VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Christer Folke Westlund på april 15, 2011, 20:48:03 pm



Tittel: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 15, 2011, 20:48:03 pm
...lufta ut av komplett nytt bremsesystem på 1302'n min, på en eller
annen måte.

Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.

Lufting utføres på tradisjonelt vis, høyre bakhjul, venstre bakhjul, høyre
fronthjul og venstre fronthjul. Etter noen runder med klar væske, får vi
fortsatt ikke noe "pedal" å skryte av. Har prøvd forskjellig "pumpeteknikker",
sakte inn og sakte ut (hu så så brura å), åpnet ventil en kort stund, lang stund,
raske tramp, langsomme tramp osv osv....fortsatt ingen "pedal". Nevner
også at det har gått væske gjennom systemet et par ganger.

Har luftet bremser før jeg, men ingen bil har jeg gitt meg såpass motstand.

Forslag mottas noe inn i hampen, med takk.

Christer Folke Westlund
Kongsvinger



Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: nobrakesapril 15, 2011, 20:52:29 pm
justert uttil bremsebånda skikkelig og da regner jeg med ?


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 15, 2011, 20:54:34 pm
eh....kanskje ikke helt gitt. skal jeg kanskje legge de litt godt inntil?

takk for svar.

chr


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Gullikapril 15, 2011, 21:00:26 pm
Har hatt en kamp med tilsvarende sjøl, og der var utfordringen at bremsebåndene ikke var lagt heeeelt inntill anleggsflatene i tromlene.Det er egentlig ikke så mange mm vandring en får av et tramp på pedalen, og når bånda da ligger 3-4 mm fra på fire steder,blir det ikke mye pedal.
Ellers måtte jeg lufte på rørniplene ut av hovedpumpa også, sikkert en luftlomme i pumpa..
 I tillegg til dette viste det seg at en eller annen hadde dreid tromlene til de var nesten gjennomsiktige, slik at tromlene fjæret unna når pedalen ble tråkket inn. Håper noe av dette kan hjelpe deg


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 15, 2011, 21:04:02 pm
går ut å legger etter bånda nå.

takk så langt

chr


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 15, 2011, 21:58:25 pm
...etter å ha lagt båndene helt inntil både foran og bak, merket jeg
forskjell på pedalen, men fortsatt ikke høy nok...ikke som Jørgen
Johansens sin hvertfall. Han har en '66 med tromler han òg.

Et litt rart symptom la jeg merke til - ved opparbeidelse av trykk, og
åpning av ventiler på framhjulene, så sank ikke pedalen nevneverdig,
bare litt - ved opparbeidelse av trykk på bakhjulene, og åpning av
ventilene, så...klank...pedalen rett i bånn. Rart....?

Når vi har tatt røykepause, etter å ha luftet ren fin boblefri væske, og
går på igjen, så kommer det fortsatt luft på første pumping. Blir snart
gal...eller galere...

Takk for svar så langt.

c


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Unneberg Bilapril 16, 2011, 00:05:15 am
har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ?
hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenapril 16, 2011, 00:15:45 am
Gamle bremseslanger? Innvendig vulking kan løsne og tette slangen.


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: cato®april 16, 2011, 00:17:05 am

Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.




Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 16, 2011, 00:22:01 am
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Vw1302sapril 16, 2011, 00:26:36 am
Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer?

Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen.
På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt :)

Lykke til, det går nok til slutt ;) :)


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 16, 2011, 21:30:47 pm
har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ?
hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula

Takk for svar - har klaring på staget.

Christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 16, 2011, 21:31:43 pm
Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer?

Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen.
På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt :)

Lykke til, det går nok til slutt ;) :)

Takk for svar - har lagt etter båndene, og klaring fra stag inn i pumpa...

Christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 16, 2011, 21:32:47 pm
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 16, 2011, 21:35:21 pm
Ja, nei, hva skal jeg si. Lufter en runde innimellom sparkling og pussing, luft på første runde, så ren væske,
men fortsatt lav pedal. Ingen lekkasjer.

Er vel nødt til å konkludere med at det fortsatt er luft, og at jeg får prøve å få bukt med lufta
over tid....

Christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: nobrakesapril 16, 2011, 23:23:59 pm
er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: 1303SSapril 17, 2011, 11:00:32 am
Visst ikke du har allerede tråkka i filler pakningene i hovedpumpa ;)


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 17, 2011, 17:26:41 pm
er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller

takk for svar.

nei, det er ikke luft i alle fire niplene ved første lufting. heller ikke samme nipler. dersom det ikke er tette koblinger, burde det da ikke lekke
bremsevæske?

christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 17, 2011, 17:27:51 pm
Visst ikke du har allerede tråkka i filler pakningene i hovedpumpa ;)

takk for svar.

tråkket istykker pakningene ja, huff - det hadde tatt seg ut. har ikke tråkket helt idiot heller, men
man kan vel aldri vite...

christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: cato®april 17, 2011, 19:45:23 pm
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer


Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken.
Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Elwoodapril 17, 2011, 20:14:34 pm
Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 17, 2011, 20:20:54 pm
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder.
ca 1 bar

Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....?

Christer


Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken.
Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på

takk for svar, har fått lånt meg en trykklufts/vakumdings som jeg skal prøve.


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 17, 2011, 20:21:25 pm
Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.

takk for svar.

jepp, hylsene er på plass.

christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 18, 2011, 21:46:56 pm
....og nå har jeg pedal....og brems....

...slik gjorde vi det, vi åpnet den ene kretsen med tilbakeslagsventil på nippelen, lot
væska flyte gjennom, mens vi fikk opp trykk og luftet den andre kretsen...og vice versa.

...så nå er det å kjøre inn bremsene og justere...

Takk for alle gode råd.

Christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Gullikapril 18, 2011, 22:15:37 pm
oh lykke! gratulerer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Christer Folke Westlundapril 18, 2011, 23:13:03 pm
oh lykke! gratulerer

tenkju - oh lykke ja!

i morgen blir det pussing og sparkling, og forhåpentligvis lakk på onsdag.

jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe,
men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...?

christer


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: JFPapril 18, 2011, 23:37:20 pm
oh lykke! gratulerer
jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe,
men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...?

Jeg fikk også palmesjokk da jeg slapp ned bilen på hjulene første gang. Men det ordner seg når du får på tingene som skal være der fremme. Vent å se.
Å senke med å kappe av fjærene er ikke spesielt bra metode...


Tittel: Sv: ...det må da for svarte gå an å få...
Skrevet av: Vw1302sapril 19, 2011, 15:34:48 pm
Riktig som JFP sier. Jeg ble lang i maska når jeg så bilen etter å ha satt den ned med org. fjærer for første gang. Når alt er der det skal være å du får kjørt litt, så setter fjærene seg skal du se! ;)

Selvom min ikke ble lav nok (for meg), så ble det merkbart og visuelt mye bedre etter noen km med kjøring 8)