VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Øyvind på november 15, 2010, 09:47:33 am



Tittel: Platetykkelse
Skrevet av: Øyvindnovember 15, 2010, 09:47:33 am
Jeg skal snart begynne å takle en rusthaug av en 1965 T1. Har tilogmed fått meg nye kanaler og gulvplater fra HotShop.
Jeg regner med at jeg må lage noen skjøter og lapper for å tette der jeg skjærer ut rust.

Spørsmålet er ganske enkelt:
Hvor tykke er platene som er brukt på en 65-modell? Sveisen blir jo mye penere hvis tykkelsen på det nye stålet matcher godset det skal sveises til.

Jeg har hørt både 0,7 og 1mm nevnt, men hvorfor være usikker når jeg kan la massene fortelle meg hva de tror :)

Øyvind

"When I rest, I rust."


Tittel: Sv: Platetykkelse
Skrevet av: Tistlonovember 15, 2010, 11:14:14 am
På "vanlige" plater so er 0.9-1.0mm rett, og på diverse forsterkingar so kan det vera frå 1.25 til 2.0mm



Tittel: Sv: Platetykkelse
Skrevet av: Øyvindnovember 17, 2010, 15:26:32 pm
Takk for svaret :)
Nå er plate bestilt.

Jeg syns at tråden din med skifte av kanal var spesielt inspirerende, det var genialt med så mye bilder :D Jeg skal igang med akkurat samme jobben.

Spesielt interessant var det med avstivningen du gjorde i døråpningen. Har bestilt firkant-rør til den jobben. Da jeg tok vekk stigbrettene som svigerfar hadde "reparert" med silikon og pop-nagler sluttet dørene å gå skikkelig igjen, så avstivning trengs, ettersom det ikke er noe igjen av kanalene.

Øyvind


Tittel: Sv: Platetykkelse
Skrevet av: Tistlonovember 17, 2010, 18:26:31 pm
Flott den tråden er til inspirasjon, det er heile poenget med den :)

Stigtrinna har ingenting med stivheiten i bilen å gjera.. i tilfelle so har svigerfaren din gjort noko skikkeleg merklege reparasjonar. Smell igjen døra, sjekk linjene rundt, juster til dei er bra. Sveis inn firkantrøyr mellom stolpane nede. ta av døra. sveis forsterking i kryss i døropningen. so hiv du karosseriet av bunnplata og klar ferdig gå.
ELLER smell igjen dørene, juster til linjer ser bra ut, sveis igjen døra med 3-5 punkt ned langs b stolpen. Då er det greitt å ha bilen i ei karosserivogga sånn att det vert lettare å komma til(det vil uansett vera ein fordel med ei sånn)

Tips: Dei nye kanalane du har kjøpt hjå hotshop er noko drit. Ta av kanalbotnane på dei og oppdag korleis varme røyret henger saman(eller skal eg sei, korleis dei IKKJE henger saman..) Gjer nødvendige reprasjonar innvendig i kanalane, få på noko god maling, og sveis på nye kanalbotnar. Hookys panelshop i england har kjempemessige kanalbotnar som er lik orginalane og dermed passer overens med bunnplate hola, i motsetning til dei bunnane som er på kanalane allerede.

Den tråden min er desverre langt frå ferdig :-[ :-[ Skulle tatt og so fått fingen ut og oppdatert resten av den..