VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: jayster på mars 13, 2011, 18:37:11 pm



Tittel: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: jaystermars 13, 2011, 18:37:11 pm
Noen som vet hvor jeg kan få tak i slik?? er det mulig å få tsk i disse?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 13, 2011, 20:20:26 pm
biltilsynet her i Tønsberg hadde disse tilgjengelig i alle fall


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Unneberg Bilmars 13, 2011, 20:38:01 pm
vi deler ut en kopi av et godkjennings papir fra Møller til de som handler hos oss


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: lofotnmars 13, 2011, 21:06:32 pm
biltilsynet her i Tønsberg hadde disse tilgjengelig i alle fall
og dette gjelder vel kun de som er "originale" Puma altså ?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 13, 2011, 22:06:49 pm
Aner ikke, men det er nok det papiret som Karl Fredrik snakker om. Altså et skriv fra Møller som bekrefter at VW går god for å bruke justerbar forstilling fra Puma på VW type 1. Tror ikke TUV ewr innblandet, så lenge bekreftelsen kommer fra VW via importøren


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: janpotetmars 13, 2011, 23:15:45 pm
er bare å kontakte møller så fikser de det til deg.   :)


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Raggemars 13, 2011, 23:26:07 pm
typegodkjenning@moller.no hvis jeg ikke husker feil.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: janpotetmars 13, 2011, 23:30:08 pm
stemmer.  glemte å legge den med i farta.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Dewilmars 14, 2011, 00:18:36 am
Merkelig at de krever at man skal ha papirer på denne forstillingen. Bobla er jo typegodkjent med Puma forstilling :P


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 14, 2011, 00:25:11 am
Og hvor har du det fra?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Dewilmars 14, 2011, 00:27:13 am
Hva er en puma basert på da? ;D


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: justandymars 14, 2011, 01:16:36 am
jeg har papirene på puma på verkstedet, der er står det at bobla er godkjent med puma siden dette ble levert på flrer vw typer i brasil og at møller går god for montering av denne forstillingen.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: magsmars 14, 2011, 08:56:54 am
Tuv papirer fåes når du kjøper CSP sin frontbeam.Og det er kun Ball joint.
Alt de andre er nok ikke godkjent ::)
men pairer for du nok fra Harald dettmer Møller


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: BeetleBugmars 14, 2011, 09:23:56 am
Tuv papirer fåes når du kjøper CSP sin frontbeam.Og det er kun Ball joint.
Alt de andre er nok ikke godkjent ::)
men pairer for du nok fra Harald dettmer Møller

Det er helt korrekt Mags, den eneste forstillingen du får med TÜV papirer er CSP sin balljoint forstilling. Dette sertifikatet er personlig og forstillingene er nummerert.

Brevet fra Møller finner du her på forumet. Det sier at dem ikke ser noe i veien med å godkjenne en vw med en justerbar forstilling lik den på Puma under forutsetning av ditt og datt.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 14, 2011, 12:07:45 pm
Hva er en puma basert på da? ;D

en VW Type 1... Men det er jo ikke det samme som at Bobla er typegodkjent med denne forstillinga...

Som BB sier, så bekrefter Møller at det er ok å bruke Puma-forstilling (altså en justerbar forstilling som i sin tid ble levert på VW Puma i Brasil) på VW type 1 (som også inkluderer Karmann Ghia), gitt visse forutsetninger om lik høyde og en gitt fjæringsvei etc.



Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Formula Veemars 15, 2011, 23:26:57 pm
..og husk å heise den opp til 110mm klaring... Det står i mine Kerscher TuV papirer...


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Dewilmars 15, 2011, 23:30:28 pm
Det står vel også at justeringen skal sveises fast?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Eikstadmars 16, 2011, 01:32:39 am
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Raggemars 16, 2011, 09:37:18 am
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.

Er du under 11cm så kan du få problemer uansett, pga en bestemmelse om 11cm klaring til faste deler.  ;)


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 16, 2011, 09:41:49 am
I disse papirene dere diskuterer står det at bilen ved senking skal justeres like mye ned foran som bak. Jeg lurer da litt på hvor mye negativ camber som er lovlig, for på en svingaksel bil vil jo det avgjøre hvor mye du kan senke foran.
og det står noe om fri fjæringsvei ved maks last


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: jaystermars 16, 2011, 18:32:34 pm
Er det nok å viser frem et kopi fra møller til han som skal godkjenne bilen. som dere ha snakket om i tråden?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: justandymars 16, 2011, 19:48:44 pm
de papirene du får fra er jo en kopi så skal jo holde det. jeg har papirer til pumaen min, er en spreng skisse, godkjenning fra møller at det er lovlig, og hvorfor. om jeg ikke husker helt feil


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: JooVmars 16, 2011, 23:38:33 pm
Jeg fikk ikke godkjent bilen min med øøørlitte grann camber bak. så de kan være ekstremt vrange på det. Måtte droppe hele senkinga på den bilen (en 1302)


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 16, 2011, 23:56:55 pm
er ikke sikker, men det kan godt hende de er litt vrange på at hjulvinkler skal være innenfor fabrikkens spesifikasjoner, ja. De målte ikke på min, men krevde i forkant at jeg skulle ha 4-hjulskontroll. Men de så ikke på målebrevet.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Rocket-Racingmars 17, 2011, 00:51:04 am
For ordens skyld.. Jeg aner ikke hvor og når Puma navnet dukket opp i forbindelse med senkeforstillinger, men det har ikke noe med den VW baserte Pumaen fra Brasil å gjøre. Den er rett nok basert på VW T1 bunnplate og ble levert både som ferdig bil og som kit. Men de ble aldri levert med senkeforstilling   ;)

Et papir fra Møller på at disse forstillingene godtaes er vel så godt som TÜV-papirer her i Norge. Men da må det selvfølgelig gjøres etter boka og være skrevet inn i vognkortet, hjelper lite å kjøre rundt med den lappen i hanskerommet i tilfelle man blir stoppet  :)


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 17, 2011, 11:15:28 am
nå har jeg ikke dette Møller-dokumentet foran meg, men såvidt jeg husker står det der noe sånt som at det i sin tid ble levert en VW i Brasil som heter Puma, med justerbar forstilling, og at VW-fabrikken ikke ser noen problemer med at denne brukes på VW Type 1, gitt disse andre forutsetningene med lik høyde foran og bak, og fri fjæringsvei ved maks last. Så det er non Møller som har introdusert dette :)

Finnes vel ikke så mange originale, urørte Pumaer her i landet heller, så vi kan vå sjekket det heller ...


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 17, 2011, 11:30:16 am
Er det nok å viser frem et kopi fra møller til han som skal godkjenne bilen. som dere ha snakket om i tråden?

Nei, normalt sett så skal du søke om ombyggingen først. Til Trafikkstasjonen din (det vi i gamle dager kalte biltilsynet). Da bør du legge ved det brevet fra Møller som dokumentasjon. Så får du et svar, og hvis alt er ok, får du en bekreftelse på at dette kan godkjennes, men at bilen må forevises trafikkstasjonen for kontroll. Hvis fortsatt alt er ok, skriver de dette inn i vognkortet, og alt er glede.

Det nytter ikke å komme på EU-kontroll på det lokale verkstedet med dette papiret i handskerommet ;)


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Formula Veemars 17, 2011, 11:36:57 am
Jeg fikk ikke godkjent bilen min med øøørlitte grann camber bak. så de kan være ekstremt vrange på det. Måtte droppe hele senkinga på den bilen (en 1302)
Hvordan får du camber på 1302? Med IRS?


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 17, 2011, 11:39:58 am
stusset jeg på også når jeg leste det, men senker du nok, så får også den litt negativ camber, sjekk IRS tråden til JHU.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Eikstadmars 17, 2011, 13:33:23 pm
Det står følgende i papiret:

Skifting av forstilling på volkswagen type 1
I Søramerika ble det i sin tid utviklet en spesiell forstilling for Volkswagen Puma.
Denne forstillingen har justering av fjærhøyden slik at denne kan justeres i ønsket fjærhøyde før den sveises fast.
Vi har forespurt Volkswagen AG om muligheten til å benytte denne forstillingen også på for eksempel VW type 1, og fabrikken har medelt at de ikke har noen innvendinger mot at denne forstillingen også benyttes på disse modellene.
Følgende tekst er oversatt fra Volkswagen fabrikkens "Ratgeber" , pkt 4 side 29:
Bruk av justerbare fjærben eller fjærer med forandret høyde (gjelder bare VW modeller).

Betingelser:
Fjærene må senkes like mye foran og bak. Hjul eller dekk må ikke under noen omstendigheter komme nær understellet eller karoseriet.
Ved maksimal fjærbelastning må fjærene holde spenningen. Ved tillatt lasteevne må den resterende fjæringsbevegelse måle minst 30 mm. En eventuell bremsekraft-regulator må justeres i henhold til den nye fjærbevegelsen. Forutsetningen er fortsatt at lyktenes posisjon ligger innenfor våre forskrifter med hensyn til avstand fra veibanen. Hvis nødvendig må den tillatte lasteevnen reduseres. Bruk av etterbehandlede (avsagde, avslipte, varmjusterte fjærer osv.) fjærer er ikke tillatt.
Etter ombygging må bilen forevises den lokale Trafikkstasjon for godkjennelse.


Tittel: Sv: Skulle fått tak i TUV papirene for puma forestilling..
Skrevet av: Roy Grellandmars 17, 2011, 13:36:28 pm
se der ja, da var det VW selv som brakte dette med Puma på banen.

Da slapp jeg å scanne det inn når jeg kommer hjem i kveld :)