VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: SnowTrac på april 17, 2011, 22:44:51 pm



Tittel: KW=HK
Skrevet av: SnowTracapril 17, 2011, 22:44:51 pm
Er det noen som vet hvordan man omgjør KW til HK  ???


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Cheronapril 17, 2011, 22:48:27 pm
Gange med 1.37 om jeg ikke husker feil.. Eller var det 1.36?


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: SnowTracapril 17, 2011, 22:50:44 pm
Gange med 1.37 om jeg ikke husker feil.. Eller var det 1.36?
Ok, takk for opplysningene


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: FreddyBapril 17, 2011, 22:51:13 pm
http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: EspenXapril 17, 2011, 23:18:18 pm
Den enkleste måten å konvertere ting på synes jeg er å bruke Google. Søkefeltet på google.com funker ikke bare til søking, men også som f.eks. kalkulator og konverter. Skriver du in XX "kW in hp" så popper svaret opp øyeblikkelig (erstatt XX med tallet du vil konvertere)


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenapril 18, 2011, 07:56:40 am
1,36 er omregningsfaktoren. Husker dette pga Audi 5 syl. med 136 hk som da blir 100kW.


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Jærvaapril 18, 2011, 15:40:43 pm
En annen ting å merke seg er at det finnes "forskjellige" hk der ute også. Det mest reelle´ er jo egentlig drivhjul-hk. Hjelper lite med 100 hk i motor hvis det bare er 25 hk på hjula (ekstemt overdrevet, men for å sette det på spissen). Det finnes også forskjell på hvordan fabrikantene måler motorhk. Den mest vanlige er DIN-normen (som har "alt" med), mens feks. amerikanerne måler i mange tilfeller SAE-hk som er uten servostyring,dynamo osv.

Litt offtopic , men :

Derfor vil en AM-car med 200 hk gå ganske dårlig sammenlignet med en del europeiske biler, ikke bare pga. vekt på bil, men et (ofte) heavy driverk som stjeler hk + at motoreffekt er målt uten dynamo og andre effekt"stjelende" saker som sitter på motor.

Husker et gammelt bilblad jeg har der det står testet en 80-talls Audi 90 med 136 hk som har nesten nøyaktig samme prestanda som en Pontiac Firebird V8 med 230 hk !(altså nesten dobble effekten) Toppfarten på audien er faktisk ca. 15 kmt mer  ::)


Må bare nevne at denne Pontiacen ble også testet i et gammelt bilprogram som het "KNA Hjulspinn" , der de sa at kjøreegenskapene til denne Pontiacen best kunne sammenlignes med å føre en Pioneer-jolle i full storm..  ;D ;D  (nei, nå har jeg pådratt meg nok sinte am-car-folk  :-\  :D )


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Gullikapril 20, 2011, 10:37:36 am
Tenk ikke på det Jærva.. er vel ikke så mange amcar-entusiaster her inne antagelig ;)


735,5 watt = 1 hk

1000w = 1kW---> 1000w/735,5w = 1,36 hk  ber om forståelse for ørliten avrunding istedenfor 12 desimaler
 :)


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenapril 20, 2011, 11:35:48 am
Er det pensum på skolen Gullik ?


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Atmobilapril 20, 2011, 19:32:25 pm
1,36 er omregningsfaktoren. Husker dette pga Audi 5 syl. med 136 hk som da blir 100kW.

Jepp, også min Mercedes 230E har 100KW eller 136HK ifølge bokji.


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Gullikapril 20, 2011, 19:38:07 pm
Er det pensum på skolen Gullik ?
Bingo, god påske forresten


Tittel: Sv: KW=HK
Skrevet av: Atmobilapril 20, 2011, 19:52:48 pm
En annen ting å merke seg er at det finnes "forskjellige" hk der ute også. Det mest reelle´ er jo egentlig drivhjul-hk. Hjelper lite med 100 hk i motor hvis det bare er 25 hk på hjula (ekstemt overdrevet, men for å sette det på spissen). Det finnes også forskjell på hvordan fabrikantene måler motorhk. Den mest vanlige er DIN-normen (som har "alt" med), mens feks. amerikanerne måler i mange tilfeller SAE-hk som er uten servostyring,dynamo osv.

Litt offtopic , men :

Derfor vil en AM-car med 200 hk gå ganske dårlig sammenlignet med en del europeiske biler, ikke bare pga. vekt på bil, men et (ofte) heavy driverk som stjeler hk + at motoreffekt er målt uten dynamo og andre effekt"stjelende" saker som sitter på motor.

Husker et gammelt bilblad jeg har der det står testet en 80-talls Audi 90 med 136 hk som har nesten nøyaktig samme prestanda som en Pontiac Firebird V8 med 230 hk !(altså nesten dobble effekten) Toppfarten på audien er faktisk ca. 15 kmt mer  ::)


Må bare nevne at denne Pontiacen ble også testet i et gammelt bilprogram som het "KNA Hjulspinn" , der de sa at kjøreegenskapene til denne Pontiacen best kunne sammenlignes med å føre en Pioneer-jolle i full storm..  ;D ;D  (nei, nå har jeg pådratt meg nok sinte am-car-folk  :-\  :D )

Jøss!! Enda en som husker KNA Hjulspinn ;D Har lenge trodd at jeg var den eneste, du så vel kansje Grønt Lys også du da?
Er vel forsåvidt sant det med Pontiacen i forhold til Audien angående hvor fort det gikk. Ofte i eldre bilbrosjyrer var jo effekt oppgit i SAE da det ble et større tall. Folk kunne skryte på seg mere effekt da :D