VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Overhead på april 03, 2011, 23:36:26 pm



Tittel: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Overheadapril 03, 2011, 23:36:26 pm
Jepps!

Tenkte jeg skulle stille noen spørsmål ang dynamo på boble fra 73. Har lest den pdf'n som ligger her en plass, mye nyttig der.. men lite om det berømte ladderelet...

Jeg har (eller kjerringa har) ei rosa boble fra 73... Kjøpte den i høst og har kjørt litt med den... byttet støtstenger-rør osv små pjusk...

Det største problemet er altså laddinga...

Bobla er utstyrt med likestrømsdynamo, den med ladderelè under baksete.
Har laget nye fine børster, byttet ladderele til et knall nytt et som er støpt og ingen bevegelie deler(?).

Kjørte lenge fredag og lørdag, med ladding. parkerte hos en kompis. da jeg startet igjen senere på kvelden hadde jeg ikke lenger ladding. Hva er det som feiler driten?

Det orginale ladderelet "brenner" fast på den vippa... hvis jeg drar en tynn kniv gjennom der fungerer laderelet i ca 30min til eller no.. av og til enda kortere...

Har jeg for høyt strømforbruk på bobla?
Dårlig jording på relet? (relet er skrudd fast i gods med nye svære selvborrende skruer og den brune(?) ledninga er skrudd fast på en av disse....

Til dere som kommer til å si at jeg skal bare ringe å bestille en vekselstrømsdynamo fra unneberg eller hotshop: Slå på tv'n å se om dere finner noe å se på!

Jeg skal ha svar på hvorfor dette skjer!!!

Takker for svar!;)


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: vw56april 04, 2011, 06:13:24 am
Har du sjekka ut hvor mye det lader da? kan hende den lader for mye? derfor den brenner seg fast på vippa?? skal vel lade på sånn rundt 14.5volt trur jeg.... hvis jeg ikke tar feil. men sikkert andre som mulig har noe bedre forslag enn meg!!!


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Erlend / bug66april 04, 2011, 08:28:13 am
Sjekk med voltmeter inn og ut på releet.

Fra dynamo til releet skal det være over 12volt, mens det skal være 12volt til batteri fra rele.

Når du brenner releet har du mest sannsynlig for mye inn i releet.


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Einicapril 04, 2011, 08:32:25 am
14,4 V på begge sider. Regulator regulerer feltstrømmen.


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Erlend / bug66april 04, 2011, 08:40:46 am
Haha :-)

Da har jeg lært noe idag og ;-)


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Overheadapril 04, 2011, 17:03:47 pm
Det jeg har målt tidligere var at jeg hadde 17V ladde spenning med nymotens ladderele... derfor fikk jeg nytt... med orginal sorten ladderele har jeg noe lavere ca 13-14... men hvordan i f. skal jeg liksom greie å få denne spenninga lavere da?:O Feltstrømmen får jeg vell ikke jort noe med? argh! Mannskit! ganske irriterende å kjøre boble som funker som elbil å må laddes hver kveld å helst ikke kjøres med lys....

Ingen som har vært borti å brenne fast vippa da? skal ta noen målinger etter at jeg har fått meg en cowboystrekk....


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Panapril 04, 2011, 20:59:25 pm
Optimal ladespenning på et 12 volts batteri er vel 14,2 volt eller noe slikt, så releet skal ikke gi mer enn dette inn på batteriet. Releet skal fint takle en god del flere volt enn dette inn fra dynamo.


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Overheadapril 10, 2011, 16:29:47 pm
Nå har jeg bytte fra den nye og moderne ladde releet til den gammle som vippa driver å brenner fast på.. å enda fikk jeg ikke ladding... da er det bare å koble fra driten å prøve å sette strøm rett på dynamoen å se om den siver rundt... jevla irriterende dette!!!


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: Rikardapril 10, 2011, 16:51:44 pm
og du er helt sikker på at det ikke er vekselstrøsmdynamo du har?


Tittel: Sv: Dynamo Ladderele
Skrevet av: SveinTapril 10, 2011, 16:52:33 pm
Det sikreste for å se om dynamoen er i orden er å måle spenningen ved koblingen på bildet under. Ved god fart på den, gir de fleste ut 40-50volt.
[attachment=1]

Sjekk også at ledningene fra dynamo til laderele er hele, ikke kortsluttet og riktig koblet, at ikke det er maling som isolerer på dynamo/dynamofot, og selvfølgelig jordingen mellom girkasse og karosseri.