VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Snow-Trac ST4 på januar 02, 2011, 21:51:29 pm



Tittel: 1600 T1 motor i Snow-trac beltebil
Skrevet av: Snow-Trac ST4januar 02, 2011, 21:51:29 pm
Trenger gode råd angående motor i min 1963 Snow-Trac. (Svensk beltebil med VW drivlinje og andre deler)
Motoren som skal monteres er en 1600 AS motor, som erstatning for originalmotoren som jeg ikke har.
Den er lite slitt, men pga av ønske om litt mere krefter er følgende gjort så langt:
1641cc Mahle sylindersett montert
1-1,25 vipper
Glasblåsing og lett porting av topper

Så til spørsmålene:
Hvilke(n) forgasser(e) bør jeg bruke? Målet er en motor som har godt dreiemonment på lavt turtall, har noe mere toppeffekt en før, starter i kulden, bruker lite bensin, og er driftssikker under alle forhold. Er dette mulig med originalforgasseren? Har vurdert dette settet, men lurer på om det kanskje er "overkill" for mitt bruksområde:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180 (http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180)

Originalt har denne motoren oljekjøler av typen "doghouse". Denne må bort fordi luftinntaket på Snow-trac kommer i veien, det er skrudd fast på baksiden av viftehuset. Er det en god løsning på kjøle/filterproblematikken å montere inn en slik brakett:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=216 (http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=216)

Tenker da å montere både oljekjøler og filter på denne linjen. Vet at man da ikke oppnår "Full flow", men det er kanskje likevel bra nok for min bruk?

Håper på gode råd da jeg er relativt fersk på dette området.


Tittel: Sv: 1600 T1 motor i Snow-trac beltebil
Skrevet av: SnowTracjanuar 02, 2011, 23:51:08 pm
Har selv en Snow Trac og kjører med en lett sliten motor med enkelt port topper. Jeg vil anbefale å kjøre med original forgasser med hensyn til dreiemoment på lavt turtall, starter i kulen, bruker passe med bensin og er driftsikker under alle forhold. Er ikke sikker, men mulig det kan bli trangt med det forgasser settet du henviser til på grunn av kjede som går på hver side.

http://www.snow-trac.net   


Tittel: Sv: 1600 T1 motor i Snow-trac beltebil
Skrevet av: Snow-Trac ST4januar 03, 2011, 19:18:01 pm
Takk for svar! Interessant side du har om Snow-Trac.

Det enkleste (og billigste) er jo å beholde originalforgasseren, men de endringene jeg har gjort på motoren skulle jo tilsi at motoren trenger mer luft/bensin. Kan originalforgasseren justeres tilstrekkelig for å makte dette? Frykter at motoren vil gå for magert. 
Godt mulig det settet jeg linket til kommer for nære kjedene, det blir i tilfelle litt gambling. Det ender vel med at jeg prøver originalforgasseren og ser hvordan det fungerer.


Tittel: Sv: 1600 T1 motor i Snow-trac beltebil
Skrevet av: Gullikjanuar 03, 2011, 19:44:47 pm
Sikkert mulig å dyse den originale forgassern din også vel?