VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Nordtveit på mars 22, 2011, 18:03:56 pm



Tittel: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Nordtveitmars 22, 2011, 18:03:56 pm
har byttet dynamo(likestrøm)og regulator.. (fra 6-12 volt)
måler 12.35 volt på batteri før start, 12.05 når motor går.. altså ingen lading.
er den muligheter for å måle regulatoren?
 vil også sjekke dynamo. leser på forum at det går an å måle dynamo når motor går(ca 30volt) men at dette ikke må gjøres lenge.. blir det lenge om jeg starter bilen, går bak å måler, for så gå å stoppe den igjen? vil ikke risikere å ødelegge dynamoen.
Et annet spørsmål.. må en brukt dynamo polariseres?
-Eivind  


Tittel: Sv: Ladetrøbbel. kan jeg måle om laderegulatoren er defekt?
Skrevet av: SveinTmars 22, 2011, 19:09:06 pm
Har ikke funnnet noen god måte å teste regulatoren på. Enkleste er å teste dynamoen, og viss den virker er regulatoren defekt...

Det skal gå greit å starte, gå bak å koble til måleinstrument, få opp turtallet på motoren, lese av volten for så å stoppe motoren igjen.
Er kun det høye turtallet den ikke bør gå for lenge på. På tomgang vil den produsere rundt 12V.

Viss en dynamo har ligget lenge eller vært demontert kan det være nødvendig å polarisere den, men som regel er det kun børstene som sitter fast i hylsen sin viss den har ligget lenge  :)


Tittel: Sv: Ladetrøbbel. kan jeg måle om laderegulatoren er defekt?
Skrevet av: Nordtveitmars 22, 2011, 20:53:45 pm
da har jeg koblet fra laderele, for å sjekke at dynamo gir ca 30volt ut ved litt omdreininger, og det gjor den. altså den er nok ok.
Siden jeg alikevel hold på med lendinger, så polariserte jeg den i samme slenger. det gikk også bra.. den gikk vertfall fint rundt ;)

Men når jeg da koblet tilbake til slik det var, å prøver å starte, så var det såvidt starteren sveiv rundt.. akkurat som batteriet er tomt for strøm. etter dette er det bare klikk fra starteren. batteriet har fortsatt 12 volt..

Hvorfor? er dette bare tilfeldig, eller har jeg gjort noe galt?
riktignok, så er det en 6 volt starter som fortsatt står på.. men slik jeg har forstått det, så skal denne takle 12 volts batteri..


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Tistlomars 22, 2011, 22:24:33 pm
Du kan jo nett setta batteriet på lading og prøva igjen seinare
men ladinga har vel igrunn ikkje noko med startaren å gjera, men symptoma dine tyder jo på for lite straum.


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Nordtveitmars 22, 2011, 22:44:49 pm
Du kan jo nett setta batteriet på lading og prøva igjen seinare
men ladinga har vel igrunn ikkje noko med startaren å gjera, men symptoma dine tyder jo på for lite straum.
ja,tanken min og var lite strøm.. men det er jo en 6 volt starter som vår 12 volt... skulle ikke det holde da?? eller tenker jeg feil?


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Dragset'nmars 22, 2011, 22:48:43 pm
Jeg kjørte en stund med 6 volt starter på 12 volt. Fungerte bra det. Helt til jeg brente starteren.. Da fikk den symptomer som kunne virke som lite strøm.


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: nimemars 22, 2011, 23:24:43 pm
Sjekket jording fra karosseri til girkasse?


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Nordtveitmars 22, 2011, 23:49:36 pm
ikke sjekket jording enda nei.. får under der en dag å sjekke.. slå litt og banne litt, så  kommer den kansje ;)
men rart det kom så pluttselig...jaja..


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: 1303SSmars 24, 2011, 13:03:07 pm
brent 50kontakt i tenningsbryteren.


Tittel: Sv: Først ladetrøbbel, så startertrøbbel...
Skrevet av: Nordtveitmars 24, 2011, 18:52:24 pm
brent 50kontakt i tenningsbryteren.
det kan være.. forstår jeg det rett om at denne ikke tåler 12 volt? at den også skulle vert byttet ved konventering?