Tittel: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: TEL64 på mars 23, 2011, 09:46:33 am Trenger litt kyndig hjelp her.
Tok igår ut motoren av min 73 Doka, det ser ut som en T1 motor. 1600ccm. Den har startet, men ikke gått rent. Tenkte å se litt over den mens den var ute. Demontere og rengjøre alt utenfor blokka, samt bytte alle pakninger. Hva anbefaler dere. Hadde håpet å ikke åpne blokka men resten. Lurt å skifte stempelfjærer og pakninger rundt om? Er det vanskelig, jeg har null erfaring.. Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på mars 23, 2011, 09:59:00 am Hvis der ingen endeslark er i den er der vel ikke den store grund til at åbne blokken. Hvis den ikke spiser olie og der er kompresjon nok på alle cylindrene og den ikke lækker olie fra stødstængerne trenger du ikke nødvendigvis at tage toppene af heller.
MEN, med det sagt er det piece of cake hvis du har en stempelringklemme, momentnøkkel, et sæt søgerblade og komplet pakningssæt med nye stødstænger og en tube flydende motorpakning (du får alt du trenger hos Unneberg) Jeg har akkurat sat en 1600 motor sammen, og skulle nok have byttet stempelringe, men men. Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: TEL64 på mars 23, 2011, 10:30:13 am Ok, jeg har litt lyst til å skru litt, og det hadde vært veldig greit å få rengjort alt, da må jeg nødvendigvis demontere. Finnes det en "how to" oppskrift på nettet med litt bilder?
Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på mars 23, 2011, 12:57:59 pm Køb dig denne, den har hjulpet mig masse.
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=0895862255 (http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=0895862255) Har haynes verksteds manualen i tilleg, men den røde er fin ;) Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Speed-Demon på mars 23, 2011, 13:08:41 pm Hvis formålet bare er å vaske ville jeg heller tatt med longblocken et sted hvor du har tilgang på varmtvanns høytrykk. Saus motoren inn med vaskemiddel et par dager i forveien. Er ikke no vits å skru fra hverandre hvis formålet er å rengjøre utvendig. Ta en komp test (helst en cylinder leak down test). hvis den er bra trenger du ikke ta fra hverandre motoren. Hvis du ikke har veldig LYST da.
Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: TEL64 på mars 23, 2011, 14:51:54 pm Da er boka bestillt!
Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Sander på mars 23, 2011, 17:06:54 pm Da er boka bestillt! Dette er et godt kjøp! Har den liggende jeg også, mye fine bilder og beskrivelser! Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Erlend / bug66 på mars 23, 2011, 17:28:00 pm Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart.
Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Speed-Demon på mars 23, 2011, 19:20:31 pm Må selvsagt tette alle hull først. Så litt olje i plugghullene etter vasken. Og oljeskift. Så tror jeg det går helt fint, såfremt motoren blir startet innen rimelig tid.
Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart. Tittel: Sv: Lett overhaling av 1600 motor Skrevet av: Anders Røsåsen på mars 24, 2011, 17:58:28 pm Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart. det har fungert helt fint for meg i 2 tilfeller :) men skal motoren lagres er ikke dette og anbefale. Bare pass på og få den sammen igjen eller tørket i aller nermeste fremtid ;) men om motoren har begynt og fuske og gå urent hadde jeg ikke plukket den fra hverandre, da er det mye bedre og heller shine den litt, vaske og nye pakninger der det lar seg gjøre, sett sammen juster ventiler, putt den i bilen og juster tenning og gasser, god tur :D |