VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Rask på mai 03, 2011, 23:20:17 pm



Tittel: Motor problem.
Skrevet av: Raskmai 03, 2011, 23:20:17 pm
Har ett motor problem på min 1300S. Vill ikke gå på tomgang uansett justering. nye plugger, kabler, skiftet gasser, belger på innsug, bensinpumpe +++. Er også litt rar hvis jeg har slakket av på gassen og skal gi på litt. Kjennes ut som den skal dø ut før den kommer seg. Fungerer bra på vanlig kjøring. Lettstartet også. TIPS?????


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Formula Veemai 04, 2011, 06:58:24 am
Vakumklokka på fordeler virker? Prøvd med startgass for sjekke falskluft, spesielt spjeldakselforinger?


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: HenrikFmai 04, 2011, 10:58:34 am
Cut-off-ventil? hatt det samme selv...


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Raskmai 08, 2011, 11:06:11 am
Cut-off er det den med ledning på venstre side? ??? Glemte å skrive at jeg har prøvd med startgass. Har også skiftet gasser. Eneste jeg ikke har skiftet er coil. Skal også sies at motor har vært demontert, honet, nye ringer, nye ventilstyringer ++. Men har altså samme problem som før ``overhaling```.


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Tistlomai 09, 2011, 22:59:13 pm
Har ett motor problem på min 1300S. Vill ikke gå på tomgang uansett justering. nye plugger, kabler, skiftet gasser, belger på innsug, bensinpumpe +++. Er også litt rar hvis jeg har slakket av på gassen og skal gi på litt. Kjennes ut som den skal dø ut før den kommer seg. Fungerer bra på vanlig kjøring. Lettstartet også. TIPS?????

Att den har lyst å daua ved brå gasspådrag betyr somregel att aks. dysa er tett. ta av toppen på gassaren og ta ut den dysa som ser ut som ein kjøkkenkran. blås gjennom med trykkluft. og sett på igjen som den stod. dersom da ikkje hjelper so er da mulig att membranen til akspumpa(på høgre side nede) er dårleg og att den då ikkje pumper. Tar du av luftfilteret og ser nedi trakta skal da komma ein skarp stråle bensin ut av den kjøkkendysa


Kva forgassar og motor har du?? dersom du har solex 34 pict-3 so er denne til god hjelp: http://www.vw-resource.com/34pict3.html
Ein skikkeleg forgassarjustering kan gjera underverk! da har ivertfall eg opplevd no nyleg. lønnar seg å ha ein nøyaktig turtellar og ikkje ein som viser 1000 2000 3000 etc. eg kobler til eit multimeter som kan lesa turtal, rett på coilen.


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Anders Røsåsenmai 09, 2011, 23:38:59 pm
En skikkelig forgasser justering pleier ALLTID og gjøre susen:D
Hadde samme problemet med min 1600 men etter og ha lært et par knep av race-buggy og tmbryhn så har jeg aldri hatt noe som helst problem med tomgangen siden:D
Deilig at den går på tomgangen i 1 1/2 time i strekk og bare er og gi gass og motoren reagerer med en gang:)


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Formula Veemai 10, 2011, 06:58:54 am
Vil du dele de knepene med oss vanlige dødelige?  ;)


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Anders Røsåsenmai 12, 2011, 00:37:59 am
Vil du dele de knepene med oss vanlige dødelige?  ;)

Ikkeno problem :D

Jeg for min del har vel egentlig bare lært ,hver forgasser har levd sitt eget liv og ingen er like, så justeringsmanualen bruker jeg ikke...det kan nok variere mye fra hvert enkel forgasser, da disse har vert klådd på før, og gjerne dratt justeringsskruvene i bunn og skadet settet som nålen sitter i..
Det er viktig og ha tenningen i orden før man begynner og justere forasseren !! Juster enten med prøvelampe eller strobeskop.Det samme gjelder ventiler!

Motoren er kjørt varm ,chocken riktig justert og Chocke spjeldet er helt åpent!
Begynn med gassarmen, og justeringskruen øverst! Denne skal skruves til det kommer litt mellomrom mellom "trappa" på chocken og enden på selve skruven, deretter justeres denne intill og 1/2 runde inntil! Husk på eldre modeller uten cutt off solenoid brukes nettop gassarmen og litt spjeldåpning til tomgangskrets, mens 34 PICT 3 forgasseren har egen krets på tomgang som de fleste plundrer med.
Deretter bruker i alle fall jeg og stille både den store og den lille justeringsskruvene på siden i grunnposisjon, jeg bruker 1 1/2 runde ut på begge to, juster deretter den store til et normalt turtall nås (mellom800-900)  om/m og dersom motoren går ujevnt på tomgang og nesten holder på og stoppe opp til tider, juster etter med den lille til motoren går reint, kjø en tur og juster om nødvendig en runde til!!

Dette har i alle fall funka for min egen del, 3-4 ganger nå så det er rart det ikke skulle kunne funke på en ttil :)

L


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Formula Veemai 12, 2011, 06:56:33 am
Ok. Knepene du har beskrevet er de samme som standard prosedyre, men det var enklere beskrevet.  ;)
Med "knep" lurte jeg på om dere hadde loddet igjen ett hull, boret et ekstra hull i spjeldet etc..


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Tistlomai 12, 2011, 17:14:57 pm
Karen som har bygd 1600 motoren i ghiaen seier han har bort opp hoveddysa frå 130 til 135 . da gjor han fordi han meinte at dei gjekk so magert orginalt og at da vart letttare å judtera med litt meir suppa inn. meinar å hugsa han har fått tipset frå kjell aaen.
om da faktisk hjelper er eg ikkje sikker på men motoren går ivertfall klokkereint


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Raskmai 12, 2011, 22:25:20 pm
Takker for tips.
Er det normalt på en 1600 73-mod at der ikke er vakumklokke? Det er en liten slangestubb på venstre side av gasser som er plombert med en skru.


Tittel: Sv: Motor problem.
Skrevet av: Tistlomai 13, 2011, 01:36:49 am
Ikkje orginalt
Er det ein nymotens 009 -fordelar som sitter i bilen? dei har jo ikkje vakum.

vil anbefala deg på da sterkste å setta på ein orginalfordelar , med vakum. dersom resten av motrn er orginalt. 009fordelarar har ikkje noko serleg tilpassa tenningskurve, ivertfall ikkje for ein gammal orginal 1600