VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: GeirW på januar 19, 2011, 21:00:13 pm



Tittel: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: GeirWjanuar 19, 2011, 21:00:13 pm
Har anskaffet komplett tenningsanlegg fra CU, for å benyttes i min 1979 T4 2.0L CJ.

Har et par (trolig enkle for de som kan  ;) ) spørsmål.


[attachment=1]
1. som bilde visee har vakumklokka fra wbx to vakumkoblinger. Blir det rett om jeg tar den ene vakumslangen jeg har på CJ vakumklokka, splitter den i 2 og gir begge vakumkoblingene på wbx fordeleren? Eller skal jeg benytte den ene og blokkere den andre?
 

[attachment=2]
Skal forsøke forklare dette etter beste evne...  ;D
På den fordeleren jeg har, blir 13mm justeringsskruen sittende igjen på motoren når jeg skrur av fordeleren.
Braketten som holder fordeleren på plass kan derved karakteriseres som todelt:

 a. braketten som går ut, ligger flatt og benyttes til å skru fordeleren fast til motoren, som "holder den nede."
 b. den lange justeringsmutteren som løsnes når tenning justeres

På wbx fordeleren (bilde) sitter dette sammen i en enhet, altså både braketten som holder fordeleren nede og på plass, samt den lange mutteren.

Spørsmåler er (iallefall for den som kan) ganske enkelt:

a: skrur jeg den gamle festebraketten over på wbx fordeleren?
eller
b: benytter jeg den wbx braketten og løsner den gamle klemma på motoren?
 - i såfall: får jeg løsnet den justeringsklemma på motoren simpelthen ved å løsne den tilstrekkelig (som når man løsner den for å justere tenning) også bare røske den opp?  :)

3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Ok, jeg spør mye her, og forklarer iallefall etter beste evne!  ;D
Innspill noen?  :)


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: GeirWjanuar 19, 2011, 21:03:06 pm
[attachment=1]


Slik  ;D


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: Einicjanuar 19, 2011, 22:19:06 pm
Sjekk skjema til wb. Den ene ledningen skal nok til "hjernen" for å gi hastighet. (Bensinpumpen skal stoppe når motoren stopper)


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: GeirWjanuar 19, 2011, 22:27:00 pm
Sjekk skjema til wb. Den ene ledningen skal nok til "hjernen" for å gi hastighet. (Bensinpumpen skal stoppe når motoren stopper)

Det er en bred plugg som skal inn på hjernen/ tenningsboksen, og det er ingen fler innganger på den.
Men takker selvsagt for innspill!   :)

Skjema til wb ville gitt svaret, men hvor i all verden kan jeg finne dette?  :)
(har søkt uten å finne)


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: BP 73januar 19, 2011, 23:36:42 pm
den er ikke fra wbx geir, men fra t4 motor cu. du har vel cj motor i din bil.


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: H-MEKjanuar 19, 2011, 23:43:32 pm
Sitat
3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Brun= jord
Grønn= minus coil
Svart= pluss coil


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: GeirWjanuar 19, 2011, 23:52:42 pm
Sitat
3. På ledningsnettet er det 3 løse ledninger, i tillegg til pluggene som skal i sine respektive bokser.
Den ene er garantert til jord (brun), de 2 andre (svart og grønn) trolig til pluss...? Er det rimelig å anta at disse skal til coilens pluss?

Brun= jord
Grønn= minus coil
Svart= pluss coil

Tusen hjertelig takk! Dette er gull!  ;D


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: 1303SSjanuar 20, 2011, 08:10:54 am
Ta det med til meg på lørdag eller søndag geir så skal vi få det til å virke. :)


Tittel: Sv: Vedrørende konvertering til wbx tenningsanlegg
Skrevet av: GeirWjanuar 20, 2011, 16:02:44 pm
Ta det med til meg på lørdag eller søndag geir så skal vi få det til å virke. :)

Det er igjen veldig snilt av deg Per!  :)

Men det er ikke så lett å ta med seg bilen når den ikke går.  ;D
Men som sagt, det er rimelig bolt on dette, og jeg har nå montert det på bilen og er sikker på at alt er korrekt på plass. Stakk innom VV/ Audi sjappa på Lierskogen og kjøpte en ny coil for sikkerhets skyld. Rimelig lagervare, så ingenting å lure på. Fikk videre tak i et fordelerlokk beregnet til VW Vento 2.0l, etter å ha testet var både jeg og fyren på biltema sånn rimelig enige om at dette passet.

Fremdeles intet liv i bilen. Nå kan jeg jo ikke vite om dette skyldes feilen som gjorde at den ikke startet før jeg begynte å bytte om på tenningsanlegget...  :P

Et annet moment er tennkablene. På den nye coilen er kontaktpunktet på den kabelen som går til fordelerlokket mye mindre enn på den originale. Det samme gjelder kontaktpunktene til pluggledningene på fordelerlokket. Må ergo bytte tennkabler, men er litt usikker på hva jeg skal bytte til...? Bestemte meg raskt og har bestilt tenningskabelsett til CU fra Unneberg, det burde duge.  ;D
 


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 20, 2011, 16:30:51 pm
Men vi får den til å gå nå straks ;) Reiser fra skolen nuhh ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: GeirWjanuar 20, 2011, 17:28:43 pm
Men vi får den til å gå nå straks ;) Reiser fra skolen nuhh ;)

Du skal ha cred for optimismen din!  ;D


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 20, 2011, 18:05:43 pm
Har jeg ikke klart det før da Geir?  ;D


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: GeirWjanuar 20, 2011, 22:32:51 pm
På et vis kan man si Rikard har sitt ord i behold.
Bilen gikk. I opptil flere sekunder.  ;D

Ok, hendelsesforløpet oppsummert:

I forrige uke gikk bilen normalt. Parkerte hjemme etter jobb, og dagen etter var det helt dødt. Motoren svivet rundt på starter, men ikke antydning til tenning. Jeg skrudde ut fordeler for å sjekke stift, og denne hadde riktignok klappet sammen. Justerte den og satte fordeleren på plass igjen (men oppfattet fordeleren min som såpass mekanisk skranglete at jeg bestemte meg for å gjøre alvor av planene om å skaffe ny stifteløs tenning), men har trolig ikke fått fordeleren ordentlig ned og på plass (ny lærdom mottatt om dette fra Rikard i dag  ;D ). Ergo intet liv i motoren.

I går fikk jeg kjøpt et komplett tenningsett fra en CU motor foruten fordelerlokk. På Biltema fant vi ut at fordelerlokket fra VW Vento så sånn rimelig riktig ut, og jeg kjøpte i tillegg en ny coil på VW/ Audi Lierskogen.
Monterte dette i dag, og null liv i motoren.

Rikard kom, og jeg fikk kjeft  ::)  fordi jeg trodde fordeleren satt ordentlig på plass om mutteren var strammet. Dette viste seg å ikke stemme, Rikard fikk den ned og på plass, og hey! Motoren startet ganske raskt!  :D

Men...så stoppet den igjen...og vil ikke mer...??
Vi feilsøkte uten å finne ut av det, så er fremdeles litt svar skyldig...

Det kan være at selve fordelerlokket, samt annen dimensjon på tennkabler har vært jokeren, og i såfall finner jeg ut det i morgen eller på lørdag når jeg får pakke fra Unneberg med de rette deler. Men det er litt underlig at når den først ville gå litt, og så - absolutt ikke gå...?  :-\


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 20, 2011, 23:01:45 pm
Hehehe ;D Vi prøvde! Det gikk litt ;) Det virket akkurat som om noe sluttet å få kontakt ett sted! Vi lette rundt, men lyktes ikke i å finne ut av dette  :'(
Alt sånt elektronisk frustrerer meg litt, da jeg liksom ikke kan åpne fordelerlokket og sjekke at stiften gnistrer ;D Man kunne selvfølelgelig sjekket en plugg, men er litt mere jobb! Kaldt og gufsent å skru ute :P

Jeg velger også og anta at den elektroniske tenningen, ikke er så skjør at den plutselig bare vil kortslutte? For det var ett slikt symptom dette kunne minne om ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: 1303SSjanuar 21, 2011, 08:09:17 am
du kunne brukt det gammle lokket for det passer.men sjekk att alle kontakter er ok og.Tenningsmodulen skal sitte på ei aluplate m ribber for kjøling vissikke blir den varm og den ryker.


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: 1303SSjanuar 21, 2011, 08:16:42 am
Kansje jeg skal ta en tur til asker i løpet av helgen??? ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 21, 2011, 08:37:13 am
Det syns jeg du skal Gjøre Per ;D Akkurat dette er ikke helt min sterke side!
Men ang fordelerlokk! så passet ikke det gamle fordelerlokket ifølge Geir! Men uansett, når den fyrte og gikk sånn som den gikk litte grann, så velger jeg å tro at ikke fordelerlokket bare kan "gi seg" sånn plutselig! Så er noe elektrisk her, som ikke står oss bi (tror jeg)! :P

Jeg venter på tilbakemeld på sakene! Når Geir har fått dette til å gå ;D


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: GeirWjanuar 26, 2011, 14:48:48 pm
I dag har jeg kjørt folkevognbuss - med elektronisk tenning!  ;D

Per, Rikard og Erik var her i går, og vi fikk da bussen til å gå. Men det var mye bensin i motoren/ oljen etter maaaange startforsøk over maaange dager, såpass at oljen luktet sterkt bensin (burde jeg egentlig være sterkt bekymret over dette?) og slangen til eh...den filterboks-tingen (har enda ikke skjønt hva slags filter dette egentlig er   :D ) hoppet av grunnet overtrykk. Ergo har jeg latt den stå uten oljeskruen i natt, tappet den helt, byttet olje og oljefilter og den startet kontant.  :)

I tappekaret til oljen lå det over 5 liter olje (ispedd bensin), hvilket er skremmende mye med tanke på at motoren tar 3,5 liter olje inkludert oljen i filteret. For ordens skyld - jeg har ikke overfylt olje, differansen skyldes ergo bensin. Må innrømme at jeg ikke er spesielt happy for all den bensinen i oljen, så nå lukter jeg mistenksomt på peilepinnen ca hver 4. km.  8)

En litt merkelig ting ift justering av tenning. Teoretisk sett skal den stå på 7,5 grader fortenning. Imidlertid vil ikke motoren gå overhodet justert dit. Om jeg lar den stå på 15 grader tenner den jevnere enn den noensinne har gjort. Går jevnt og pent, trekker godt på hele registeret og ikke minst - bunndraget er tilbake!  ;D

Akkurat det med bunndrag syntes jeg kjennetegnet T4`ern fra den dagen jeg fikk den. Trekker godt fra lave turtall, hvilket gjør at man slipper den frenetiske giringen. Etter at jeg byttet stifter og justerte tenning har den vært mer "turtallsmaskin." Nå med den elektroniske tenningen er det jevne trekket fra lave registre tilbake - og det er herlig!  ;D

Som sagt, bekymret over at det fremdeles kommer bensin i oljen, og kommer til å monitorere dette nøye. Kanskje er det bare meg, men jeg finner det litt oppsiktsvekkende at 1,5 liter bensin kan blande seg i oljen ved hjelp av maaaange startforsøk som har ført til rå motor..?

Da den startet spyttet den ut en rekke svarte partikler fra eksosen. Det ga den seg med, og eksosen så svært ren og pen ut etter at den fikk gått seg litt til. Den starter også lettere enn noensinne. Jeg velger å ta dette som et godt tegn.  ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: 1303SSjanuar 26, 2011, 17:37:05 pm
kobla du vekk den boksen som eg sa før du justerer? og uten vacum?
Du kan bruke samme plugger som til t2-3 1982 helst av god kvalitet bilextra har nippodensoplugger det kjører eg med å det fungerer bra.
Litt usikker på den pluggen på syl2 :( ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: vw56januar 26, 2011, 21:51:52 pm
så bra da geir  :D, godt å høre at du har fått a til å gå .. får komme med hu til fredagen du da , til rikard :P


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 26, 2011, 22:18:38 pm
Morro  ;D Herlig at du fikk den til å gå! Var en del bensin i den olja ja ;D Den kunne vi se!
Få på singelgassern nå så blir det toppers ;D


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: GeirWjanuar 27, 2011, 01:25:44 am
Per, koblet ut den sorte boksen og tok av vakumslangen til fordeleren, ville simpelthen ikke gå på 7,5. :-)
Hehe, om jeg da ikke husket feil? Sylinder 1 er den fremste på høyresiden?


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 27, 2011, 08:19:33 am
Nei, det er den ikke, hehe! Den er bakerst på høyre sia ;)


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: 1303SSjanuar 27, 2011, 08:50:53 am
Per, koblet ut den sorte boksen og tok av vakumslangen til fordeleren, ville simpelthen ikke gå på 7,5. :-)
Hehe, om jeg da ikke husket feil? Sylinder 1 er den fremste på høyresiden?
syl.1 er fremme på h.side.Den pluggen jeg hadde ute.vil den ikke gå med 7,5 grader fortenning mistenker jeg attdu bruker feil merker eller noe.men inntil videre så får det jo gå.ta en ordentlig sjekk når den nye gasseren er på plass.


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 27, 2011, 10:32:47 am
for tidlig på morran for meg gitt :P
Men da er det den forbaska tenningslampa da, som trekker ned fortenninga  ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: 1303SSjanuar 27, 2011, 11:11:57 am
for tidlig på morran for meg gitt :P
Men da er det den forbaska tenningslampa da, som trekker ned fortenninga  ;D ;D ;D
Må lera deg å bruka ei tenningslampe først ???


Tittel: Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ
Skrevet av: Rikardjanuar 27, 2011, 11:35:10 am
Jeg bare fleiper litt jeg ;D Akkurat detta skal ikke jeg legge meg borti ;D