VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: JooV på mars 29, 2008, 18:37:05 pm



Tittel: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: JooVmars 29, 2008, 18:37:05 pm
Har en 1 år gammel dynamo som ikke lader. Den gir bare 0.22V ut til ladelampa når jeg skrur på tenninga..hva er gåent da? For dette skal sikkert være 12V?


Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: Raymondmars 29, 2008, 19:47:29 pm
Helt rikitg det, skal IKKE gi spenning til ladelampen når motoren ikke går. Ladelampen fungerer slik at den får konstant +12V fra tenningen på ene siden, og så blir den jordet gjennom dynamoen. Dermed lyser den. Når dynamoen begynner å lade, mater den +12V ut til ladelampen. Dvs den får 12 volt inn på begge sider av glødetråden = 0V spenning over glødetråden = den lyser ikke.

Det interresante er hva som skjer når du starter motoren, gir den fortsatt ikke +12V ut der, så er det noe tull. Sjekk alle ledninger inn på dynamoen, og mål de spenningene som skal være der.


Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: JooVmars 29, 2008, 20:46:16 pm
AHA! that made sense. takker, skal teste mer i mårra :D


Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: Jeemars 30, 2008, 01:10:45 am
Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel".  Høres rart ut for meg. Men slik er de..



Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: Panmars 30, 2008, 10:23:48 am
Jeg er ikke noe elektrowiz... Men har gjentatte ganger vært borti at disse dynamoene slutter å lade om ikke ladepære er "hel".  Høres rart ut for meg. Men slik er de..



Nå er jeg ikke noen ekspert på elektriske ting, men egentlig høres det ganske logisk ut for meg etter å ha lest innlegget over om hvordan denne pæra er kobla. Gåen pære = brutt ladekrets.


Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: wide5mars 30, 2008, 11:59:18 am
Høres fornuftig ut.
Ellers ligger det en forklaring på nettet hvis du leter litt, for jeg husker ikke helt hvor.  :D
der står det noe om polarisering eller hva det nå heter av denne typen dynamo. Det er for å skape dette ladefeltet igjen.
vanskelig å forklare, men jeg gjorde dette en gang, og fikk liv i min..
står godt forklart..


Tittel: Sv: Problemer med Bosch NBG-1470 55A vekselstrømsdynamo
Skrevet av: JooVapril 01, 2008, 09:37:16 am
Ok,ja, det kan være at den har permanentmagneter i seg som mister magnetiseringa. Roterer du en leder i et magnetfelt så får du indusert spenning E = v*B*l, men dette forutsetter B (felt), hvis ikke så blir det indusert en dritt. men nå ble det veldig teoretisk her ;]