Tittel: Batteri problemer Skrevet av: Fankii-T på mars 23, 2011, 21:01:44 pm Hva er det eg gjør galt med batteriene mine. Var kjøpt nytt for 3 år siden, hadde det til våren. Då tok det ikkje i mot lading lenger. Toppet det opp med veske og satte det innomhus over vinteren. Dette såg bra ut når eg satte det inn igjen til våren, men funket ikkje.
Kjøpte nytt på biltema, tok det inn til vinteren, til våren var det sprukket opp og veske randt ut av det. Kjøpte nytt på mekk men tok det ikkje inn i vinter som de andre to. Lot det stå i bilen, men garasjen er lun. Tar ikkje i mot lading, må starte bilen på gir og går bare på den strømmen dynamoen lager. Blinker fortere når du ruser den osv. Da eg i dag tok det ut av bilen for å ta det med inn til mekk var det heilt og fint. Da eg kom inn der var toppen sprukket opp på flere plasser midt på samt heile veien rundt og bilen min fløyt med veske. Korfor sprikker batteriene og hvorfor må eg bruke 1000kr på nytt hvært år? Går det an å kjøpe eit 12v som er bygget mye bedre en disse hersens 6v batterien vi kjøper på mekk og biltema og på en eller annen måte rugulerer den ned til 6v? mvh Frank RT Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: øystein. på mars 23, 2011, 21:05:55 pm 6v funker fint det :D
Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: vw1961 på mars 23, 2011, 21:11:55 pm støtter øystein. mitt lavvoltbatteri ble fulladet og lagret i oppvarmet bod vinteren over og så ladet opp før sesongstart. fylte på litt vann før start og..... starteren malte fornøyd:)
Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: Einic på mars 23, 2011, 21:16:20 pm Batteriene må lades hele tiden. Hvis de blir stående 2-3 måneder uten lading, lades de ut (selvutlading) og blyplatene sulfateres (får et belegg som hindrer syra i å få kontakt med blyet). En dyputlading over 2-3 dager kan være nok til å ødelegge et startbatteri. Batterier i gamle biler og båter med dårlig ladesystem får dessverre korte liv (lades aldri helt opp i normal drift). Derfor er det viktig å sette på vedlikeholdslading jevnlig. Jeg har en lader som flyttes rundt på fire batterier jevnlig gjennom vinteren. (2-3 dager på ett, flyttes til neste 2-3 dager....... gjennom vinteren). Vinterbilene får også 2-3 runder med laderen når det er på det kaldeste. 6 og 12 V batterier er i prinsippet helt like. 3 celler på 6 V, og 6 celler på 12 V (2 V pr celle)
Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: Fankii-T på mars 23, 2011, 21:58:21 pm Eg skjønner det med celler og batterier. Men eg har problemer med at dem rett og slett går i stykker. Som i dag når eg skulle til mekk, var heilt 100% da eg tok det ut av bil, og ved butikken så var det sprukket i alle kanter, syns det er merkelig. Har hendt med alle sammen. Eg har desverre aldri laddet batterien over vinteren, så de har vell stått i 4-5månder så da skjønner eg korfor de aldri tar i mot ladding lenger. Takker for det..
Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: Kjell Roar på mars 23, 2011, 22:27:28 pm Kjøp Thor batteri av Jan Erik Skau.
Tidstypisk og solid :) http://vvwklubb.no/Tor%20batterier/index.html Dessuten en folkevogn-mann! Tittel: Sv: Batteri problemer Skrevet av: Fankii-T på mars 24, 2011, 11:14:23 am Se der ja, dette så veldig mer lovende ut.. Og så skal eg lære av å ladde battereiet over vinteren.
Takk alle sammen. |