VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Pål på desember 13, 2010, 21:04:34 pm



Tittel: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Påldesember 13, 2010, 21:04:34 pm
Jeg lurer på å montere ekstern oljekjøler på min 2,1 T4 motor når den endelig skal på plass i bilen. Noen som har anbefaling av et kit?

Holder det med oljekjøler med mekanisk termostat, eller er det lurt å gå for en med vifte og elektisk termostat i tillegg?


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Påldesember 14, 2010, 19:51:18 pm
Ingen som har tips?


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: holmsendesember 15, 2010, 13:18:37 pm
Bruker kjøler med vifte,termostat styrt på min. funker bra


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: vwpowerdesember 15, 2010, 16:06:11 pm
csp har denne.[attachment=1]


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Eivind Edesember 15, 2010, 16:13:57 pm
Det der ser jo fortsatt bare ut som en oljekjøler m/fittings.
Det enkleste i verden er jo å kjøpe et oljekjøler kit, ofte følger det jo med en vifte også.

Selv lurer jeg mer på andre ting sånn som dette her:
http://www.racerpartswholesale.com/product/1598/Mocal_Sandwich_Plate (http://www.racerpartswholesale.com/product/1598/Mocal_Sandwich_Plate)
Eller
http://www.racerpartswholesale.com/category/Mocal_Remote_Oil_Thermostat (http://www.racerpartswholesale.com/category/Mocal_Remote_Oil_Thermostat)

Det er jo åpenbart sånn at denne loopen til oljekjøleren bør være termostatstyrt, hva er det som gjelder her?
En slik sandwhich plate, sitter den da sandwhichet mellom oljefilteret og oljefilterholderen?

Så, spørsmål to - man bør jo ha en slik elektrisk termostat til viften, hvor får man tak i det - og hva er det som gjelder her?
Deretter, hva er beste og mest egnede plassering for en oljekjøler?


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Unneberg Bildesember 15, 2010, 17:18:50 pm
på en T4 motor er det vel enklest å bruke en sandwitch plate mellom motor og oljefilter, de har vi på lager både med og uten thermostat

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=124507 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=124507)
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=122322 (http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=122322)

olje kjølere har vi også i flere størellser,med og uten vifte


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Andersen Racingdesember 27, 2010, 12:55:23 pm
hei
denne funker
ACC-C10-5520 - UNIVERSAL DELUXE OIL COOLER SYSTEM KIT  fra cip1.com
men ikke bruk slangeklemmer bruk skrukoblinger

Mvh Andersen Racing


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: JTWEdesember 27, 2010, 13:22:17 pm
Hva slags kjøling skal du ha? 911, type 1 etc? Såvidt jeg har skjønt sliter flere med å få temp på motoren enn å kjøle den?


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Påldesember 27, 2010, 17:56:12 pm
Det er 911 kjøling på den.

Planen var å montere en oljekjøler med mekanisk termostat på slangen + elektrisk termostat på vifta foran kjøleren, sammen med ekstern oljefilter-adapter. Kanskje like greit å prøve det i bilen før jeg kjøper kjøler. Har instrument og kan følge med på temperaturen.


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Roy Grellanddesember 27, 2010, 20:56:35 pm
jeg har tenkt å bruke sandwich-plate med termostat på oxyen, men på den 1835 som sitter der nå, kom jeg aldri så langt at jeg fikk koplet inn kjøleren, og med 911 vifte, så ble aldri motoroljen så varm at termostaten hadde koplet inn kjøleren uansett.... så jeg tror nok det ikke skal være noe problem med at ting blir for varmt med den kjølinga. Men det er en del som har klaget på at 911 vifte på boble-motor ikke er så ideelt, siden det er vaskelig å få fordelt luftstrømmene slik at alle sylindrene får samme temp. Sjekk tråden til Savanna67 tror jeg det var, han har laget noen lameller inne i viftehuset for å fordele luftstrømmen bedre.

Selv kommer jeg til å bruke T1 viftehus på oxyen, nettop av denne grunn... fortsatt med sandwicplate med termostat og ekstern kjøler. Kjøleren kjøpte jeg på unneberg, husker ikke størrelen, men den passer over drivakselen på den ene siden, kan krabbe under og ta et bilde hvis du er interessert.


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Påldesember 27, 2010, 23:49:47 pm
Har en 8 rader, og en 96 rader med vifte liggende. Blir nok til å bruke en av de, og kompletere med termostater osv. Vi får se an tempen først :)

Skal sjekke det med lameller i viftehuset. Sikkert ikke dumt, selv på min dvaske 2,1.


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Knut-Tore Syltedesember 28, 2010, 09:07:38 am
Heisann i Romjula, godt med et avbrekk på forumet...
Jeg brukte et BAS adapter på min 2,1 T4 med stor oljekjøler, vifte med temp styring og termostat. Nå står min motor i en Bay. Dette fungerte meget bra sist sommer. Termostaten regulerte bra og ble olja mere en 95 grader så startet vifta og olje temp var raskt nede på 80-85 grader igjen. Jeg har da ikke original kjøler på min T4.

Knut-Tore

PS!Jeg har brukt doble slangeklemmer men ikke skrudde koblinger, det får komme siden, vifta ble motert på oljekj. etter bildet ble tatt.


Tittel: Sv: Anbefaling av oljekjøler-kit til en lett trimma T4 motor?
Skrevet av: Hot Owldesember 28, 2010, 12:20:53 pm
Monter termostat på slangene for å få riktig temperatur på oljen, det er nok ennå viktigere enn ellers når man har en over-kjølingsvifte (Porsche).
Heng opp en oljekjøler med god gjennom strømming for fartvind og heng på ei vifte om det ikke skulle holde.