VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: cmi på november 10, 2010, 18:09:11 pm



Tittel: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 10, 2010, 18:09:11 pm
Vurderer sterkt og bygge meg en motor, utganspunktet er en orginal 1302s motor, hvordan er det og dytte på dette: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=9959

Kan man forvente noe effekt økning og er det noe og satse på? Blir nok litt borring/porting og slikt etterhvert...


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: vwpowernovember 10, 2010, 21:26:59 pm
Kjøp heller proff overhalte weber eller dellorto.Billigere og bedere.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 11, 2010, 02:18:50 am
hvor får man dette?


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Ed Némethnovember 11, 2010, 10:32:28 am
http://www.webcon.co.uk/

http://www.redlineweber.com/

http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products.asp?CategoryID=12&PartsectionID=48


(http://www.webcon.co.uk/Downloads/Genuine%20Weber.PDF)


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 11, 2010, 12:51:05 pm
Å kjøpe nyproduserte webere fra redline o.l. er mer søppel en hpmx forgasserne...


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Ed Némethnovember 11, 2010, 13:42:05 pm
Ta en titt på denne bloggen: http://genuineweber.blogspot.com/


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 11, 2010, 14:42:52 pm
Da blir jeg forvirret, på linken du postet sist Putte så står dette: "The choice is simple. Be sure it says REDLINE to assure you that your "genuine" european WEBER carburetor is tuned and jetted for the absolute best value your money can buy."
Og Dalland sier at webere fra redline er mer søppel...

bah :P


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Ed Némethnovember 11, 2010, 15:01:34 pm
Nå er ikke jeg noen spesialist på dette fagfeltet. Så jeg skal vel være litt forsiktig med å utale om hva som er "dårligst" og hva som er "best".
Men slik jeg forstår det så er alle ekte Weber gassere som er i salg i dag (nye) laget i Spania. Før 1992 så ble de laget i Bologna, Italia.

Vedr. Redline så er de en distributør i USA som jetter/dyser gasserene riktig i forhold til motoren gasserene skal brukes i.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: K.Hnovember 11, 2010, 15:08:08 pm
Tidligere var empi hpmx bare dritt men i det siste har kvaliteten blitt mye bedre. Før var det sånn at når man delte forgasserne var de mye dritt og metallrester inni dem, deler som ikke satt på plass og spjeld som ikke var justert.

De siste settene jeg har vært borti har vært greie, men det er greit å blåse gjennom dem før montering. Alt har vært riktig montert og justert.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 11, 2010, 15:14:43 pm
Nå blir jeg mer og mer forvirret, for og spørre på en annen måte da, hva gasser sett burde jeg gå for på en 1600 dobbeltport? (1302s 72mod) og hvor burde jeg kjøpe dette?!


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Rikardnovember 11, 2010, 15:38:57 pm
til en helt standard 1600 motor, så må vell to enkle 40mm kvadrongassere fungere greit? Blir vell overkill med 2 dobble på original motor?


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Rabbennovember 11, 2010, 15:42:00 pm
Mange plasser å handle forgassere,bare husk at en bra forgasser = en forgasser som er riktig dyset og justert for din motor. Noe som kan være pes å få til uten riktig måleutstyr.

Dessverre selger de aller fleste forgasserene med "standard dyser", noe som vil si at kjøper du f.eks en 34 ICT forgasser, så er dette noe som er perfekt dyset for en Bedford selv hos de aller fleste VW forhandlerene. Så jeg vil anbefale at du handler forgassere her http://www.dellorto.co.uk/ siden disse selger forgassere med dyser som er noenlunde riktig for din motor. Ulempen er at du prater om "borring/porting etterhvert" noe som igjen vil påvirke hvordan dyser du bør ha, og som vil påvirke størrelsen av forgasserene før eller siden. Men da er det nå bare å kjøpe med deg noen ekstra dyser på samme plass når du først er i gang.

En annen ting å tenke på er om du skal bruke bilen året rundt. På vinteren er det en fordel å ha choke, noe som vil begrense utvalget av forgassere en del.

Er tanken å bruke bilen mest på sommeren, og du har ingen planer om å trimme så alt for mye, kan jeg anbefale et sett med Weber 34 ICT forgassere. Selges i sett med 2 enkle forgassere til en rimelig pris sammenlignet med 2 dobble gassere. Mindre egnet for trimming og store CCM størrelser, men vil gi deg noe som både ser, høres og går litt bedre en ved orginalforgasser :)

Ved langsiktig mål om mer trim i neste runde, så hadde jeg gått for dobble 40 gassere. Dyses disse riktig funker de like fint på en 1600 som på en 1776.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 11, 2010, 16:54:59 pm
Nå blei jeg klokere :)
Bilen brukes ikke vinterstid, denne bilen er ment for kosekjøring/hverdags, har hørt at uansett om man setter på doble gassere bruker den ikke noe spes mer fuel med mindre man bruker det der etter...


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 11, 2010, 21:02:35 pm
For å få litt klarhet i min uttalelse så var det at redline har begynt å levere gassere som er produsert i usa.
De ser ikke like ut engang og har fått mye forskjellig omtale på lik linje med det hpmx fikk i starten.
Problemet der er at disse usa gasserne er nye nå mens hpmx har blitt forbedret litt nå gjennom de få årene på markedet.

Å kjøpe et nytt sett med hpmx 40mm gassere på cip1.com er kjøpet med mest for pengene.
Å fått tak i noen dellorto 40mm gassere er hakket bedre men ikke så vanlige i bruk.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Gaffelnovember 11, 2010, 22:55:18 pm
Jeg lest masse skremselpropaganda om hpmx gasserene, men jeg biter ikke på sånt som "nydeler" som ikke fungerer osv.

Det som har vert med hpmx settene er at de er rimelige og attraktive og dette har endt med at folk som normalt hadde kjøpt brukte gassere med mer eller mindre riktige dyser og uten "nygasser støv" aka spon tok steget og kjøpte helt nytt forgasser sett.
Siden folk har bare kasta gasserene på motoren og dratt agårde. Når man kjøper nye motordeler bør jo de alltid renses og eller blåses rene, sånn er det enten om man kjøper topper, blokk eller gassere.
Jeg trur mesteparten av missnøyen på hpmx kommer av brukerfeil

Kjøpte mine 2x 40 hpmx på hotshop for snart to år siden. Renset de og monterte, klokkerent og nydelig fra første stund.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 12, 2010, 00:39:37 am
Da var du i så fall heldig, skremmehistoriene på hpmx var helt forståelige, men dem gjelder bare starten, altså rundt to år siden.
Hoved problemet var bare trøbbel med støpen, sitter selv med ett par som den ene har problemer i støpen og derfor flommer over fra choken.

Vis noen sliter med hpmx gassere nå så er det som du sier "brukerfeil" altså, dem har ikke gått over, flotørhøyden, dyser, kanaler, spjeld, blandeskrue, bypass, justert aks pumpa, strammet alle skruen, tilpasser viftehuset for å få dem på, bøyd på gasserstaget så dem åpner likt osv...



Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Gaffelnovember 12, 2010, 12:18:48 pm
Ja kan jo hende jeg var heldig men de jeg har snakket med som også har disse settene har vært fornøyd.
Men uansett hvis man har en forgasser som har disse alle feila, som flotør høyde løse skruer feil dyser osv. og har tunet de riktig er jo detta en god forgasser selv om den har barnesykdommer eller ikke. Men hvis en som ikke kan forgasser i det hele tatt kjøper hpmx vil han nok kanskje få litt trøbbel.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: MrKreosot/ Arnenovember 12, 2010, 20:59:05 pm
Jeg sitter med noen av de samme tankene som trådstarter her. Har en 1600 branpumpemotor som jeg skal ha på dp topper, og har i den forbindelse sett meg ut dette settet. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WEBER-CARBURETOR-CONVERSN-KIT-VW-TYPE-BUG-1-X-44-IDF-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem255edb9ef1QQitemZ160505241329QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories.

Noen som har noen meninger om min ide her. Har ingen ønsker om 2 gassere med STAG, KROMSTAG, imellom.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: vwpowernovember 12, 2010, 21:30:05 pm
Det var en fin pris på 44 idf. :D


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: MrKreosot/ Arnenovember 12, 2010, 22:30:02 pm
Det var en fin pris på 44 idf. :D

Skulle mene det ja....


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 12, 2010, 23:13:03 pm
Kan funke ok vis man forbedrer forvamingsystemet.

Kort fortalt:
1. Sveis om forvarmingsrøra sånn at ene går ned til kollektoren vis du har sånn type eksos.
Eller sveis på en liiiten 90 grader bend inni eksosen der forvarmingsrøra møter hoved røret. (sveis dem motsatt sånn at ene skaper trykk og andre skaper sug)

2. Vikle inn innsuget langs hele lengden hvor forvarmingsrøra ligger nærme innsuget med noe isolerende eks alufolie.

Gjør du dette så funke det bra, men det er mye mer arbeid enn å kjøpe et sett med doble 40 hpmx.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cato®november 13, 2010, 12:56:57 pm
Dellorto's kan skaffes, gode, gamle, og overhalt av en som virkelig kan det


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 13, 2010, 14:01:38 pm
Er dette komplette sett? pris?


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cato®november 13, 2010, 19:57:43 pm
Bare gassere koster 3900.-  pr par.
Stag, innsug, trakter og luftfilter kommer i tillegg. Her er det  mye å velge i, alt fra det rimligste ( tilsvarende det som følger med som standard til HPMX settene) til grommere og dyrere. Regn med ca 2000 for deler i grei kvalitet.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 13, 2010, 20:16:51 pm
Alt i alt 6000kr er ikke ille :)


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cato®november 14, 2010, 00:22:43 am
Alt i alt 6000kr er ikke ille :)

Sant  ;)


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: MrKreosot/ Arnenovember 14, 2010, 19:28:08 pm
Kan funke ok vis man forbedrer forvamingsystemet.

Kort fortalt:
1. Sveis om forvarmingsrøra sånn at ene går ned til kollektoren vis du har sånn type eksos.
Eller sveis på en liiiten 90 grader bend inni eksosen der forvarmingsrøra møter hoved røret. (sveis dem motsatt sånn at ene skaper trykk og andre skaper sug)

2. Vikle inn innsuget langs hele lengden hvor forvarmingsrøra ligger nærme innsuget med noe isolerende eks alufolie.

Gjør du dette så funke det bra, men det er mye mer arbeid enn å kjøpe et sett med doble 40 hpmx.


Dalland
Kan du forklare hvorfor du vil gjøre dette med forvarmingen pga dette gassersettet??? Kjører du 2 gassere har du ingen forvarming.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 14, 2010, 20:01:43 pm
På doble gassere så er innsuget så kort at varmen fra toppene holder rikelig god varme i innsugene.
Ved sentermonterte forgassere blir ikke midtre delen varmet opp av motoren og derfor får man ising som skaper mye dråpedannelse

Der forvarmingsrørene møter eksosen originalt skaper lite sirkulasjon i eksosen, på ettermonterte innsug der forvarmingsrøret ikke er innkapslet som på org innsuget er det ekstra viktig med god sirkulasjon sånn at røret blir skikkelig varmt.

Det beste er noe som dette: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=FSK0002&cartid=1114201082314796
Men der er det snakk om progressive gassere...

Bare glem sentermonterte forgassere, gå for dellorto eller nye hpmx doble gassere.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Storkennovember 15, 2010, 10:49:57 am
Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: MrKreosot/ Arnenovember 15, 2010, 12:44:26 pm
På doble gassere så er innsuget så kort at varmen fra toppene holder rikelig god varme i innsugene.
Ved sentermonterte forgassere blir ikke midtre delen varmet opp av motoren og derfor får man ising som skaper mye dråpedannelse

Der forvarmingsrørene møter eksosen originalt skaper lite sirkulasjon i eksosen, på ettermonterte innsug der forvarmingsrøret ikke er innkapslet som på org innsuget er det ekstra viktig med god sirkulasjon sånn at røret blir skikkelig varmt.

Det beste er noe som dette: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=FSK0002&cartid=1114201082314796
Men der er det snakk om progressive gassere...

Bare glem sentermonterte forgassere, gå for dellorto eller nye hpmx doble gassere.

Ok, men dette er strengt tatt et vinterproblem, og jeg skal ikke bruke den på vinteren, så da blir det nok sentermonter. Takk for infomasjonen.


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 15, 2010, 13:00:11 pm
Fra 10 grader og ned så er det et problem...


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 15, 2010, 14:32:01 pm
Hva effekt kan man forvente av et såkalt efi system, og hva går det ut på?


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Roy Grellandnovember 15, 2010, 22:04:04 pm
Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.


Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt... Det virker på meg som om trådstarter ikke er den mest erfarne innen motorbygging, og jeg er enig med deg at du kan kjøpe bits and pieces til en anlegg som du beskriver her til en billing penge, men det krever MYE arbeid og innsikt for å få dette til å funke. Selv har jeg brukt et par-tre år på å komme meg fra stadiet med å samle deler til å ha en fullt kjørbar motor, og jeg har en del erfaring med motor, og faktisk en høyere utdanning innen elektronikk, så jeg vil påstå dette er så langt fra plug-and play du kan komme.... Og så har du glemt en del viktige komponenter i lista di, og jo, du trenger wide-band...


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Roy Grellandnovember 15, 2010, 22:11:11 pm
Hva effekt kan man forvente av et såkalt efi system, og hva går det ut på?

EFI = Electronic Fuel Injection, eller eletronisk innsprøytning eller "sprut" på norsk.

I utgangspunktet gir ikke EFI i seg selv noen effektøkning, men med litt planlegging og mye kunnskap/erfaring kan man utnytte potensialet bedre i en motor med et programmerbart sprut enn med en forgasser. Er du ute etter så høy maks-effekt som mulig, kommer man antakelig like langt med doble gassere, men med EFI kan man delvis tune seg rundt mangler i oppsettet sitt, og få bedre kjørbarhet. Ta en till på shoptalkforums.com under "fuel injection" så kan du lese deg opp på hva dette innebærer og hvilken erfaring folk har gjort seg.

Som nevnt er ikke dette for nybegynnere, med mindre du har som mål å lære deg hvordan man styrer en motor, og synes det er moro å fikle og kødde i timesvis. Såkalte "plug-and-play" system finnes, bl.a fra CB, man da snakker du en helt annen prisklasse.

Mitt klare råd ut fra det jeg kan se du har erfaring med, er å satse på forgassere, f.eks et sett brukte kadron, som du betaler noen for å overhale/sette opp for deg.

Roy

 


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Storkennovember 15, 2010, 22:58:36 pm
Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.


Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt... Det virker på meg som om trådstarter ikke er den mest erfarne innen motorbygging, og jeg er enig med deg at du kan kjøpe bits and pieces til en anlegg som du beskriver her til en billing penge, men det krever MYE arbeid og innsikt for å få dette til å funke. Selv har jeg brukt et par-tre år på å komme meg fra stadiet med å samle deler til å ha en fullt kjørbar motor, og jeg har en del erfaring med motor, og faktisk en høyere utdanning innen elektronikk, så jeg vil påstå dette er så langt fra plug-and play du kan komme.... Og så har du glemt en del viktige komponenter i lista di, og jo, du trenger wide-band...

Dalland er av yngre garde, og det virker på meg som trådstarter er venn av han - vi er født og oppvokst med data, jeg vil påstå det er overkommelig å tune dette selv om man har litt teknisk innsikt. Informasjonen som fins rundt MS er veldig omfattende.

Lista jeg satt opp var på ingen måte en 100% innkjøpsliste, men jeg har satt opp narrowband der - det er bra nok for OEM produsenter. Med mindre du skal drive med turbo eller andre dyre oppsett vil jeg si narrowband er nok. Lista jeg har satt opp er også veldig basic mtp Tbi, ms1 og NB (som kobles rett inn i MS)

Hvorfor Efi?
- Lettere start
- Elektronisk tenning, effektøkning og bedre drivstofføkonomi - treffer dønn nøyaktig hver gang. Ikke noe spretting overalt.
- Elektronisk sprut, samme som over
- Muligheten til å kontrollere motoren fra en laptop. Avlesning av måledata fra sensorer, ikke noe som overlates til tilfeldighetene.
- Stabil tomgang
- Lista fortsetter

Efi gir i utgangspunktet en effektøkning (hovedsakelig tenning), og vil med lettere tunes til å være en momentsterk motor over hele registeret.

Edit; Bomma ganske greit på den personanalysen av Cmi ja. :-X


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Dallandnovember 15, 2010, 23:05:36 pm
Haha, nei eg har ikke peiling på hvem han er kristoffer!

Og selv om vi er av den yngre garde så er det langt ifra enklere for oss å trikse sammen efi.
Har ikke snøring på sånn selv. :D


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: Roy Grellandnovember 15, 2010, 23:11:34 pm
Ikke misforstå meg; alle de argumentene du nevner der er jeg enig i... Det er en grunn til at jeg har bygget meg et EFI anlegg selv, og kommer til å bruke det på neste motor, men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere....

Hvor bra EFI er, kan vi diskutere i en annen tråd ;)


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 15, 2010, 23:19:54 pm

Edit; Bomma ganske greit på den personanalysen av Cmi ja. :-X

hva nå ?? :P

Kan ikke si og ha møtt Dalland før nei :P


Tittel: Sv: Er dette forgasser settet noe og satse på?
Skrevet av: cminovember 15, 2010, 23:21:37 pm
Ikke misforstå meg; alle de argumentene du nevner der er jeg enig i... Det er en grunn til at jeg har bygget meg et EFI anlegg selv, og kommer til å bruke det på neste motor, men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere....

Hvor bra EFI er, kan vi diskutere i en annen tråd ;)

Tror jeg er enig i dette: "men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere...."

Jeg er ikke blank når det gjelder bil, jeg liker bare og spørre og grave før/underveis/etter prosessen, likr og lære og sette meg skikkelig inn i ting når jeg først skal gjøre det... Jeg er nysgjerrig av natur :)