VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: bObLeFrIk på april 12, 2011, 19:47:01 pm



Tittel: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: bObLeFrIkapril 12, 2011, 19:47:01 pm
Står at man skal ha maks en halv turning ut. Min går da bare på 500rpm.


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2011, 20:30:25 pm
Viktig med bare halv. Hvis ikke er det andre åpninger i halsen som gir bensin og du får ikke justert.
Har du tatt grunnjusteringer? (Stiller alle A/F skruer 1,5 ut, starter, og stiller inn til den begynner å gå magert, og en kvart ut igjen)Har du 55 tomgangsdyse?


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: bObLeFrIkapril 12, 2011, 22:06:23 pm
har 50 dyse.  bensinskrue har jeg satt til 1,0 omdreining foreløpig.har ikke stilt så mye enda...) tenkte bare å høre litt først..


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: Dallandapril 13, 2011, 08:05:31 am
som regel når motoren er bra innstilt så går den på bra turtall med halv omdreining, men vis du sliter så kan du gi den 1-2 grader ekstra fortenning.
Motoren min har jevn og fin tomgang på ca 500, ser ikke vitsen å ha høyere tomgang enn man trenger. ;)


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: bObLeFrIkapril 13, 2011, 09:26:18 am
Å sette på større tomgangsdyse gjør vel bare at mer bensin må forbrennes og da kan den fort gå rå. Leste på redline/weber at luft/bensin dysene fungerer bare fra 1500rpm og oppover,så evt 1,0 omdreining på spjell skal vel også være en mulighet?


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: Dallandapril 13, 2011, 18:33:50 pm
På tomgang skal spjeldet være så å si lukket da det er kun er "hullet" som blandeskruen står i som skal levere bensin.
Her avgjør justering på blandeskruen myyyyye mer enn tomgangs dysa.
Se på bildet, spjeldet er lukket og det er tre synlige hull som er under spjeldet: air bypass (som er stengt), blandeskruen (justerer blanding på tomgang) og siste er for tilkobling av vakum måler.
(http://i215.photobucket.com/albums/cc32/haakidal/40%20HPMX%20empi/IMAG0422.jpg)

Vis du justerer spjeldet for åpent vil ikke dette ene hullet (blandeskruen) være alene om å levere bensin.

Her ser du bilde av når spjeldet er åpen, legg spesielt merke til tuten som stikker ut (det er blandeskrue hullet).
Legg også merke til de 4 små hullene lenger nede på bilde, det er der bensinen kommer når spjeldet er litt åpent (opp til ca 1/3 gass)
Dette er hullene som tomgangs dysen bestemmer bensin mengde på.
(http://i215.photobucket.com/albums/cc32/haakidal/40%20HPMX%20empi/IMAG0426.jpg)

Systemet fungerer slik at ved tomgang er det kun blandeskrua som leverer bensin, da spjeldet er lukket.
Når du begynner å gi litt gass, begynner luften å bevege seg fort, men bare langs veggene av forgasseren (dette pga spjeldets posisjon).
Siden luften går fort forbi disse 4 hullene så drar den med seg bensin som blir styrt av tomgangsdysen.

Når du så åpner mer på spjeldet, synker lufthastigheten langs veggene, men stiger nærmere midten.
Dette gjør at det begynner å bevege seg rask luft gjennom disse:
(http://i215.photobucket.com/albums/cc32/haakidal/40%20HPMX%20empi/IMAG0256.jpg)
Fra inni disse kommer det bensin som er styrt av hoved dysen.

Er mye mer detaljert og avansert egentlig men håper dette holder til å forklare deg hvorfor enkelte ting "ikke er lov".   :)


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: bObLeFrIkapril 13, 2011, 22:43:28 pm
Må bare si takk for detaljert forklaring.. :) dette var til hjelp.


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: bObLeFrIkapril 13, 2011, 22:47:43 pm
hvor mye kan man skru ut på tomgangsdysen, før man må bytte til en større dyse ?


Tittel: Sv: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?
Skrevet av: Dallandapril 13, 2011, 23:13:42 pm
Vel for å si det enkelt, vis du har en fornuftig boble motor med doble 40 idf så kjører man 50 dyser, kanskje 55 i noen tilfeller.
Kjører selv 50, men skal ned på 46 snart, da det er ingen vits å kjøre feit blanding på tomgangsdysa siden den fungere bare når du tråkker lett på gassen.
(å utdype dette tar for lang tid) :D

Blandeskrua pleier å ligge på 1-1.5 runder ut, opp til to runder er ok, over  det så kan du teste større tomgangs dyse men dobbeltsjekk alt annet (tenning, ventiler osv).
Når du har motoren varm og du justerer blandeskruene (altså skru dem inn til turtallet faller, sku så ut til det stopper å gå opp) fortell da hvor mange runder skruen er skrudd ut. Dette skal gjøres på ett løp om gangen og gjerne gjøres i flere omganger.

Tomgangs skruen kan du skru ut til 1, maks 1.5 runder. Men som mye annet er ca 0.5 omdreining anbefalt.
Jeg ville mye heller valgt å gi pittelitt ekstra fortenning enn å justere over 1 runde på tomgangs skrua.