VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Formula Vee på april 11, 2011, 19:11:26 pm



Tittel: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2011, 19:11:26 pm
Hørte en velkjent tikkelyd på vei hjem fra Klepp i går kveld.
Tok det opp i dag, og jo ganske riktig, bakre del av akslingen sto skjeivt, så jeg hadde rundt 3mm ventilklaring.(Rett før støtstanga datt ut)
Dro frem neste aksling fra skuffen og satte den i, og det var det.
Men.. nå er det tomt for sånne akslinger i skuffen.. (Takk for de to Eddi  ;) ) Hva er neste kvalitet som er bedre?Dette er Scat sitt sett, og vippearmer er helt fine. Så jeg trenger egentlig bare å legge et par Heavy Duty akslinger i skuffen til neste gang, om de passer i Scat 1:25 armer. Dette er skrudd aksling.


(Og når du er sjef, kan du parkere foran kontordøra(Inne))
[attachment=1]


Denne hadde ikke holdt mange kilometer til.
Sist kom Ørjan (SRVWK) og hentet meg med redningsbil i Rennfast tunellen...
[attachment=2]


[attachment=3]


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2011, 19:16:20 pm
..kunne jo skrudd ned sperra til 6500 og sett om det hjalp, men prøver sterkere aksling først  ;D


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Tistloapril 11, 2011, 19:31:58 pm
Kan du ikkje berre dreia deg eitpar akslingar i noko super duper legert stål :)


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2011, 19:41:27 pm
Jo, jeg kan få laget noen, men regnet med at det finnes i handelen, må jo være andre som har opplevd dette, bruddet kom nøyaktig samme sted som på den du kikket på sist Tistlo.. Kan det være noe galt med f. eks. lengden på den ene støtstanga? Ventilene blir jo justert inn til ca. 0,15?  (Skriver ca. fordi jeg pleier å bruke søkerblad på èn og kjenne at slarken er lik på resten...  ::)


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Tistloapril 11, 2011, 19:44:12 pm
har du brukt rett moment på bolten som går gjennom holet den har knekt i då??
kanhenda den scat fancy akslingen skal ha eit spesielt moment??


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: TomRapril 11, 2011, 19:48:16 pm
Original kam?


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2011, 22:28:48 pm
Engle 110
.. og nå ble det bare værre.. Trodde alt var greit, men klikkelyden kom tilbake.
Tok det opp igjen nå, og slik så rullevippen ut (den som sitter lengst bak nærmest bruddet.)
[attachment=1]

Men etter at jeg skiftet, justerte alle ventilene med 015, (Kjølte ned støtstenger og vippestellet først) var det akkuart likt.
Jeg la merke til at jeg måtte stille mer inn på den ene armen jeg har hatt problem med. Kan ventilen henge litt på denne?
Det er jo typisk at dette skulle skje akkurat når jeg trenger bilen fremover... også eu på torsdag...
Noen som har noen gode råd?


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? Nei nå ble det bare verre!!
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2011, 06:55:16 am
Nå trenger jeg visst ny motor. Noen som har en turnkey? Samma hva det er bare det virker...


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Einicapril 12, 2011, 06:56:40 am
Med turtallsperre går det bedre.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2011, 07:06:57 am
Har sperre. Står på ca. 6800


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Dallandapril 12, 2011, 08:46:43 am
Slutt å bruk swivel feet, spesielt når den er banka flate. ;D


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: BeetleBugapril 12, 2011, 09:23:19 am
Mangel på kontroll. Det hopper, danser og flekser til støtstangen treffer skeivt og knekker akslingen din.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: vidar eianeapril 12, 2011, 09:25:38 am
Knakk en hos meg på vei til SCC i 09 på meget pen kjøring. Så eg tror ikkje turtallet er alfa omega her. Min var forøvrig også en heavy duty sak fra Scat tror eg.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Einicapril 12, 2011, 09:45:30 am
Mine har knukket ved overrusning. 6500 +
Har ikke skjedd med rotorsperre fra gammel gti.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2011, 10:25:03 am
Klikkelyden høres mer sentral ut nå.
Jeg må prøve å få liv i en 1600 som står i verkstedet, så får jeg sette den i mens jeg får tid/råd å fikse godmotoren.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2011, 20:37:07 pm
YES!!! Livet er HÆÆrlig!!
Noen var hos tannlegen og la igjen feriepengene i dag.
Gjett om han var glad når han kom hjem og kikket under bilen  ;D Jeg ler hele veien til banken.  :D
Har begynt å sette i stand en standard 1600 i kveld...


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Trond Dahlapril 12, 2011, 20:44:49 pm
Kommet i reperasjonsalder begge to? :-)


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: H-MEKapril 12, 2011, 23:33:14 pm
Er ikke så enkelt som en bøyd støtstang?


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Jeeapril 12, 2011, 23:43:41 pm
Oljen kommer sikkert av en bøyd støtstang.. men roten til det onde ligger nok i ventilen din. Den kan være bøyd, fastbrendt, i kontakt med stempel eller rett og slett en løs styring.

Det skal mye til å knekke en slik vippearmsaksel. De takler normalt 4 ganger standard fjærtrykk helt opp til 7000 rpm. Men om den løs eller skevt tildratt kan de fort bli brekkasje ved mindre belastning.

Ta av toppen så finner du nok fort problemet.  :D


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 12, 2011, 23:59:12 pm
er det sjekket klaringer i ventilmekanisme da?
coilbind? ventil til stemeplklaring , retainer til styring?


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 13, 2011, 00:11:48 am
Tenkte på å ta ut   støtstanga og røret (har den fjørbelasta) og ta ut løfteren. Da vil jeg vel se knocken   på kammen og. Og ta av vippestellet å sette på en rettholdt for å se om ventilene ligger i plan..
Men tar rett og slett og setter inn en   standard 1600 i påsken, så kan jeg sette 1915 i benken. Tror jeg selger bilen men beholder motor. Det dukker jo opp biler som har godkjent større motor, kjøper gjerne en slik.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Jeeapril 13, 2011, 00:33:00 am
Løfteren går ikke ut den veien på type 1. Kun på type 4 og wasserboxer det går.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 13, 2011, 07:36:52 am
Ok.
Jeg får ta av toppen først. Hvis alt er i orden der, får jeg levere vekk blokka til rep.
Men jeg må si jeg gleder meg litt til å sette i en standard motor.
Først og fremst den økte driftsikkerheten, men også mindre bensinforbruk..


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 13, 2011, 16:29:37 pm
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, og dermed går dette utover akslingen, og så hvis en ventil henger litt så blir den "skutt" tilbake av stempelet når det treffer ventilen for så å banke til akslingen skikkelig.
Åpning av motor er nødvendig skal du finne ut av dette.

Gunnar


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: cato®april 13, 2011, 16:55:19 pm
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar

Kan du utdype dette ?


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet?
Skrevet av: Formula Veeapril 21, 2011, 15:38:39 pm
Jeg har aldri tatt av toppdekselet på 1&2 siden motor ble bygget, utenom å justere til 0,15 i fjor.
Allikevel var det nå 3mm klaring på nr2 eksos ventil. Og det samme var det på nr.4 eksos ventil.
Har det skjedd noe med loben på kammen? Den åpner og stenger ventilene tilsynelatende riktig, men klemmer naturlig nok ikke så langt inn.
??


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: FreddyBapril 22, 2011, 05:38:46 am
Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 22, 2011, 12:12:01 pm
Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!
Dette er sikkert en interngeografiskrivaliserende greie..
Men: Støtstengene er fine, oljelekkasjen skyldtes toppdeksel feil montert ( :-[ ) og det er mellom 8 og 9 i komp på alle sylindre.
Det er doble ventilfjærer. Og èn ting jeg lurer på.. Betyr det noe hvilken vei (opp/ned) festebraketten til vippearmakslingen står? På originalmotoren står den med sporet opp, og på min med sporet ned.. Jeg spør fordi jeg har satt 3&4 sammen med sporet opp på ene siden, mens på 1&2 siden står den med sporet ned. Regner med hullet i akslingen står i senter så det ikke betyr noe? (Scat 1.25)
Hva kan det skyldes at det plutselig blir 3mm klaring samtidig på eksosventilene til 2 & 4? Går disse på samme "egget" på kammen? Og må ikke det bety at det er "0" siden på kammen som mangler en bit? Eller at begge løfterne har blitt kortere? Noen som forstår hva jeg mener og kan komme med råd?
jeg kan jo justere ventilene og sette den sammen, men kan det skje noe annet galt? Dette er en motor jeg har brukt over 50.000.- på så jeg vil ikke ødelegge mer enn nødvendig.  ::)


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Dewilapril 22, 2011, 12:25:43 pm
Jeg hadde plukket motoren helt fra hverandre og sjekket kam siden du har samme problemet på begge sider med samme kamlobe. Sjekk også ventilene i toppen, ta av ventilfjærene og sjekk at ventilene står rett og går lett.


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 23, 2011, 10:08:13 am
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar

Kan du utdype dette ?

Ja med slike swivelfeet som monteres på orginale vippearmer bygger disse mye lenger mot ventilen enn med orginale justeringsbolter, om disse skal monteres med noenlunde rett geometri må de spaces ut ca 5-7mm fra toppen, da er det fare for at de banker i de orginale toppdekslene og man må ha lengre støtstenger, og bolter som holder vippestellet, disse boltene er tykkere i den enden som sitter i toppen enn i den enden som vippestellet skrues fast i og dette styrer vippestellet på riktig plass, så alt dette gjør det egentlig umulig å få rett geometri med slike svivelfeets.


Ett slags kompromi går ann men jeg syntes ikke vinklene ser bra ut da.

Så for riktig geometri, kast svivelfeets'a

Mine meninger er best ;D ;D


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 23, 2011, 10:25:03 am
Hvis man setter på slike uten å tenke geometri, så blir det så skarpe vinkler på vippearmene at jeg godt kan tor det kan skje ting.

Hvis ikke vinkelen på armen er satt slik at støtstanga jobber fritt, og slik at den vipper ca like mye til hver side av senter ja da blir det harde belastninger.

Denne GROVE tegningen viser ca midtstilling. Man bør ikke komme langt utenom dette.
[attachment=1]


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Dallandapril 23, 2011, 18:57:42 pm
Det er doble ventilfjærer. Og èn ting jeg lurer på.. Betyr det noe hvilken vei (opp/ned) festebraketten til vippearmakslingen står? På originalmotoren står den med sporet opp, og på min med sporet ned.. Jeg spør fordi jeg har satt 3&4 sammen med sporet opp på ene siden, mens på 1&2 siden står den med sporet ned. Regner med hullet i akslingen står i senter så det ikke betyr noe? (Scat 1.25)
Hva kan det skyldes at det plutselig blir 3mm klaring samtidig på eksosventilene til 2 & 4? Går disse på samme "egget" på kammen? Og må ikke det bety at det er "0" siden på kammen som mangler en bit? Eller at begge løfterne har blitt kortere? Noen som forstår hva jeg mener og kan komme med råd?
jeg kan jo justere ventilene og sette den sammen, men kan det skje noe annet galt? Dette er en motor jeg har brukt over 50.000.- på så jeg vil ikke ødelegge mer enn nødvendig.  ::)

Ta bilde av det med vippearmen, hørtes muffins ut men skjønner ikke helt utfra det du skriver..

En "flat kam" har lite/ingenting å si for at plutselig har fått mye klaring siden du måler på baksiden av loben og den blir veldig lite slitt..
Kan eks komme av swivel skiten som er banka flat eller løfter som har kollapsa.
Men sjekk det Gunnar skriver om at det kan slå borti, god ide i alle fall. :)


Tittel: Sv: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)
Skrevet av: Formula Veeapril 24, 2011, 01:00:57 am
Jeg har CSP toppdeksler, ingen merker på innsiden. Tror ikke jeg gidder å ta bilde av 3mm ventilklaring  ;)
Men ser nå at motor bør plukkes.
Nå må jeg ta en avgjørelse hvorvidt jeg skal sette den likt opp, da fungerte den fint, eller bygge turbobunn og selge alt stasjet.
Fordel med turbobunn er at da er finansen på plass fordi jeg ikke trenger gassere, eksos, tenningsanlegg så da kan dette selges.
Så bruker jeg mopedmotor i formula vee, og har en turbomatet 1915 til å ha i turboroadsteren, som er bygd med rett kam og komp.
Kanskje jeg til og med kan koste på meg en sterkere veiv og vippestell.