VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: erik på april 03, 2008, 07:48:15 am



Tittel: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: erikapril 03, 2008, 07:48:15 am
Har plukket av et par 60 tals VW motorer identisk med disse som står i bobla. Passer rett inn i bilen og ser helt lik ut men har hørt rykter om at kamaksel må byttes. Er dette tilfelle...og hvorfor ???


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: Splitboyapril 03, 2008, 08:57:37 am
Nei!  :)


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: SveinTapril 03, 2008, 09:17:00 am
Jeg har også hørt at de er annerledes på industrimotorer. Så sjekket jeg delekatalogen, og det er samme delenummer på en boble kam og en industrimotor kam. ;D


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: RZR-Andyapril 03, 2008, 09:29:04 am
Det er en god del deler som er "industrispesifikke" i forhold til bilmotorene. Har ennå tilgode å se en oversikt over dette, evt. dokumentasjon på hva forskjellene er. Varierer også endel fra motor til motor over årene og i forhold til bruk.
Her er noen fra siste motor vi var borti, et strømaggregat: Forgassere med manuell choke (26 VFIS på 60-talls 1200 f.eks.), dynamotårn (med feste til braketter), eksosanlegg (uten "trillebårhåndtak"), grenrør (uten varmebokser), reimhjul (med feste til sveiv), svinghjul (med krans på "baksiden"), osv. osv. Nok deler er forskjellig til at det kan støtte teorien om at også interne deler er ulike.
Bilder her: http://www.regenstadt.com
Kamakselspørsmålet har vel versert lenge, jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at de er lik eller ulik de fra bilmotorene, men det finnes sikkert noen som sitter på dette. Så her er det bare for de som svarer kategorisk ja eller nei til å øse av sine kunnskapskilder! Påstander er nettopp det til de er dokumentert.
I mellomtiden er det jo bare å prøve selv å kjøre motoren som den er! 


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: SveinTapril 03, 2008, 20:05:02 pm
Tok en utskrift av kam siden i delekatalogen. http://homefree.sensewave.com/~s135861/kam.pdf
Delenummerne ser like ut, så da er nok kammen det også.

Har selv en 126 industrimotor og dette er også med liten forgasser uten akspumpe og med manuell choke. Singelport og mindre dynamo/fot.
Har også spes mutter til reimskive for å starte med sveiv, og 010 fordeler uten vakumklokke.
Bare 39Hk ved 3000omdr. Og det turtallet holder den pga en regulator som drives av et ekstra remhjul.


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: Gaute (alutig)april 03, 2008, 22:08:10 pm
dette høres jo virkelig ut som gode nyheter for en som har en omtrent ubrukt 58 mod som skal i ovalen ;D
(http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/vwmagiruspumpe1.jpg)


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: RZR-Andyapril 03, 2008, 22:57:52 pm
Den er grei! Det styrker jo definitivt teorien om at kamakslene er like. Har du noen bilder av motoren, forresten? Har selv en sen 50-talls brannpumpe stående. Kanskje vi skulle laget en egen tråd på industrimotorer?


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: erikapril 04, 2008, 07:35:39 am
Konklusjonen skulle vel da være at motormessig er industri motoren identisk med boble motorene. Men eksteriøret som viftehus, forgasser, fordeler, dynamo etc....tas fra den gamle utslitte boble motoren og settes over på industrimotoren før denne settes inn i bilen.


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: FreddyBdesember 23, 2008, 23:22:22 pm
Nokon som har oversikt over brannpumper, forresten..?

Eg snubla over ein haug med skit på låven til bestefar min i dag, og under der.. godt gøymt.. sto det ei Albin brannpumpe med noko eg mistenker er ein luftkjølt liten tasseladd inni. Men eg hadde sjølvsagt ikkje tid til å komme meg under/gjennom alt rotet, så eg må ta det ved neste korsveg.

Nokon som veit litt om desse?


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: Tistlodesember 23, 2008, 23:31:29 pm
Ikkje ant enn att den er svensk!


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: FreddyBdesember 23, 2008, 23:32:29 pm
Det har eg óg makta å google..  ::)


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: EspenXdesember 23, 2008, 23:37:47 pm
Freddy, hvem vil vel ha en Albin-motor i bilen sin... Denne er verdiløs, det eneste fornuftige du kan gjøre med denne er å ta den med til SCC og donere den til den første brannbilen du ser. Hvis du ser flere, så donér den til den første brannbilen du ser med kun stige og blålys på taket...

Okei, det overbeviste deg kanskje ikke... Går ikke brannpumper under definisjonen industrimotor? Her er forresten litt info om Albin-pumper jeg fant http://www.alibaba.com/catalog/100319648/Albin_900_Fire_fighting_water_pump.html


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: FreddyBdesember 23, 2008, 23:47:47 pm
Fant den der, eg óg.. Men eg er i stuss på om det 65 hk i denne. Det ville jo vere fantastisk..

Donasjon, ja.. Hm.  Hehe.. Njaaa..


Tittel: Sv: Kan VW industri motor puttes inn i bobla eller må kamaksel skiftes??
Skrevet av: Byggerndesember 24, 2008, 09:29:58 am
Interressant.. På Wikipedia fant jeg ut at Snow Tracken har "Industri motor", så dette er tydligvis relevant for meg..
Om noen vet litt mer om forskjeller, ev linker til sider med delenummer, eller kanskje noen bilder, så begynner dette å hjelpe..

God Jul!