VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Gekk på januar 29, 2011, 13:45:57 pm



Tittel: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: Gekkjanuar 29, 2011, 13:45:57 pm
Hei for ca 8 år siden prøvde jeg og overhale min 1600 motor etter og had lagerbank i veiven. jeg fikk sent in veiven til sliping og montert med nye lager. mener og huske jeg satt in nye råder og. Fikk start på den, men fikk ikke til og få den til og gå rent. uanset hvor mye jeg justerte på tening eller forgaser. den startet relativt lett. men ingen futt.
I ettertid har jeg hørt rykter om at man må schimse opp veiven bak svinghjulet. Stemmer det. kan det være så enkelt og få den motoren til og virke igjen?

Motar alle tips med stor takk. da jeg har fått lyst til og sette istand min gamle bil igjen :-)


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: H-MEKjanuar 29, 2011, 14:24:41 pm
Shimsing av veiv utgjør nok ikke så mye på effekten. Er kam satt i på rett plass?


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: Gekkjanuar 29, 2011, 15:50:17 pm
kan man få motoren til å gå hvis kamen er satt in feil?


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: H-MEKjanuar 29, 2011, 18:01:36 pm
kan man få motoren til å gå hvis kamen er satt in feil?

Spørs hvor mye feil den er. Kan fint få starta med 1-2tenner feil.


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: Gekkjanuar 30, 2011, 10:44:30 am
Hei jeg får vel bare til og begyne og dele motoren igjen og se hva jeg har gjort galt. men lurer på og bygge den om til 1835 og montere noen støre gssere. er det noen som har kjenskap til dette settet http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15%2D1835. eller har noen andre anbefalinger? Hvor stort sylyndre kan jeg montere uten å å frese ut i blokken?


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: Anders Røsåsenjanuar 30, 2011, 15:37:16 pm
Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 :)
Men da må du også frese toppene!!


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: Bj?rnjanuar 30, 2011, 16:53:45 pm
Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 :)
Men da må du også frese toppene!!

Du vil ikke ha 1680 for den har tynnere vegger enn orginalt, som er riktig. Men det er det samme med 1835.. Da er det bedre med 1776  ;)


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: 71kgfebruar 01, 2011, 16:06:52 pm
Man kan montere 1641 og 1680 uten og måtte frese i blokka, men selv ville jeg gått for gode kvalitetsstempler og sylindre på 1600cc. 1641 og 1680 har tynnere sylinder vegger for og passe i blokka med det økte cc, og de har lettere for og sprekke under hard kjøring og mye varme.
Jeg hadde som sagt enten gått for vanlig 1600 eller fått frest opp blokka til en 1835 eller 1915 :)
Men da må du også frese toppene!!

Du vil ikke ha 1680 for den har tynnere vegger enn orginalt, som er riktig. Men det er det samme med 1835.. Da er det bedre med 1776  ;)

Hvor mange 1680 maskiner har dere bygget og kjørt varme ?


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: 71kgfebruar 02, 2011, 20:07:40 pm
Det var ikke meningen å drepe tråden, men ville bare få frem at det ikke er noe problem og bygge en 1680 motor som holder.


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: SveinTfebruar 02, 2011, 22:35:29 pm
Men jeg har drept en 1680  ::)
Men det var nok heller en kombinasjon av flere andre ting enn bare sylindertykkelsen.

Tilbake til "Gekk" sine spørsmål:
Siden det høres ut til at du har kostet litt på den motoren du har, ville nok jeg heller plukket den ned for å se om alt var riktig satt sammen.
Shimsingen av svinghjulet er viktig, da ting kan gå vel tregt og skjære seg viss det er for liten klaring. Skal være mellom 0,07 og 0,13mm på original og kald motor.

Vil du ha større sylindere (enn 1680), kan det dra med seg en god del ekstra arbeid. Fresing av blokk og topper, dreiing/shimsing av sylindere for rett vendehøyde, dreiing av støtstenger for rett vippegeometri, dysing/bytting av forgassere.
Blir ofte litt mer arbeid enn man tror i starten, men det kan jo være morro det også  ;)


Tittel: Sv: Fikk ikke motoren til gå.
Skrevet av: H-1835februar 17, 2012, 01:03:23 am
Stemmer...