VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Kim Larsen på april 23, 2011, 22:04:25 pm



Tittel: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenapril 23, 2011, 22:04:25 pm
Hentet nybygd 2110 longblock i forrige uke hos Erik.Monterte på resterende deler i garasjen.Så dro Elraso(Bjørn Nilsen)og jeg en tur på skjærtorsdag til Kåre Andersen(Andersen Racing) for å kjøre inn kammen i oppstartbenken hans.20minutter på 3000rpm.
Gikk smoooooth og for en knall lyd.Rettskjært kamdrev og Phyton eksos.Var skeptisk til dagen dette skulle gjøres på.SKJÆRTORSDAG.
Dagen da motoren skulle skjære seg?? ;D Etter 20minutter i benken på 2940rpm,litt venting på at den skulle avkjøle seg.Så var det justering av ventiler.Og rett tilbake til garasjen for montering i panelen og oljebytte.Går som ei kule og er sterk som fy.Vi var ute etter dreimoment og det ser det ut som at Erik har klart å få til.82slag,90.5 Sylindre,standard ventiler,mye porting,1.4:1 Scat vipper,
rettskåret kamdrev,Scat I-beam råder 5.5",lettet svinghjul,Fk8 kam,Sump,fullflow,ekstern oljekjøler med vifte + doghousekjøler,dobble 44idf,+++++++++      Alle deler er vasket,veid og målt i hue og ræva :D  
Gutten vet hva han driver med.
Tusen,tusen takk Erik.
Motoren skal bremses.

Get in the right mood... get
JEE APPROVED
or just keep on spending BiG BUCKS on juicy Ducks


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeeapril 23, 2011, 22:33:35 pm
Kos deg hele sesongen. Håper du får mange uproblematiske mil i sommer. Det fortjener du.
Blir spennende å se momentkurven... og jeg holder av litt tid til vinteren til oppgraderinger  ;D

Og husk å tømme bilen til SCC. Stripa kaller  ;)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Reielapril 23, 2011, 22:47:27 pm
Sånn motor vil jeg også ha i Vespa'n Jee.... ;D

Gratulere med kongemotor Kim, jommen meg på tide ;D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Martinapril 24, 2011, 09:02:01 am
gleder meg til og høre du kommer rullende inn på statoil når vi skal til blikktreffet. for du blir med dit?


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BERGERapril 24, 2011, 09:56:45 am
Grattis med ny motor Kim!! Det der er en kombo som virker og som gir deg akkurat det du er ute etter :)
Bare å parkere vannkokeren for sommeren nå, regner med å se bussen på parkeringsplassen i Lilleakerveien til uka ;)



Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenapril 24, 2011, 20:52:09 pm
Skal til Kodal Martin.....
Vi får se om jeg kjører panelen til jobben Øyvind.
Har vel egentlig "mistet" ute parkeringa p.g.a bygginga der.Har inne parkeringa da :)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Paasanapril 26, 2011, 12:27:46 pm
Gratulerer skal bli artig å se (høre) Tøft med noe i bånn på bussen  ;D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: EspenXapril 26, 2011, 13:29:16 pm
Med rettskårne kamdrev blir det gøy å også høre denne ja. Og 2110 bygget for dreiemoment, det er forhåpentligvis perfekt i en buss ;)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugapril 26, 2011, 13:31:34 pm
Og 2110 bygget for dreiemoment, det er forhåpentligvis perfekt i en buss ;)

Jupp, det funker jo i en T3 så hvorfor ikke i en T2?  :)

Grattis med ny motor Kim!


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenjuni 02, 2011, 21:57:07 pm
kl:09.00 imorgen tidlig står jeg på rulla.
Blir spennende.Jeg tipper 118hk og 178nm.
Holmsen har tippet 120hk og 179nm uten å vite hva jeg har tippet.
Jee tippet 105hk og 160++++nm
Vi får se,resultat kommer.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenjuni 03, 2011, 16:28:21 pm
Og riktig svar ble 116hk og 178nm.Da tippet jeg ganske riktig ;D
36 halsringer,gikk ned fra 160bensin til 150bensin.200 på luftdysene som jeg hadde i,var perfekt.
Kåre`s 1835cc til Putte bremset 77.7hk og 157nm med dobble 40Dellorto`s.
Alex sin 2165cc bremset 107hk :P.Men 138hk etter riktig dysing :o
Holmsen sin Losen dobbelkabiner med 2.9L bremset 214hk og 274nm med gåen klutsj/slura >:( >:( >:(


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeejuni 03, 2011, 18:07:46 pm
Skulle ha vært der skjønner jeg  :D



Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Bj?rnjuni 03, 2011, 18:21:52 pm
Får vel si gratulerer!  ;)

Mange fine tall på lista der! :)
Ble alle motorene testet i bil, så HK og NM som er nevnt er "på hjula" som dem sier?


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Ed Némethjuni 03, 2011, 19:05:49 pm
Og riktig svar ble 116hk og 178nm.Da tippet jeg ganske riktig ;D
36 halsringer,gikk ned fra 160bensin til 150bensin.200 på luftdysene som jeg hadde i,var perfekt.
Kåre`s 1835cc til Putte bremset 77.7hk og 157nm med dobble 40Dellorto`s.
Alex sin 2165cc bremset 107hk :P.Men 138hk etter riktig dysing :o
Holmsen sin Losen dobbelkabiner med 2.9L bremset 214hk og 274nm med gåen klutsj/slura >:( >:( >:(

Puttes motor ble ikke bremset så vidt jeg vet...


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: EspenXjuni 03, 2011, 19:39:24 pm
Alle motorene ble testet i bilen og det var vel ikke Putte, men LatHans eller noe sånn sin motor (?)

Alex må legge seg med verdens største smil om munnen i kveld. Er ikke ofte man får ut over 30 hester ekstra på motoren til bare rundt 50 kroner hesten :) Etter å ha ligget bak han på vei fra Ringstad, så kan jeg underskrive på at bilen går unna :D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Martinjuni 03, 2011, 19:46:30 pm
grattis til dere alle  :o losen=syyykt, scc 2011 blir morsomt.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: holmsenjuni 03, 2011, 19:54:14 pm
grattis til dere alle  :o losen=syyykt, scc 2011 blir morsomt.
Er nok mer der Martin,,men hjelper lite om det bare slurrer,,bedre kløtsj må til skal under 14 sitte, hjulløft likeså  ;D
Enig med deg x,,,Alex smiler nok fra øre til øre,,ett vidunderlig godt drag i den lekre ragtopen


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeejuni 03, 2011, 19:55:35 pm
På hvilket turtall kom momentet Kim?


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Ed Némethjuni 03, 2011, 19:59:35 pm
Gleder meg til å se dokka'n din Holmsen på SCC!
Årets høydare!


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Andersen Racingjuni 03, 2011, 20:21:41 pm
I tillegg så bremset jeg 2 stk bilcross motorer
type 4  den enne er på 2,4 ltr  bremset 147 hk   og 2.6 ltr på 165 hk
Putte bremset ikke
1835 lathans bremset 79,1 hk
så dagens bremsing ble sån

1 Holmsen 2,9 ltr  214 med dårlig cluch
2 Knut Vold 2,6 ltr  165 hk
3 knut vold 2,4 ltr   147 hk
4 alex        2,2 ltr   138 hk
5 kim         2,1 ltr    116 hk
6 Hans        1,8 ltr    79 hk


Andersen Racing


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenjuni 03, 2011, 22:51:53 pm
Papira ligger i panelen Erik.Men jeg tror det var på rundt 3500snurr.
Sorry putte,jeg var vel litt ivrig med resultatene der.(jeg var sikker på at det din) :D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Ed Némethjuni 03, 2011, 23:16:07 pm
Ikke noe stress Kim. Ble bare litt "bekymret" for at motoren ikke leverte noe mere ;-)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuni 03, 2011, 23:20:41 pm
mye  fine tall her.  8)
er dette "på hjula" eller korrigerte svinghjuls HK?


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenjuni 04, 2011, 10:49:18 am
Disse resultatene er i motoren Jørn.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugjuni 04, 2011, 14:30:14 pm
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvilken formel som ble benyttet for omregningen av hjuleffekten i dyna packene til svinghjulseffekt.

Mvh
BB


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BERGERjuni 04, 2011, 19:41:47 pm
Grattis Kim! Kjør den hardt i sommer og brems den på nytt neste år, så tipper jeg +10-15 både på NM og HK :)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: JSjuni 04, 2011, 19:42:27 pm
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvilken formel som ble benyttet for omregningen av hjuleffekten i dyna packene til svinghjulseffekt.

Mvh
BB

Fast trekk 11%.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Kim Larsenjuni 04, 2011, 23:49:50 pm
Han har streng Dyno,flere som har bremset andre steder som får inntil så mye som 20% mindre effekt hos han.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugjuni 04, 2011, 23:50:46 pm
 :)

Han har streng Dyno,flere som har bremset andre steder som får inntil så mye som 20% mindre effekt hos han.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: JSjuni 05, 2011, 10:42:13 am
Her modereres det over en lav sko...  ::)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugjuni 05, 2011, 11:19:14 am
Det ble vel for mye tullprat....

Her modereres det over en lav sko...  ::)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jærvajuni 05, 2011, 11:34:34 am
Han har streng Dyno,flere som har bremset andre steder som får inntil så mye som 20% mindre effekt hos han.

Streng... , snill... , riktig....   Har tenkt på det flere ganger at det ikke går ann å få calibrert disse dyno`ene  ?

Helt fra 20 år tilbake husker jeg en trimma volvo 240 som ble bremset hos to forskjellige uten at NOE ble gjort med henholdsvis 151 hk og 180 hk. Det siste stedet var vel lokalt "kjent" for å ha en "snill" dyno  ::)

Når en først skal bremse motor for å få vite så er det vel greit å få fakta på bordet og ikke svada, da kan en jo likegreit tippe motoreffekt hvis det er slik at en trekker / legger til en viss prosentsats som varierer etter hva den enkelte SYNES er riktig. Måler en i benk , dvs direkte på motor så er det vel den effekten en bør nevne, og skulle en måle på hjula så er det vel det som en må oppgi da.
Det må da gå an å få kalibrert dette?
Blir som å ha et elektrisk multimeter og du måler 200 Volt og så må du liksom tenke at : tja. da er det vel "rundt 200 volt da" sikkert minst 180 volt men antaglig ikke mer enn 220 volt  ::)  Hallo. Skal du måle effekt, så er vel hele vitsen å få det rimelig nøyaktig.

Hadde en bil for mange år siden som ble bremset hos Simco (Sarpsborg), mener å huske at han sa at benken hans var nylig calibrert da jeg var der. Den var ikke "snill" , men bare ærlig  ;)

Uansett er det jo drivhjulhk som egentlig teller. For å sette det VELDIG på spissen så hjelper det lite å ha 200 hk i motor hvis det er 100 hk på drivhjula.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Formula Veejuni 05, 2011, 15:06:54 pm
Min 1915 ble bremset hos Ringstad, og UMS i Stavanger. Ganske like resultater. Kan ikke sammenlikne 100%. Rundt 87 på hjula Ringstad, men da var motor bygd dagen før og vi fikk ikke justert den pga dårlige 40 gassere. Monterte på DIS og ny 44 Weber samt Filterking og Facet, målte da 98,7 hos UMS.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeejuni 05, 2011, 15:46:36 pm
Usj. gikk jeg glipp av tullpratet igjen..  >:(

Mye som spiller inn. Ikke bare dynoen. Lufttrykk, luftfuktighet og temperatur kan skille mye bare det.

Dynapac'ene rundt om i landet ser ut til å være nogenlunde like. Mens alt det andre er all over the place. ...Men sjeldent så strenge som Dynapac.

Alle bremsebenker (Ikke ruller) kan lett calibreres med normal momentnøkkel. Men blir sjeldent gjort det, da det ikke har noen videre hensikt.

Så det vi gjør på bremsen gir en pekepinn. Mens toppfarta på SCC forteller den virkelige effekten  ;D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Hot Owljuni 05, 2011, 17:05:05 pm
Får vel håpe og tro at de fleste bremsebenker nå til dags kompanserer for luft trykk osv. Den teknologien er jo relativt gammel.
Hos velrenomerte motorbremsere henger kalibrerings papirene ved bremsen. Slike ting blir kalibrert jevnlig.
Det bremsebenker genererer mest av alt... er unnskydninger... ;D


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeejuni 05, 2011, 18:07:51 pm
Det er pisspreik JHU..

Ikke engang Statens vegvesen får sertifisert rullene sine. Mulig at de ser bort fra naturkrefter i sverige. Men ikke i Norge.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugjuni 05, 2011, 18:10:30 pm
Det er kanskje derfor Vegvesenet har kvittet seg med sine rullende landeveier?


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Hot Owljuni 05, 2011, 18:18:05 pm
Nei det er ikke pisspreik. Og jeg sa ikke sertifisering, jeg sa kalibreringspapirer. Helt vanlig at bilverksteder får greiene sine kalibrert.

Til og med den gamle Bosch rulla til jpm tar høyde for barometrisk tykk og oksygen innholdet i luften, nytter ikke å bruke en brems til back-to-back testing om samme motor leverer andre tall senere på dagen. Slike verktøy brukes ikke bare til å lage skrytepapirer vet du.  ;)


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jeejuni 05, 2011, 19:46:59 pm
Ja, det er en stor forskjell på kalibrering og sertifisering. My bad.

Og det er såklart flott at Johannes, som jeg vet du referer til, har brukt penger på å teste utstyret sitt. Det medfølger enn viss fare med slike hjulruller. Så kontroll er viktig. Vil nødig se en slik trommel kollapse som en Colaboks.

Men når det er sagt så har jeg også kalibreringspapirer på bremsen min. Datert 2010. Med påfølgende barometrisk trykk og temperatur den dagen det ble gjort. Dette papiret fikk jeg på mail. Før jeg mottok bremsen på kaia i Oslo.

Om en brems manipulerer bremsetallene utifra vær. Fremfor bare å logge været den tiden bremsingen blir gjort. Bør dette opplyses høyt om ved bremsing. Og jeg skulle like å se det regnestykket som klarer og ta hensyn til alt dette nøyaktig uten synsing... det ligger isåfall høyt over min fatningsevne.



Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Jærvajuni 05, 2011, 20:22:22 pm
Det Jee skriver i et innlegg over her at de bruker rulla for å gi en pekepinn er jo selvsagt det viktigste med rulla, nemlig å se i hvilken retning det går med arbeid / justeringer. Men det finnes jo folk som drar bilen på rulla KUN for å vite effekt og da er det jo ingen vits hvis en får et nogenlunde / svada-svar.

Har et litt artig eksempel på bremsing:  Min onkel monterte sammen en lettere trimmet 3,4 turbo porschemotor som ble bremset til 408 hk med original sprut på (dette på en "snill" dyno)  Etter en stund ble det montert data-sprut på samme motor og ble igjen bremset med en effektøkning på kun 12 hk på en annen dyno  (mer seriøs dyno / tuner). Eier synes dette var veldig merkelig da han sa at det føltes som om bilen gikk MYE bedre og tok for moro skyld og bremset den igjen der han først bremsa den uten å røre en skrue. Da ble den bremset til ca 460 hk(mener jeg det var)

Ergo en effektøking på 52 hk og ikke 12 hk...  Et greit eksempel på hvordan en kan bli "misfornøyd" eller "veldiig fornøyd" (i hvertfall teoretisk) med forskjell på dynoer(eventuellt utregninger).

En litt offtopic her er jo også at hvordan en bil "føles" at den går ikke behøver å ha direkte sammenheng med toppeffekt. Det finnes det MAAANGE eksempler på, men da er vi inne på kurver.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: Hot Owljuni 06, 2011, 10:20:23 am
Ble litt nysgjerrig på om det fortsatt var noen som ikke tok med værforholdene i bremsingen, fant ikke noe direkte på det, men det blir sagt at de fleste bremsebenker tar dette til etterretning.


Tittel: Sv: 2110 til Teton av Jee!!
Skrevet av: BeetleBugjuni 06, 2011, 10:30:18 am
Ble litt nysgjerrig på om det fortsatt var noen som ikke tok med værforholdene i bremsingen, fant ikke noe direkte på det, men det blir sagt at de fleste bremsebenker tar dette til etterretning.

På bremsepapiret så står værkompensasjonene.

En bremsebenk/dyna packs er et glimrende og høyst nødvendig verktøy for å få innjustert maskinisten og når jobben er gjort så kan det være morsomt å se hva man klarer å få ut av den.