 dellorto og ville trimme motoren "lett". Hva gir mest effekt uten å måtte dele motor og bytte kam etc. Gi meg din mening eller erfaring, jeg lurer. 1,25 vipper, wbx-fordeler ,annen eksos og dobble 36mm gassere (type 3 gassere hvis du er på sparemodus). Hvor vil du foreslå at jeg kjøper vipper og fordeler? Gjerne med en link? Vipper er billig på CIP1 http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C26%2D109%2D452 , og fordeler får du vel på bruktmarkedet, kanskje på http://www.VWBUS.no . Jeg kjøpte min hos vikers bildeler i spydeberg. Eneste du bør gjøre er å flytte over vakumklokka fra originalfordeleren din. Her er vel et greit eksos til bruken og´ : http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D3418 Mulig det lønner seg å handle eksosen i Norge da det sikkert vil bli litt frakt på det, men det ser du jo hvor mye blir rett før du betaler.. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Togge på november 06, 2010, 12:08:44 pm Hvordan lett trimme en 1600, jo kjøp et turbo kit fra disse vel og få 110hk http://www.vwturbokits.com/ ;D
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 06, 2010, 17:54:51 pm Fikk bilder på mms av Lars Bratteng idag, ser ut som en veldig fin løsnig dette. Håper jeg får muligheten til å se denne i en bil. :)
Tror vel turbo blir litt vel avansert for min del, har ikke all verden kunnskap på det området(heller :)), men alt kan vel læres med rette innstilling. Tenker en del på dette med vipper også, her bør enn vel ha litt kjennskap til dette med vippearmsgeometrien, er vel ikke bare å slenge på 1,25 eller 1,4 vipper. Noen som kan gi et litt utfyllende svar? Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: JS på november 06, 2010, 19:54:04 pm Etter min erfaring er omtrent det eneste som gir hester hvor gode topper du har og volum på motor.
Hvor mye "topp" klarer en orginalkam å utnytte er vel et betimelig spørsmål? Hvor mye skal det koste er et annet... ;) Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 06, 2010, 20:55:05 pm Det er nettopp det, det skal ikke koste for mye, bare gjøre motoren litt "sprekere". Cip 1 skriver under 1,25 vippene sine at dette gir 10% effekt på en standard 1600. Veldig mye mere er ikke jeg etter. 60-70hk er nok for meg. Vet selvfølgelig at det ikke er noen lettvint måte å få masse hk på. Har fått mange gode tips i denne tråden og ikke minst på pm.
Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Jærva på november 06, 2010, 22:18:04 pm Fikk bilder på mms av Lars Bratteng idag, ser ut som en veldig fin løsnig dette. Håper jeg får muligheten til å se denne i en bil. :) Tror vel turbo blir litt vel avansert for min del, har ikke all verden kunnskap på det området(heller :)), men alt kan vel læres med rette innstilling. Tenker en del på dette med vipper også, her bør enn vel ha litt kjennskap til dette med vippearmsgeometrien, er vel ikke bare å slenge på 1,25 eller 1,4 vipper. Noen som kan gi et litt utfyllende svar? Trengs ikke å gjøre noe med geometrien hvis du kun skal skifte vipper, ihvertfall ikke de vippene jeg nevnte. På noen av justerskruene, så kan det hende at du må shimse opp akslingene. Eller så kommer det med vippearmgeometri å komme ved høvling av topper eller hvis du "stroker" motoren. Ergo, hvis du KUN skal skifte ut disse vippene, så behøver du ikke å gjøre noe med den nei. Tittel: Sv: Hvordan "lett" trimme en 1600ccm. Skrevet av: Tigern på november 06, 2010, 23:05:30 pm Så hvis jeg forstår deg rett kan jeg bruke standard lengde på støtstenger også?
|