VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Formula Vee på april 15, 2011, 12:29:38 pm



Tittel: Turbo longblokk
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2011, 12:29:38 pm
Har en 1915 som har tatt kveld, usikker på skade, men i verste fall ett stempel og ventil eller kammen.
Det er en AS blokk, motor bygd av Kåre Andersen. Denne målte 98hk på bakhjula og har vært en god motor.

Hvordan bør denne longblokken bygges om til turbo for mest effekt/kjørbarhet/holdbarhet uten å bli for dyr?
Tenkte å bare bytte til turbokam og senke kompresjonen. Er det annet som bør gjøres?


Tittel: Sv: Turbo longblokk
Skrevet av: tmatreapril 16, 2011, 14:26:10 pm
Mye erfaringer her:
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=585d3330084c7bd41f2771fe9b393a75

Husk at mange som bygger turbo motor bygger for drag (gjelder vel i stor grad for NA også) Så du må finne de trådene som passer for deg, jeg antar det er et passe register for rundt og rundt  bane / street


Tittel: Sv: Turbo longblokk
Skrevet av: Andersen Racingapril 16, 2011, 21:09:57 pm
Hei
så du har ødelagt den fine motoren  ???
jeg laget for noen år siden en 2110 med turbo fra cb og pectell insprutt
den bremset 276 hk

jeg husker ikke hvilken kam jeg brukte til den men det kan jeg finne ut av
senker du kompen til 8.5  dette fikser du med å frese mer gods ut av forbreningskammere ikke gjør dette den lette veien med å shimse ut cyl
skaffer du også deg ei smid veiv  82 mm slag så blir dette en girkasse dreper
jeg anbefaler deg insprutt med intercoler

mvh Andersen Racing


Tittel: Sv: Turbo longblokk
Skrevet av: Trond Dahlapril 16, 2011, 21:11:44 pm
Hei
så du har ødelagt den fine motoren  ???
jeg laget for noen år siden en 2110 med turbo fra cb og pectell insprutt
den bremset 276 hk

jeg husker ikke hvilken kam jeg brukte til den men det kan jeg finne ut av
senker du kompen til 8.5  dette fikser du med å frese mer gods ut av forbreningskammere ikke gjør dette den lette veien med å shimse ut cyl
skaffer du også deg ei smid veiv  82 mm slag så blir dette en girkasse dreper
jeg anbefaler deg insprutt med intercoler

mvh Andersen Racing
Var det Rune sin motor? Husker du hva ladetrykket var når den produserte 276hk? Hva med Torque?
Hvilke topper var det på den motoren?


Tittel: Sv: Turbo longblokk
Skrevet av: Andersen Racingapril 16, 2011, 21:45:20 pm
Hei
Rune har nok bremsepapirer så spør han om dette tror dette var på ca 1 kilo ladetrykk
hvis ikke han har det skal jeg fikse det for deg
Topper Fra Brothers Machine

Andersen Racing


Tittel: Sv: Turbo longblokk
Skrevet av: Formula Veeapril 17, 2011, 18:24:23 pm
Ja den fine motoren blir kikket litt mer på i påsken, må sette i en standard maskin i morgen så jeg har bruksbil.

Jeg tenkte gjerne i første omgang å ha en motor som gjorde det mulig å beholde originalt drivverk.
Hvor mye vil det koste å f.eks. bytte til turbokam og senke komp? Får jeg motoren som longblokk kan jeg fikse resten selv.
Forutsetter da at resten av motoren er i orden..
Da tenker jeg å sette 1915 med turbo i annen bil for bruk på SCC og Reve..