Tittel: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 05, 2011, 00:45:49 am Heisann,
Tmbryhn og jeg har snakket litt om å konvertere motorene våre til å bruke E85. Operasjonen i seg selv vil nok være triviell, men tmbryhn hørte fra en eller annen at det ble nødvendig med dramatisk frekvete oljeskift (av en eller annen grunn føler jeg at det var Jee som skulle ha sakt dette, og som kjent har Jee mye kunnskap) som et resultat av konverteringen. Dette kunne jeg ikke fatte logikken bak, men det er sikkert korrekt. Noen som kan forklare meg? Og er det noen som kjenner andre praktiske problemer med E85 enn overnevt spm? Annet enn at det er et fåtall bensinstasjoner som selger det, naturligvis :) Takk. Mvh, Marius Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Dewil på februar 05, 2011, 01:20:23 am Man trenger et høyere blandingsforhold "fetere blanding". Hvorfor man skal skifte olje oftere er jeg litt usikker på, E85 brenner jo renere enn bensin.
Fordelen er jo en kjøligere forbrenning. Det er vel også enkelte pakninger og slikt som ikke er glade i E85? Kul idé er det hvertfall! Dette funker helt sikkert like godt på en gammel boble som mange andre biler som kjører på dette. Kult om noen kan noe om dette ja. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 05, 2011, 01:29:15 am Altså, jeg kan gjette at det er ganske få pakninger som får problemer (tatt i betraktning, at det ikke er noen pakninger inne i sylinderen eller mellom sylinder og topper). Det eneste som er av pakninger er papir mellom innsuget og innsugsporten, og eksosporten og eksosen.
Jeg kan heller ikke tro at blow-by gassene som akumuleres i bokka på vei til åndingen vil skade noen pakninger. Og det er jo minimalt med olje inne i sylinderen, så jeg kan heller ikke se hvordan den mister sin smøreevne. Men håper på å bli mer belyst av noen :) M Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: nobrakes på februar 05, 2011, 10:56:37 am er ikke vw som blir brukt som eksempel her i denne filmsnutten, men man får et inntrykk av for og imot denne konverteringen
http://www.myspace.com/video/vid/28274672 Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Jee på februar 05, 2011, 11:34:49 am Min erfaring med E85 strekker seg til en motor. Og den er litt utenom det vanlige med sine ca 250 hester på 86x94. Motoren i Berserken til Jøran.
Men det vi ser der er er mye "vann"-skum i blokka. På et oljereservoar på 6 liter synes gråshimmeret allerede etter to drag. Motoren var likedan både før og etter overgang til nye stempler, ringer og sylindre. Aluminiumen i Berg gasserene reagerer også på E85, og E85'n blir gele allerede etter en ukes tid. Men usikker hvordan "normale" gassere vil oppføre seg. Utover dette har det ikke vært noen form for problemer. Fuel systemet består av Holley pumpe, stål omspunnede slanger fra Earl og Summit koblinger. Ellers går ryktet i dragrace miljøet hvor methanol har blitt brukt i en årekke. At syntesisk olje rett og slett ikke tåler å bli blandet. Mens mineralolje er mye mer tilgivelig. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Rikard på februar 05, 2011, 11:58:34 am Hvorfor endre en vinner?
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Lars Bratteng på februar 05, 2011, 17:13:13 pm Sikkert for det er moro å prøve noe nytt!! ;D
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: BeetleBug på februar 05, 2011, 18:08:22 pm Her er mine erfaringer etter en sesong med E85:
E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv. Får du E85 i oljen så har du andre problem du heller burde fokusere på en å skylde på det du har i tanken, men er uhellet først ute så er det godt å vite at E85 fordamper ved 85 gr. Kjør motoren skikkelig varm og eller monter en motorvarmer fra feks Defa i sumpen din. En annen ting er at det finnes tilsatser som så godt som fjerner problemene med fuktighet og selv benytter jeg SH Alkohol fra Redline. Når det gjelder oljer og hvorvidt dem er kompatible med E85 så finnes det mye info på www. Jeg kjører med syntetisk olje og kommer til å fortsette å gjøre det. Ingen problemer overhodet sålangt og ikke noe skimmer i oljen. Konklusjonen er klar: fordelene med E85 overveier ulempene. Økt effekt, økt komp, kaldere topper, kaldere eksos, mer trykk. Mvh BB Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Jee på februar 05, 2011, 21:20:34 pm Motoren jeg nevner blir aldri varm dessverre. Sikkert også derfor problemene er gjenntagende.
Hadde vært artig å høre Knastens erfaringer. Som har prøvd dette på litt mer enn en motor :D Det blir ihvertfall to luftkjølte vw's til med E85 på tanken i løpet av sommeren. Så denne typen drivstoff lokker stadig flere. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Trond Dahl på februar 06, 2011, 09:04:05 am Og en til :-)
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 06, 2011, 12:56:02 pm Så hva er dette jeg har hørt om oljeskift da? Ikke noe?M
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: tmbryhn på februar 06, 2011, 21:26:14 pm Planene er å benytte E85 sammen med innsprut, naturligvis. Jeg hadde ikke orket å kjøre dette med forgassere mht. at det er få stasjoner som selger E85 og at det er mye jobb å dyse om fortløpende etter behov.
To forskjellige "programmer" (map?) og problemet er løst - særlig hvis du har PC i bilen og kan laste om ECU etter at tanken er full ;) Såvidt jeg kan se utifra postene sålangt så ligger noe av problematikken i motorer som ikke blir varme nok over lang nok tid til at en oppnår fordampning av guffa, ref. dragracing. Basert på Eriks erfaringer, er det vel trolig at en gatemotor i jevnlig bruk ikke vil ha de samme problemene? Mtp. at moderne bilen blir produsert for å kjøre med dette på heltid, så må det vel være mulig å kjøre med dette på en godt ventilert VW-motor også? Ref. det initielle innlegget til Kongen av Tigerstaden. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Roy Grelland på februar 06, 2011, 23:10:40 pm trenger ikke laste nytt map via pc. en del sprut kan du ha flere MAPer som du switcher mellom med en bryter, eller du kan legge inn en fuel sensor som "føler" hva slags bensin du bruker, og velger map deretter.
Jeg har planer om å mappe opp Ghian til E85 til våren, så da blir vi fler. Men generelt er det vel en forutsetning at du har sprut, så du kan switche over til bensin dersom du er ute på tur og ikke E85 er å oppdrive. Er ikke så mange stasjoner som fører det enda. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: tmbryhn på februar 06, 2011, 23:25:51 pm trenger ikke laste nytt map via pc. en del sprut kan du ha flere MAPer som du switcher mellom med en bryter, eller du kan legge inn en fuel sensor som "føler" hva slags bensin du bruker, og velger map deretter. Har ikke det fulle og hele bildet på hvilke egenskaper MS har ennå, men lar dette seg gjøre i vårt tilfelle som bruker MS? Greit å ha et "all-out"-map, og et "shit!-purken-sniffer-oppi-stingeren-min"-map som en raskt kan bytte mellom ved behov. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Roy Grelland på februar 06, 2011, 23:29:06 pm ja ikke noe problem på MS
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 23, 2011, 12:22:39 pm Jeg forstår at jeg trenger komponenter som er ratet til etanol. Hvilke bensinpumper, regulatorer bruker dere? Og bensinrør av syrefast stål eller?
Mvh, Marius Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 23, 2011, 17:45:16 pm standard pumpe, slanger ,dyser etc.
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Dalland på februar 23, 2011, 19:21:06 pm Her er mine erfaringer etter en sesong med E85: E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv. Tror heller dette er pga vann er ett av produktene ved forbrenning av E85... Edit: Her har du vannet ditt. ;) C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 + 3 H2O + heat Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: pungar på februar 24, 2011, 15:00:13 pm Jeg har benyttet E85 en sesong på Ladaen min. Jeg byttet til en totrins weberforgasser, men beholdt resten orginalt. Min erfaring er at dette ikke har satt spor i hverken bensintank, bensinslanger, forgasser eller motor/olje. Men det bør nevnes at bilen ble litt tungstartet i kaldt vær.
Min oppfatning er at det er noen som prøver å lage et marked for oppgraderingsdeler som de påstår du trenger for å konvertere bilen til å gå på E85. Men det kan jo være russiske biler takler etanol bedre enn tyske? Kan de være laget for å gå på vodka? Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: BeetleBug på februar 24, 2011, 15:08:24 pm Her er mine erfaringer etter en sesong med E85: E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv. Tror heller dette er pga vann er ett av produktene ved forbrenning av E85... Edit: Her har du vannet ditt. ;) C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 + 3 H2O + heat Same shit, different wrapping: There have been many rumors going around that E85, which is biodegradable in water, can corrode a vehicle's fuel gas tank and fuel system. Although E85 is corrosive, it is not much more corrosive than regular gasoline. The chemical properties of E85 is not what causes the corrosion; it is the water in E85 that may cause rust and block up the fuel system. In fact, gasoline also contains water, which is why vehicles' fuel systems are built to resist and prevent corrosion Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 24, 2011, 16:52:34 pm Men det kan jo være russiske biler takler etanol bedre enn tyske? Kan de være laget for å gå på vodka? Fantastisk!M Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Tony China på februar 25, 2011, 13:55:07 pm I Russland er det vel bilføreren og ikke bilen som er laget for å gå på vodka..
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Dewil på februar 25, 2011, 21:33:03 pm Tror nok ikke det er noen biler i Russland som går på E85, mest sannsynlig bare sjåførene som fyller sprit på bensinstasjonene der borte...
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Reiel på februar 26, 2011, 15:00:00 pm Men hva skjer om jeg tar å tømmer tanken på bobla helt tom for bensin,fyller på E85 og kjører glad og fornøyd avgårde? Hvor lenge er jeg glad og fornøyd? Til tanken er tom eller får jeg problemer etterhvert.
Må jeg i det helle tatt gjøre noe som helst "ombygging" på en org 1600 motor? Jeg har motorer stående så "lyst-til-å-prøve-får-å-se" faktoren er høy ;D Kan nevne at nye biler som blir levert som E85 drevn, kommer med motorvarmer ferdig montert fra fabrikk. Iallefall hos SAAb som jeg er kjent med.... Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Hulken på februar 26, 2011, 15:49:23 pm Kan nevne at nye biler som blir levert som E85 drevn, kommer med motorvarmer ferdig montert fra fabrikk. Iallefall hos SAAb som jeg er kjent med.... Reiel - SAAB eksperten! ;DTittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: SSRT på februar 26, 2011, 23:15:43 pm Tømmer du tanken på en std 1600 & fyller opp med e85 kommer du ca 599 meter før du får en del problemer...sjøl klarte jeg å halte resterand km heim med ekstrem bruk av akspumpe. Borret org. 1.25 dysa først til 1,5 mm,-litt bedre, deretter til 2 mm i mangel på mellomting, men vart då ganske bra. Smekka på et sett med 1,4 vipper, og std motoren vart etterkvart relativt frisk...
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: nk på februar 27, 2011, 00:30:57 am Fylte fra feil pumpe på en Type 3 1600 på en sverigetur, fikk humpa og hoppa oss bort til ett verksted og tømte tanken.
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 27, 2011, 00:39:51 am Cluet er at du må feite opp blandiga for at den skal gå porno på e85.M
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på februar 27, 2011, 10:26:35 am Men er til eksempel Megasquirt veien å gå for at konvertere til E85?
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 27, 2011, 11:19:44 am Men er til eksempel Megasquirt veien å gå for at konvertere til E85? ikke nødvendigvis. cluet er som nevnt å fete opp blandinga fra ca 35-50% avhengig av oppsett NA-turbo. E85 er mere tolerant på feit blaning uten å miste effekt. Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: BeetleBug på februar 27, 2011, 12:11:10 pm Cluet er at du må feite opp blandiga for at den skal gå porno på e85.M Øke mengden sammenliknet med bensin er et krav hvis man ønsker å beholde motoren. At man kjører med en annen AF sier seg selv. Mvh BB Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: king.oslo på februar 27, 2011, 12:48:17 pm Blandingen økes med 47%, gitt at du etterstreber 14.7:1 på bensin og 10:1 på e85.M
Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 28, 2011, 11:26:40 am Hmmm men var det ikke litt slik at kvaliteten på E85 endret seg litt etter tid på året etc.?
Slik at blandingsforholdet ikke var jevnt? Tittel: Sv: Praktiske problemer med å leve med en E85 luftkjølt vw? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 28, 2011, 11:31:43 am på vinteren kan den inneholde optil 25% benzin dvs E75
men til normalt bruk så merker du ikke noe forskjell. foruten litt lettere kaldstart. |