VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: janbobble på april 11, 2011, 20:27:10 pm



Tittel: Trimming og bremser .
Skrevet av: janbobbleapril 11, 2011, 20:27:10 pm
Noen som har noen synspunkter når det er fornuftig å montere skivebremmser foran og evnt bak , sånn i forhold til HK antall. ?? 50hk ? 100hk ? 150?


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Cheronapril 11, 2011, 20:28:46 pm
Artig.. Jeg har grublet på det samme, for jeg har lyst på skiver foran og bak til tross for at jeg kun kjører med standard 1600 motor. Bremser av en viss kvalitet er ikke dumt!

Så nye skivebremser ( kit ) står høyt på mi ønskeliste :)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: janbobbleapril 11, 2011, 20:33:29 pm
Jeg satser på et sted mellom 90-110 hk. men vurderte bare skiver foran. Dette gjelder da en 55 oval.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Frodeapril 11, 2011, 21:10:07 pm
er vel altid lurt med skiver foran......greit å kunne stoppe da


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Jærvaapril 11, 2011, 21:13:06 pm
Er ikke mange bobler på veien som har "bedre bremser enn motor", men det er nok mange som har det motsatte..  ::)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Kjell Roarapril 11, 2011, 21:15:28 pm
T.o.m. min oval med 30 hk har bedre motor enn bremser... :-[







Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Panapril 11, 2011, 21:22:45 pm
Tror det stort sett holder med trommelbremser bak på en bil som er så lett som Bobla. På moderne biler med skivebremser bak, har bakbremsene lett for å sette seg etter kun få år fordi de rett og slett får fryktelig lite å gjøre under normale, norske trafikkforhold.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: janbobbleapril 11, 2011, 21:30:32 pm
ja da er det greit med skiver foran ihvertfall.  ;) takk for innspill


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Roy Grellandapril 11, 2011, 22:05:13 pm
det gir jo også en grei pekepinn hva BT faktisk godkjenner.

Det sies at man får godkjent 90-100 hk med originale skiver foran og tromler bak, jeg har papirer hvor Møller sier de har hørt det er godkjent, men vil ikke uten videre gå god for det. De sier en økning på 15hk er ok med std skiver, mener jeg å huske.

Jeg vet med sikkerhet at man får godkjent 136 hk med ventilerte foran og originale tromler (med større sylindre) bak, og 160 hk med skiver rund baut.



Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: HansOapril 11, 2011, 22:55:17 pm
"Jeg vet med sikkerhet at man får godkjent 136 hk med ventilerte foran og originale tromler (med større sylindre) bak, og 160 hk med skiver rund baut."

Den påstanden er vel noe generell. Det gjelder vel bare for TÜV-godkjente bremser og en hyggelig kar på BT. En god dialog på forhånd med BT må være en forutsetning for å skifte bremser og øke motorkraft på godkjent vis.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: sandvik996ttapril 11, 2011, 23:00:14 pm
det gir jo også en grei pekepinn hva BT faktisk godkjenner.

Det sies at man får godkjent 90-100 hk med originale skiver foran og tromler bak, jeg har papirer hvor Møller sier de har hørt det er godkjent, men vil ikke uten videre gå god for det. De sier en økning på 15hk er ok med std skiver, mener jeg å huske.

Jeg vet med sikkerhet at man får godkjent 136 hk med ventilerte foran og originale tromler (med større sylindre) bak, og 160 hk med skiver rund baut.



Det trodde jeg også, så jeg kjøpte TUV godkjente bremser fremme og bak. Meget dyre CSP bremser ca 21 000 inkl ny hovedsylinder etc, i tilsendte TUV papirer er det bare frambremser som har TUV godkjenning med max 89 Hk.

Sitat
There is no TÜV report for the CSP rear disc brake kit yet but we have an official verification of having a functional quality management system (similar to ISO) for the production our CSP brake kits. Now we are waiting for the TÜV to start the homologation procedures. We hope that it will happen soon.
Currently each CSP brake kit has to be legalized for street use via an individual approval at the TÜV/DEKRA etc. station.
Because our brake systems are getting more and more popular it seems to be more and more easier finding acceptance at the TÜV.
Following the official Volkswagen regularities from the 70´s a bug with rear swing axle in connection with front disc brakes is allowed to have max. 75 hp (max. 100 hp with rear IRS). Some TÜV stations are following these well known regularities stringent, but we all are knowing about several legal street used swing axled bugs with 100+ hp. Frankly spoken, it depends on the goodwill (and specific knowledge, of course ) of the TÜV controller how many hp he accepts in connection with the mounted brake/suspension setup.
My personal proposal: Please contact the controller and discuss the modifications on you car you would like to get legalized. In most cases this way will end with a positive result. If not - ask another one. I have gone this way of procedure several times in the last 25 years. :-|      
 
Best regards,
Hayo

 ::) ::) :-[


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Roy Grellandapril 11, 2011, 23:04:42 pm
"Jeg vet med sikkerhet at man får godkjent 136 hk med ventilerte foran og originale tromler (med større sylindre) bak, og 160 hk med skiver rund baut."

Den påstanden er vel noe generell. Det gjelder vel bare for TÜV-godkjente bremser og en hyggelig kar på BT. En god dialog på forhånd med BT må være en forutsetning for å skifte bremser og øke motorkraft på godkjent vis.


nei den er ikke generell i det hele tatt, poenget med hele denne posten var jo hva er smart å gjøre med bremser ift motor, og mitt innspill gikk på at jeg vet "for a fact" at BT godkjenner dette, siden jeg har det godkjent på min bil.. har ingenting med hyggelige karer å gjøre, men som du sier er det jo alltid en fordel med god dialog på forhånd.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Roy Grellandapril 11, 2011, 23:07:30 pm
det gir jo også en grei pekepinn hva BT faktisk godkjenner.

Det sies at man får godkjent 90-100 hk med originale skiver foran og tromler bak, jeg har papirer hvor Møller sier de har hørt det er godkjent, men vil ikke uten videre gå god for det. De sier en økning på 15hk er ok med std skiver, mener jeg å huske.

Jeg vet med sikkerhet at man får godkjent 136 hk med ventilerte foran og originale tromler (med større sylindre) bak, og 160 hk med skiver rund baut.



Det trodde jeg også, så jeg kjøpte TUV godkjente bremser fremme og bak. Meget dyre CSP bremser ca 21 000 inkl ny hovedsylinder etc, i tilsendte TUV papirer er det bare frambremser som har TUV godkjenning med max 89 Hk.

Sitat
There is no TÜV report for the CSP rear disc brake kit yet but we have an official verification of having a functional quality management system (similar to ISO) for the production our CSP brake kits. Now we are waiting for the TÜV to start the homologation procedures. We hope that it will happen soon.
Currently each CSP brake kit has to be legalized for street use via an individual approval at the TÜV/DEKRA etc. station.
Because our brake systems are getting more and more popular it seems to be more and more easier finding acceptance at the TÜV.
Following the official Volkswagen regularities from the 70´s a bug with rear swing axle in connection with front disc brakes is allowed to have max. 75 hp (max. 100 hp with rear IRS). Some TÜV stations are following these well known regularities stringent, but we all are knowing about several legal street used swing axled bugs with 100+ hp. Frankly spoken, it depends on the goodwill (and specific knowledge, of course ) of the TÜV controller how many hp he accepts in connection with the mounted brake/suspension setup.
My personal proposal: Please contact the controller and discuss the modifications on you car you would like to get legalized. In most cases this way will end with a positive result. If not - ask another one. I have gone this way of procedure several times in the last 25 years. :-|      
 
Best regards,
Hayo

 ::) ::) :-[

lurt å sjekke sånt på forhånd med andre ord ;)
Jeg fikk tilsendt tuv-papirene før jeg kjøpte bremsene, og sendte de til BT først, slik at de kunne gi en tilbakemelding på om dette lot seg gjøre. Først når de bekreftet det, dro jeg visa-kortet...


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Jærvaapril 12, 2011, 19:19:51 pm
Tror det stort sett holder med trommelbremser bak på en bil som er så lett som Bobla. På moderne biler med skivebremser bak, har bakbremsene lett for å sette seg etter kun få år fordi de rett og slett får fryktelig lite å gjøre under normale, norske trafikkforhold.
En veldig vanlig misforståelse...  Hvor har bobla vekta si ? Greit nok at vekta legger seg "fremover" ved nedbremsing, men hvis du ser på flere Porscher (særlig de eldre med mere vekt bak) så vil du faktisk finne flere Porscher med større skiver bak enn foran og calipere som er like store bak som foran..
Faktisk selv Porsche 944 Turbo (som har motor foran) har større skiver bak enn foran. Så et innlegg om dette i et gammelt tysk bilblad der en eller annen tekniker hos Porsche fortalte at dette var dels pga. trommelen til håndbrekket inne i skiva, men mest pga. tester dem hadde gjort som viste at dette rett og slett fungerte best.

Har selv kjørt boble med større skiver bak enn foran, og kombinert med bremsesylinder fra Porsche 944 så bremset det VELDIG BRA og funket veldig fint. Hjulene foran låste alikevel først, men med Porschebremser foran og trommler bak så låste framhjulene tvert! Kjørte noen km med det oppsettet før skiver ble montert bak.

Mange sier mye forskjellig om Kjell Aaen, men en ting hadde han veldig rett i da han skrev i et hefte han hadde at : " det har liten hensikt i å stive opp bobla alt for mye foran , da den som kjent er veldig lett foran"
Samme gjelder LITT på bremser, ikke det at jeg mener at en skal bare ha større bremser bak, men at du nok må regne forholdsvis større bremser bak på ei boble enn på en "vanlig" bil.
Samme gjelder stabstag bak og dempere, men det er en annen diskusjon..


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: janbobbleapril 12, 2011, 20:31:23 pm
Hør her ja  8) Takk takk. (spørs om jeg i det heletatt har tenkt å snakke med BT, ) tenkte bare være litt fornuftig for engang skyld. så det du sier at jeg kansje heller skal bygge bremser bak ?:)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Panapril 12, 2011, 22:15:29 pm
Nå klarer de originale trommelbremsene på Bobla fint å låse fremhjula uten noen problemer, så den største fordelen jeg ser med skivebremser, er bedre kjøling av bremsene. Med andre ord: Man kan bremse hardere og oftere uten at pedalen går i bunn fordi bremsene overoppheter. Og gjør man Bobla stivere bak uten å stive opp tilsvarende foran, blir den bare mer overstyrt.

Selvsagt må man se forbremser og bakbremser i sammenheng, og ikke bare oppgradere bremsene foran så de tar alt arbeidet fra bakbremsene (fordekka har nå engang bare det grepet de har), men jeg tror du skal kjøre Bobla særdeles hardt før skivebremser bak virkelig har noe for seg. Oppgraderte tromler bak vil nok fort være nok. (Men for all del - jeg har kjørt Boble med kun bremser foran, og det var mildt sagt merkbar forskjell...)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: EspenXapril 12, 2011, 23:39:42 pm
Hvorfor trenger man skivebremser med større motor? Jeg spør ikke fordi jeg mener man ikke trenger det eller for å provosere, men fordi jeg ikke vet - jeg mener spørsmålet bokstavelig talt :)

Nå er mitt utgangspunkt en buss, men likevel: La oss si man får 100 eller 150 hk i en buss - Hvis man ikke har planer om høyere "marshastighet" - men å holde seg i 80-110 km/t på motorveien som før og ikke har planer om mer "sporty" kjøring/hyppig bremsing osv (man kjører tross alt en fullastet buss) - hva er da fordelen med skivebremser?

0-100 vil gå raskere med en større motor, men så lenge man ikke kjører i høyere hastigheter enn før, så vil vel tromler funke som før- å bremse fra 50-60-70-80-90-100 km/t er det samme selv om det gikk kortere tid før man nådde den hastigheten, tenker jeg. Vil skiver bremse bedre og hvis ja, hvordan?

Trommelbremser krever endel justeringer for å bremse jevnt, men selv trommelbremser kan låse hjulene uten problemer som Pan sier. Bremser skivebremser "mer" eller "bedre" på noen måte?

Jeg er ikke spesielt skarp i fysikk, så det er sikkert en effekt jeg ikke kjenner til, jeg er bare oppriktig  nysgjerrig på om og hvorfor skivebremser  er bedre.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Formula Veeapril 13, 2011, 00:27:43 am
Ikke glem bremseveska. Koker den pga gammal og kondens, betyr det ikke en dritt om det heter trommel eller skive... min har kokepunkt på 216 grader. Originale skiver fremme og tromler bak på ca. 115 hk.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: SASapril 13, 2011, 10:02:35 am
Hvorfor trenger man skivebremser med større motor? Jeg spør ikke fordi jeg mener man ikke trenger det eller for å provosere, men fordi jeg ikke vet - jeg mener spørsmålet bokstavelig talt :)

Nå er mitt utgangspunkt en buss, men likevel: La oss si man får 100 eller 150 hk i en buss - Hvis man ikke har planer om høyere "marshastighet" - men å holde seg i 80-110 km/t på motorveien som før og ikke har planer om mer "sporty" kjøring/hyppig bremsing osv (man kjører tross alt en fullastet buss) - hva er da fordelen med skivebremser?

0-100 vil gå raskere med en større motor, men så lenge man ikke kjører i høyere hastigheter enn før, så vil vel tromler funke som før- å bremse fra 50-60-70-80-90-100 km/t er det samme selv om det gikk kortere tid før man nådde den hastigheten, tenker jeg. Vil skiver bremse bedre og hvis ja, hvordan?

Trommelbremser krever endel justeringer for å bremse jevnt, men selv trommelbremser kan låse hjulene uten problemer som Pan sier. Bremser skivebremser "mer" eller "bedre" på noen måte?

Jeg er ikke spesielt skarp i fysikk, så det er sikkert en effekt jeg ikke kjenner til, jeg er bare oppriktig  nysgjerrig på om og hvorfor skivebremser  er bedre.

Har egentlig stussa litt på det samme. Sålenge man ikke endrer hverken topphastigheten eller vekten på bilen, skulle man ikke tro man må oppgradere bremser. Misforstå meg rett, jeg er på ingen måte motstander av bremseoppgradering, men ser ikke sammenheng med BTs krav sett kun ifht motorens effekt.

Ang skiver er vel de bedre bl.a. fordi de får bedre kjøling og dermed virker bedre (men jeg fikk ganske uffne bremser med (relativ) frisk kjøring nedoverbakke med Mazdarati med skiver foran og bak).

Hva du 'har planer om' er vel nokså irrelevant så lenge bilen er i stand til mye annet ;)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: tmatreapril 21, 2011, 16:38:35 pm
To tråder på shoptalk forums om bremser...
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=135908
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619&start=15

Etter en sommer med Earlybay camper og trommelbremser.. selv med ny bremseveske har jeg ingen problemer med å skjønne de som monterer Porsche bremser på bussene sine  ::) eventuelt konverterer til nyere 5*112 skiver framme


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Formula Veeapril 21, 2011, 20:18:19 pm
Det blir aldri feil og ha bedre bremser. Når det gjelder lover og regler, blir det vel litt det samma når det gjelder hastighetsmerking av dekk... Hvorfor forlanger de ikke høyere V merking med det samme? Om du setter i større motor, og dermed kan få høyere toppfart som gjør at du må ha bedre bremser, hvorfor forlanger de ikke andre dekk? Om banen på radialdekkene slipper i 200kmt trenger du ikke bremser heller...


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Jærvaapril 24, 2011, 21:23:12 pm
Det blir aldri feil og ha bedre bremser. Når det gjelder lover og regler, blir det vel litt det samma når det gjelder hastighetsmerking av dekk... Hvorfor forlanger de ikke høyere V merking med det samme? Om du setter i større motor, og dermed kan få høyere toppfart som gjør at du må ha bedre bremser, hvorfor forlanger de ikke andre dekk? Om banen på radialdekkene slipper i 200kmt trenger du ikke bremser heller...

Det spørs jo på bla. girakassa og turtallpå motor det da... , kan fint ha en bil med 1000 hk med toppfart på kun 100 km/t for å sette det veldig på spissen..  ;)


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: JTWEapril 24, 2011, 21:25:44 pm
Bremser har to oppgaver - skape nok kraft/moment til å låse hjulene (størst reduksjon av hastighet er akkurat på grensen der hjulene låser), samt å kvitte seg med varmen som skapes.

Så lenge man har samme dekk, vektfordeling etc som en originalbil klarer nok originalbremsene fortsatt den første jobben. Derimot vil man med økt motoreffekt kunne gå opp i hastighet raskere, og derfor også måtte kvitte seg med varme raskere.



Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: Luftwaffelapril 25, 2011, 02:11:23 am
Kjører man på svingete veier, med fartsgrense 80km/t, betyr det mye aksellerering og bremsing mellom svingene. Med 30hk rekker man kanskje ikke å komme opp i mer en f.eks. 60km/t før man må bremse ned før neste sving.
Har man 100hk kommer man opp i 80km/t og må bremse hardere for å klare svingen.
Når dette gjentar seg gang på gang på gang på gang.........osv.... får man fort overoppheting av org. bremser.


Tittel: Sv: Trimming og bremser .
Skrevet av: roadster72april 28, 2011, 20:35:32 pm
Er ikke mange bobler på veien som har "bedre bremser enn motor", men det er nok mange som har det motsatte..  ::)

jeg  ::) har en helt rå 1300 motor i nå..hehe